Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Liten, bensinsnål surfbil (audi a2/MINI)?

  • Liten, bensinsnål surfbil (audi a2/MINI)?

    Publicerad av oscarlj på 2 mars, 2010 vid 14:01

    Hej,

    Jag har för tillfället en alldeles för bränsletörstig 9-5a som jag använder fram o tillbaka till jobbet som förvisso fungerar väldigt bra när jag ska surfa, men tänkte nu byta ut den mot en mindre bil.

    Min förhoppning är att jag kan hitta en bil där man åtminstone kan slänga in riggutrustningen och sedan ha brädan på taket.

    De bilar jag har snöat in mig på tillfället är antingen en Audi A2 eller en MINI. Är det någon som har använt dessa som surfbilar? Eller har ni tips på ngn annan?

    Tack
    –Oscar

    longboardfun svarade 13 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jocke-g

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 14:38

    Köp min Ford focus kombi. -04 Ingen sexig bil men fantastisk funktionell och får plats med surf prylarna och kan fortfarande se ut åt sidan. Och även ha en passagerare med. Drar inte speciellt mycket och är en flexifuel bensin/etanol vilket är fördelaktigt i vissa städer. Gbg och Stockholm tex.

    65000:- lite drygt 10 000mil
    se bild i tidiager tråd.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47354&page=3

    Joakim

  • rasmus_w

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 14:52

    Det finns ett flertal fakirer här på forumet som äger Kia Picanto och säger sig kunna proppa in ungefär hur mycket surfprylar och lite till i bilen. Jag har till och med sett bildbevis. De verkar nöjda men äger dock inte nån longboard.

  • oaxen

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 17:12
    oscarlj;600156 wrote:
    Hej,

    Jag har för tillfället en alldeles för bränsletörstig 9-5a som jag använder fram o tillbaka till jobbet som förvisso fungerar väldigt bra när jag ska surfa, men tänkte nu byta ut den mot en mindre bil.

    Min förhoppning är att jag kan hitta en bil där man åtminstone kan slänga in riggutrustningen och sedan ha brädan på taket.

    De bilar jag har snöat in mig på tillfället är antingen en Audi A2 eller en MINI. Är det någon som har använt dessa som surfbilar? Eller har ni tips på ngn annan?

    Tack
    –Oscar

    Jag har haft en A2:a ett tag nu. Tyvärr inte riktigt så snål som jag hade hoppats, ca 0,6 l/m blandad körning vår-sommarhöst.
    +
    Liten på utsidan
    Stor på insidan – komfort som en stor bil
    Flexibel inredning som snabbt och enkelt gör plats för surfprylarna.*

    Kunde vara ännu lite snålare. Dieseln är riktigt snål men har ett fast baksäte : (
    Bara 4 sittplatser

    * Jag får utan problem plats med följande inuti bilen
    1 st FW 86
    1 st AW 75
    4-5 segel
    4 master
    2-3 bommar
    dräkter och övrigt plock

    Till sommaren kommer jag fixa en säng som går över passagerarsätet** och rakt bakåt. Under färd ligger surfprylarna på sängen. På natten ligger jag i sängen. : )

    ** Om man lyfter ur det högra baksätet kan man vinkla bak passagerarryggstödet horisontellt.

    Vill man kan man lyfta ur båda sätena bak och bygga en sänghylla som två kan ligga i. Ligga sked?

  • blandsvamp

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 00:58

    Jag har en renault clio -99:a, 1.2:a. Drar 0.52l/mil blandad ungefär. Rymmer min freestyle på 236cm med nedfällt framsäte, 4 segel och 2 master + 2 bommar. Då är det verkligen inte proppfullt, en till (kortare) bräda skulle nog få plats om man lastar hela vägen upp till taket bak.

  • getwet

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 07:01

    Jag är en av dom som kör Kia Picanto, liten utanpå men obeskrivligt stor inuti. Med pass sätet fram urmonterat får jag in två slalom, tre segel samt bommar och master. kvar finns nu ytterlgare ett passsäte bakom föraren samt att det är fri sikt i backspeglarna. Anledningen till att det går in så pass mycket är att “tvåan” i baksätet (den fällbara delen) är just bakom pass sätet vilket löser många problem. I många andra bilar är det tvärtom av någon korkad anledning.

