Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lättvindssegel – varför inte större ?

  • lättvindssegel – varför inte större ?

    Publicerad av kailua på 11 november, 2015 vid 20:15

    Hej – en sak jag funderat på en tid.
    Lättvindssegel , 2 CAM , mycket buk , typexemplet på forumet verkar vara Sailloft Traction slutar på storlekar runt 9,5 m2. Samtidigt trådar om att hitta lättseglade formulariggar på 11-12m2. Det verkar ju onekligen finnas ett sug efter stora lättvindssegel.
    Hur kommer det sig då att de dedikerade lättvindsseglen inte görs större, typ att det skulle finnas Traction 10,5 eller större? Eftersom dessa segel designats för att plana tidigare än ett segel som är 1,5-2 m2 större men med annan design så borde ju ett större traction ( eller motsvarande ) vara helt outstanding när det knappt blåser…
    Någon som har en förklaring?

    bicless svarade 8 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    11 november, 2015 vid 21:54

    Det är inte bara Segelst. Som räknas, för tidig planing måste du ha stor fena och bred bräda också. Ju större seglet blir, desto stabilare behöver det bli, alltså fler CAMs. 9.5 låter verkligen som på gränsen för twin CAM tycker jag.

    Jag har haft 11.0 helt ocambrat och med 3 CAMs. Ocambrat gick nästan inte att hålla i vindar över 7 ms, 3 CAMs funkade uppåt 9-10. 4-5 CAMs går ändå uppåt 12-13 i byarn och stadiga 8-9 i grund, men de är knappast freeraceriggar längre. Fördelen med få CAMs ör att de väger mindre och är mer lätthanterliga.

  • kailua

    Medlem
    12 november, 2015 vid 06:21

    Bred bräda och stor fena – check på det
    Stabilitet i seglet – check på det också, iaf när det börjar blåsa lite mer.
    Det verkar alltså vara det som avgör. Konstruktören tänker att över 9,5 så funkar seglet helt enkelt inte längre. Alternativt om det fanns ett 10,5 skulle användningsområdet vara så litet att få köper och då blir det ingen bra affär?
    …Men, av de tre segel du nämner sailortrash – Vilket hade bäst bottendrag? Detta oavsett hur ostadigt det blev när det började friska i? Det är lite det jag tänker på. Att det ocambrade inte funkade över 7 m/s förstår jag , men var det bättre eller sämre än de övriga under 7 m/s när det kom till tidiga planing? ( Detta oansett pumpning eller teknik/nivå hos seglaren)
    Följdfrågan blir – Om jag skulle köpa t.ex en JP SLW 92 och ville ha ett så stort eller kanske snarare så optimalt segel som möjligt till den brädan med huvudmålet tidig planing! – Vilken typ av segel och storlek skulle det bli?

  • emmhmms

    Medlem
    12 november, 2015 vid 07:21

    Vad väger du?

  • kailua

    Medlem
    12 november, 2015 vid 07:54

    85 kg
    181 lång
    Seglar idag 145 l freeride, fanatic Shark (inte den lätta modellen) med 50 cm fena och 8,5 sailloft traction . Balanserad och skön kombo men funderar alltså på ngt mer lättvindsorienterat och då inte formula… Finns massor med trådar om det iofs men min fundering var mer om varför segelstorlekarna för 2 cam verkar stanna på 9,5 . Sen blev frågan – vad blir optimalt

  • sailortrash

    Medlem
    12 november, 2015 vid 09:24

    Jag seglade formula ett par år, och oavsett segel så måste du pumpa för att få fenan och generera lyft och därför att den stora brädan limmar fast sig i vattnet.

    Det ocambrade seglet hade ju ett fantastiskt bottendrag, var väldigt lätt att pumpa igång till planing med. Väl i planing var det sjukt ostabilt och och jobbigt, väldigt liten felmarginal. Men helt ärligt var det nästan lika bra drag i det 3 cambrade seglet som var enkelt att hålla i bra hårda vindar för 11 m, typ 7-12 prognoser när man lika gärna kan köra freeride.

    Men moderna segel med 4-5 cambers går igång både tidigare och och går att hålla längre. Men en del av dem är riktigt tunga och känns som väggar. runt 2010/11 gjordes många segel som var tunga och hade superhögt cambertryck vilket knäckte en del master. North Warp och MauiSails har jag för mig var riktigt bra modeller de åren.

    11 m2 är en bra allround storlek för formula tycker jag. 10 m2 är som sagt ganska hårdvindsbetonade med exra styv profil och liten buk, relativt storleken.

    12 är väl bra om du är tyngre, i din vikt skulle du definitivt kunna ha glädje av en 12:a

  • sailortrash

    Medlem
    12 november, 2015 vid 09:28

    jag tror inte det finns ngt alternativt till formula om du vill plana i riktigt lätt vind. runt 5 m/s tror jag inte någon typ av bräda planar upp passivt, och då kan man lika gärna köra formula som freeride om man ändå måste pumpa.

    är man besatt av lättvind är det snarare 21 m2 foilkite som gäller

  • rillestark

    Medlem
    12 november, 2015 vid 16:57

    Eller foiling, som tyx vara det nya för lättvind.

    https://www.youtube.com/watch?v=C7Iz9xChCbk

    Frid!

  • emmhmms

    Medlem
    12 november, 2015 vid 21:33

    Galet! 5m2 vågsegel och det går inte ens vitt på vattnet.
    Sett foil förut men ingen som planar (ifall man nu kallar det plana) med så lite power i seglet.

  • kailua

    Medlem
    13 november, 2015 vid 05:57

    Känns som jag fått svar på första frågan om 2 cam segel…

    Det här var intressant dock

    “Men helt ärligt var det nästan lika bra drag i det 3 cambrade seglet som var enkelt att hålla i bra hårda vindar för 11 m, typ 7-12 prognoser när man lika gärna kan köra freeride.”

    Dags att googla modeller och märken på segel igen då. Mission – Att se HUR STORT det går att sätta ihop ett freeride- freeracepaket och så ställa det mot att gå hela vägen upp på formula. Det har jag ju sett en hel del trådar om så det är väl bara börja plöja.
    Tack för input!

    … och Kite och Foil är lite utanför min box… i dagsläget iaf.
    Formula kanske kan komma in i min box

  • bicless

    Medlem
    14 november, 2015 vid 19:13

    Kan bara verifiera tidigare resonemang ni redan fört. Stora segel behöver stabilitet. Annars blir vindregister supersmalt. Så minsta vindby så funkar seglet inte längre. 11 kvm bör ha minst 3 CAM, helst fler. Och inte för tunna och mjuka lattor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lättvindssegel – varför inte större ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.