Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten vågis med två fenor?

  • simpa

    Medlem
    7 september, 2007 vid 08:35
  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 08:51

    Jag antar att din bräda är från 90-talet någon gång. Då var det an världsomspännande trend med “twin fins” och ett minst ett par tre sådana brädor serieproducerades (Mistral, Copello, Bic är de jag minns). Senare försvann det i princip helt och jag tror inte det är många brädor som designats med twinfin under 2000-talet. Förrän nu vill säga. En av världens bästa vågseglare, Kauli Seadi har nämligt helt ensam väckt upp denna trend igen och många av de bästa proffsen (Kauli, Polakow, Baker, Teboul etc) kör med twin fin igen. Det har dock hänt en hel del med brädorna sedan 90-talet, så det är inte bara en revival. Anledningen att dessa herrar kör twin nu är handlar om detaljer i brädans beteende när den seglas extremt radikalt i riktigt bra vågor. Man kan iofs tänka sig att det även denna gång kommer visa sig att vissa av oss amatörer kommer gilla känslan som twin fin ger även med vår mediokra teknik i våra mediokra förhållanden, men samtidigt var det ingen slump att det försvann sist. Brädorna bli i allmänhet svårare att få att plana tidigt och sämra på höjdtagning och överlag lite mer “suddiga” i känslan.

    Men eftersom du har brädan är det väl bara att prova och se vad du tycker. har du fenor också?

  • mangs

    Medlem
    7 september, 2007 vid 08:56

    Ok, tack. Intressant läsning. Verkar ju endast som det är fördel med två fenor om det är såpass grunt att man inte kan använda en tillräckligt lång vanlig fena. Hmmm. Ingen som har några andra erfarenheter?

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:02

    Ett tillägg: Quatro producerar redan seriebrädor med twin fin igen (08-modell) och jag törs nog sätta ett par spänn på ett fler märken förljer efter till 09. Mistral (Nik Baker) verkar t ex väldigt het på twin även för seriebrädor.

  • mangs

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:03

    @Ola H. 412380 wrote:

    Jag antar att din bräda är från 90-talet någon gång. Då var det an världsomspännande trend med “twin fins” och ett minst ett par tre sådana brädor serieproducerades (Mistral, Copello, Bic är de jag minns). Senare försvann det i princip helt och jag tror inte det är många brädor som designats med twinfin under 2000-talet. Förrän nu vill säga. En av världens bästa vågseglare, Kauli Seadi har nämligt helt ensam väckt upp denna trend igen och många av de bästa proffsen (Kauli, Polakow, Baker, Teboul etc) kör med twin fin igen. Det har dock hänt en hel del med brädorna sedan 90-talet, så det är inte bara en revival. Anledningen att dessa herrar kör twin nu är handlar om detaljer i brädans beteende när den seglas extremt radikalt i riktigt bra vågor. Man kan iofs tänka sig att det även denna gång kommer visa sig att vissa av oss amatörer kommer gilla känslan som twin fin ger även med vår mediokra teknik i våra mediokra förhållanden, men samtidigt var det ingen slump att det försvann sist. Brädorna bli i allmänhet svårare att få att plana tidigt och sämra på höjdtagning och överlag lite mer “suddiga” i känslan.

    Men eftersom du har brädan är det väl bara att prova och se vad du tycker. har du fenor också?

    Jo, fenor har jag, dom som hängde med, och brädan är från -99. Men sen jag fick den så vägrar det blåsa, så jag har inte kunnat testa än, och jag är nyfiken som attan nu. Men det är säkert som du säger, finns nog en anledning till att dom försvann förra gången, känns ju lite udda med två fenor.

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:05

    En sak till. För betalande medlemmar på boardseekermag finns en hel del snack om twinfin att lyssna på.

    http://www.boardseekermag.com/mini_features/mini-features-01.html

    en bit ned på sidan, tre artiklar om twin fin. En del kanske funkar även om man inte betalat.

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:06

    @Mangs 412389 wrote:

    Jo, fenor har jag, dom som hängde med, och brädan är från -99. Men sen jag fick den så vägrar det blåsa, så jag har inte kunnat testa än, och jag är nyfiken som attan nu. Men det är säkert som du säger, finns nog en anledning till att dom försvann förra gången, känns ju lite udda med två fenor.

    Vad är det för bräda (och vad är det för fenor)?