    Kia har nu släppt en högintressant ny bil, Kia Venga TD som är skattebefriad i 5 år och drar uberlite diesel. Tyvärr så sitter den tvådelade delen på fel sida men det får väl bli ett takräcke. Kika på den, riktigt nice bil faktiskt och det lutar för vår del åt en sådan…..

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 07:03

    Jag stoppades av en rolig polis en gång. Hade lastat bilen full med prylar, nästan upp till taket med brädor på pass-sidan. Kunde dock lätt se över dem om jag sträckte på mej. Det dög inte alls så jag fick lasta ur allt, annars fick jag inte köra vidare.
    Tur att jag hade takräcke i skuffen och kunde rigga upp berget där istället…

  • karapp

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 11:34

    Kan rekommendera Peugeot 107.
    0.45liter/milen blandad körning, aldrig lyckats komma över 0.5 hur hårt och vällastat jag än kört!
    Superbillig i i inköp och billig service.

    Inne i bilen får jag plats med 3segel, 1bräda (max 235lång, 70bred), master bom. m.m. Så de flesta freestylebrädor går in, och vågisar är inget problem, de är smalare och går att lägga mer diagonalt, tror min är 240.
    Superenkelt att fälla säten, har inte ens takräcke och har alltid klarat mig!

  • karapp

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 11:37

    baksätena är föresten separat fällbara (är iforsig bara två, 4sittsig), så en person kan sitta bakom föraren. Plockar man ur passagerar sätet kan man säkert
    få in minst två brädor, men airbag är integrerat i stolen så har aldrig vågat/orkat…

  • oscarlj

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 13:01

    Tack för alla tips på bilar, det lutar nog fortfarande åt en Audi A2 som verkar funka som surfbil. Så länge det bara är brädan man måste slänga upp på taket är det helt ok.

    /oscar

  • oaxen

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 17:37

    Kia – Audi: 1 – 0
    I alla fall när det gäller urtagandet av passagerarsätet fram. I Audin kan man inte ta loss då krockkuddarna är kopplade på nåt vis. Trist.

  • rmz

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 20:31
    Oåxen;600484 wrote:
    Kia – Audi: 1 – 0
    I alla fall när det gäller urtagandet av passagerarsätet fram. I Audin kan man inte ta loss då krockkuddarna är kopplade på nåt vis. Trist.

    Ska man räkna in coolhetsfaktorn också, Mini clubman d – Audi/Kia 11-0

    http://www.mini.se/se/sv/mini_cooper_d_clubman/index.jsp

    kanske inte den billigaste i inköp, men snygg, kolla in bakdörrarna!
    Snål diesel gissar att det är samma motor som sitter i volvo v50
    men kommer i från Citroen/peugeot.

    /per

  • getwet

    Medlem
    8 mars, 2010 vid 17:02

    Ekonomi Kia-Audi: 4-0!

  • jester

    Medlem
    8 mars, 2010 vid 19:26

    Jag sålde min Kia… För liten, och på tok för klen motor (1.0 eco). Kör nu en Renault Megane Sports Tourer, som jag är kanon-nöjd med. Den stora fördelen är att passagerarsätet fram går att fälla framåt.

  • getwet

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:26
    Jester;600870 wrote:
    Jag sålde min Kia… För liten, och på tok för klen motor (1.0 eco). Kör nu en Renault Megane Sports Tourer, som jag är kanon-nöjd med. Den stora fördelen är att passagerarsätet fram går att fälla framåt.

    Lägg av, det är du som är för stor:wink:

  • mangew

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 15:01

    Jag kör 9-5:a, tyst o fin o bra med barn! Men den bästa surfbilen (som jag kört och i detta segment) är Renault Twingo. Otroligt flexibel inuti, med fällbara och skjutbara säten överallt, från surfbil till vanlig bil på någon minut!. Drar max 0,5l/milen. Två brädor och 5 segel och bra sikt, sen finns ju takräcket. Den har nu gått 16000 mil och servicekostnaden sedan ny är väldigt låg och nybilspriset är mycket trevligt det också. Liten, rolig o praktisk, fransoserna är bra på småbilar! Lycka till – Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Liten, bensinsnål surfbil (audi a2/MINI)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.