Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsslalom hur stora segel och fenor?

  • Lättvindsslalom hur stora segel och fenor?

    Publicerad av erik71 på 15 april, 2013 vid 18:01

    Jag har för lättvind haft en äldre SB formula och 12,0. Men 12,0:an är nu utsliten och trasig och jag har inför årets säsong blivit sugen på att i stället införskaffa en bred slalombräda runt 140 liter, typ JP SLW, Tabou Manta 85 eller liknande för lättvind.

    Så jag har nu gjort slag i saken och beställt en 2012 års Tabou Manta 85 på 138 liter 85 bred.
    Jag väger runt 90kg och tänkte införskaffa ett lättvindssegel typ Loftsails Oxygene 9,7 Loftsails Switchblades 9,3 eller Mauisails Titans GS 9,5 eller 10,0.

    Ni som har slalombrädor runt 85 breda vad har ni som största segel, någon som kör 10,0? Hur funkar det? Vad kör ni för fena i så fall? Tror att det följer med en 52:a men det borde väl fungera bra upp till 57-58 cm till stora segel runt 9,5 eller? Nån annan om har Tabou 85, erfarenheter?

    andersbq svarade 11 år sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • billie

    Medlem
    15 april, 2013 vid 20:36

    Jag har en typ liknade bräda 85 bred . Jag har ett simmer 9.5 på nu som riggas för lättvind.
    Jag känner att man ha större segel också. Fenan som jag har i lätt vind är en kapad formulafena som är lika med brädans on foot off alltså 60 cm . Den kombinationen kommer jag i gång i vindar på 5- 6 m/s och då väger jag 110 kg . Nackdelen med så stor fena är att brädan går bäst uppåt och nedåt . Halvind är det lite lurigare .Ökar vinden sätter jag på 53 fenan

  • jester

    Medlem
    15 april, 2013 vid 20:59

    Du vet det säkert redan eftersom du seglat formula, men 10.0 är ju oftast ett hårdvindssegel för just formula. Tror du kommer väldigt långt med ett segel runt 9.5 och gärna med 2 eller flera cambers…

  • bicless

    Medlem
    15 april, 2013 vid 21:53

    Jag skulle undvikit fullblodsslalom om du vill ha lättvindsegenskaper och du verkar redan vara inne på det spåret. Lagom mjuka cambers pch relativt mycket buk. Sen att dessa segel dessutom är billigare och enklare trimma och rigga än fullblodsslalom är ju en bonus. JAg har seglat följade i kategorin.

    Seven Glide
    Extrem lättvind, går igång tidigast av de jag testat men inte bra på nått annat än just lättvind, kollapsar i vindbyar.

    Sailloft traction
    Mycket bra lättvind men inte lika extrem som Glide. Kollapsar inte överriggad, bara dra nedhalet och köra, tål extremt mycket vind. Inte lika snabb i hårdare vindar som seglen nedan men tål det och kan seglas i extremt register. Rigga inte med för lite nedhal, då funkar det inte som det skall.

    Sailloft Mission
    Mycket bra i lättvind jämfört med fulblodsrace men inte lika vass i lättvind som de ovan men endå riktigt bra i lättvind. Accellererar mer i hårdvind på grund av styvare lattor och lite mindre profil. Dvs högre toppfart. Ruskigt bra register med mycket nedhal. Inget uthal.

    Mauisails Titan
    Ungefär som Mission, Mycket bra toppfart, inte riktigt lika lättvindsorienterad som traction. Extremt lättriggad (typ 1 hand när man drar nedhal) och superenkel camberrotation. Problemlös segling och mycket bra toppfart. Ingen höjdare vattenstarta om man väntar för länge för fickan är rätt bred.

    Mauisails Blaze
    Väldigt lik titan men med mycket smalare mastficka och något sämre i registret än Titan. Megaenkel rigga, jippa, vattenstarta, känns som ett nocam i manövrar. Grymt segel för njutning då allt är enkelt.

  • swingout

    Medlem
    16 april, 2013 vid 08:34

    Hej

    Jag (80kg) har en Fanatic Falcon 145 (85 cm bred) från typ 2008. Den kom med en 52 cm fena tror jag. Kör ett 10.6 Gun Sails Cannonball med 3 cambers på den (deras största Freerace), och ett 9.0 NP Supersonic utan cambers. Har velat ersätta Supersonic sedan många år, fast det är helt och seglar skönt, så jag är för sentimental för att göra mig av med det.

    52 fenan är lite för liten när vinden är lätt och man behöver pumpa mycket med 10.6. Fenan tappar greppet. Det går om man faller av mycket, men kommer man inte upp i planing har man förlorat en j#vla massa höjd. Med 9.0 är fenan perfekt.
    Har därför fixat en 60 cm fena också. Mycket lättare att komma igång i lätt vind, men den blir rätt bökig när man väl får upp farten. Trodde det var pga att det är en billig Lipsticks fena som jag köpte på mässa i Tyskland, men det kan ju hända att den bara är för stor. Skulle nog välja en kvalitets fena på 56-58 cm nu.

    Annars är brädan hur skön som helst att segla, och även att jippa. Går att göra genom planade duck jibes med 9.0an om man får till det rätt 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 april, 2013 vid 14:38

    Vad gäller fenvalet så borde en på 52 cm vara för liten för segel runt 9.5 med den brädan. Jag tror Du borde titta på fenor mellan 56 och 60 cm.

    Om man ser på ex JP SLW med ett mindre segel runt 7.5 så fungerar den bra med en fena på 51-52 cm men inte alls om man går ned till 46 cm.

    En Starboard Isonic 127 är ju lite mindre och där verkar spannet vara mellan 46 och 52 cm.

  • andersbq

    Medlem
    19 april, 2013 vid 18:51

    @Bicless 709261 wrote:

    Jag skulle undvikit fullblodsslalom om du vill ha lättvindsegenskaper och du verkar redan vara inne på det spåret. Lagom mjuka cambers pch relativt mycket buk. Sen att dessa segel dessutom är billigare och enklare trimma och rigga än fullblodsslalom är ju en bonus. JAg har seglat följade i kategorin.

    Det där stämmer inte längre. De ledande märkena har tunat sina 9,5-9,6 segel för att plana tidigt, kanske pga av PWA tävlingarna i Asien och Turkiet där det kan vara typ 5-10 m/s.

    Loft Racing Blade 9,6 är lättvinds segel i år, och NP 9,5 är också mer tunat för att plana snabbare nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsslalom hur stora segel och fenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.