Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindstrim Exocet Kona

Taggad: 

  • PGVirtual

    Gäst
    28 september, 2007 vid 17:10

    Överspända lattor är inte bara ett lättvindstrim för KONA OD seglet! Jag var för idag ut på en 1.5 timmes seglats i allt mellan 3 och 8 m/s, och upptäckte att de flesta av trimproblemen jag haft löstes med hjälp av MYCKET lattspänning.

    Plötsligt började seglet twista som det skulle i och med att akterliket fick tillräcklig spänning. Med “normal” lattspänning har jag känt att kraften går ur seglet just som man skall börja plana, och om man pumpar så händer absolut ingenting (annat än att akterliket mellan lattorna 3 och 4 uppifrån öppnar sig).

    För mera detaljer ta en titt på “http://english.konafinland.com” och speciellt “Trim your sail”, men också bilderna från “KONA Worlds 2007”.

    Det finns ju ett hundratal KONA OD segel i Sverige och det skulle vara kul att höra andras erfarenher.

  • PGVirtual

    Gäst
    29 september, 2007 vid 19:58

    Hade idag tillfälle att testa KONA OD seglet (7.4 m2) i lite mera vind (upp till 12-13 m/s). Den extrema lattspänningen gör helt tydligt att seglet funkar bättre (än med normal lattspänning) också i hårdare vindar. Det lönar sig helt klart att prova!
    Mera detaljer hittar du på http://www.mytrims.com.

  • oscar

    Medlem
    29 september, 2007 vid 22:39

    Synd bara att Kona OD seglet ser så jäkla sunkigt ut. Som ett Simmer från -98. Riktigt besvikna när vi rullade ut det första gången. Sen att bom-uttaget satt alldeles för högt för en normal människa gjorde ju inte saken bättre men detta har de tydligen ändrat efter att vi klagat. Men det hjälper ju inte oss….

    Går ju dessutom inte att använda justerbart uthal på Nautixbommen som följer med i original.

    Nej fördrar mitt North Daytona 8.3 på Konan. 10 gånger bättre segel i både lättt och hård vind än OD-seglet…

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 september, 2007 vid 18:42

    @Oscar 418957 wrote:

    Synd bara att Kona OD seglet ser så jäkla sunkigt ut. Som ett Simmer från -98. Riktigt besvikna när vi rullade ut det första gången. Sen att bom-uttaget satt alldeles för högt för en normal människa gjorde ju inte saken bättre men detta har de tydligen ändrat efter att vi klagat. Men det hjälper ju inte oss….

    Går ju dessutom inte att använda justerbart uthal på Nautixbommen som följer med i original.

    Nej fördrar mitt North Daytona 8.3 på Konan. 10 gånger bättre segel i både lättt och hård vind än OD-seglet…

    Oskat testa med full lattspäning (ett helt nytt segel)och det finns faktiskt uthal hemma hos Kona Nordic nu mvh Joachim Larsson

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindstrim Exocet Kona

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.