  • lars_k

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:54

    Withcraft har haft tre fenor länge och verkar övertygade:
    http://www.witchcraft.nu/trifin.php
    De flesta fördelarna (och nackdelarna) med tre fenor borde gälla även för två fenor…

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 11:34

    Det är tydligen rätt stor skllnad på två och tre fenor, både på hur de funkar i sväng och på hur de är vid “vanlig segling”. Till skillnad från två fenor ger tre fenor t ex helf fantastisk höjdtagning och även förhållandevis tidig planing. Som att köra med en gigantisk mittenfena men utan nackdelarna, liksom. Två fenor ger inte alls den känslan. Nackdelen med tre fenor är att det bruka kännas lite segt rent hastighetsmässigt, men detta verkar inte gälla twin.

    Man kan också gör en jämförelse med vågsurfing där fyra fenor har börjat bli väldigt populärt. Även här verkar den allmäna åsikten vara att den avgörande skillnaden är mellan ett jämnt och ett udda antal fenor, så att säga.

  • svenne

    Medlem
    7 september, 2007 vid 12:04

    Hifly har gjort twinfin-brädor rätt länge, så det finns på marknaden även nu.
    Trevlig artikel i senaste Boards du skrev, Ola. Kul med lite brädskvaller. 🙂

  • lars_k

    Medlem
    7 september, 2007 vid 12:05

    Enligt fen-designern (Pio Marasco) verkar två fenor ge bra höjdtagning:
    “The boards are looser, especially on smaller waves, and they can become very drivey on bigger waves. The top speed is fantastic and the upwind ability very good.”
    Fast bra top speed med två fenor verkar inte gälla med tre fenor. Nackdelen med tre fenor är just toppfart enl witchcraft.
    Blir intressant att se om twins återigen bara blir en övergående fluga… 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:09

    Det intressanta med jämnt vs udda antal fenor är väl att med udda antal så sitter en fena i mitten. Med jämnt antal fenor sitter alla mer eller mindre på kanten. Det medför att halva fenarean regelbundet kommer nära vattenytan när man svänger och helt plötsligt jobbar bara halva fenytan. Med en mittenfena har man alltid minst 2/3 av fenytan i arbete.

    Å andra sidan ger en mittenfena en massa hävstångsverkan som kan vara rätt ansträngande för underbenen.

  • rookie

    Medlem
    7 september, 2007 vid 20:41

    På vågsurfingbrädor med tre fenor (thruster) har de två yttre fenorna “bara” halv profil. Det ser ut som de är kapade på mitten och placerade med profil-sidan utåt. Sedan är ytterfenorna vinklade typ 3-5 grader.

    Hur ser det ut på vindsurfingbrädor (vinkel och profil) med 2, 3 och 4 fenor?

  • mag

    Medlem
    7 september, 2007 vid 21:52

    Fenorna är självklart mindre långa men också betydligt tunnare, därför blir inte motståndet så mycket större. Och de är vinklade något in i nosen mot brädans spets. Laminerar du dessutom in dem så att du slipper turbulens jämfört kring US-boxens öppna yta så blir det ännu mindre skillnad i motstånd. Fast det blir större motstånd i vilket fall.

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2007 vid 07:51

    @rookie 412600 wrote:

    På vågsurfingbrädor med tre fenor (thruster) har de två yttre fenorna “bara” halv profil. Det ser ut som de är kapade på mitten och placerade med profil-sidan utåt. Sedan är ytterfenorna vinklade typ 3-5 grader.

    Hur ser det ut på vindsurfingbrädor (vinkel och profil) med 2, 3 och 4 fenor?

    Både när det gäller 2 och 3 fenor har det varit lite olika med profil och vinkel. Det finns både varianter med lätt invinkling mot nosen och varanten att man sätter dem paralellt. Detsamma gäller profilen. En del har körd assymetriskt och en del symmetriskt. Pio Marasco säger i intervjun på Boardseekermag att de nu huvudsakligen kör symmertriskt.

    4 fenor har jag inte sett användas på vindsurfing, men med tanke på hur bra det verkar funka på vågsurfing kanske det är nästa grej. Inom vågsurfing tillverkas en hel del brädor nu med fem boxar, så kan man själv välja om man vill köra quad eller thruster (3 eller 4 fenor, alltså) eller möjligen twin. Det finns speciellt utvecklade fen-kit (från t ex FCS) för detta. Det är iofs rätt mycket snack om att brädan måste optimeras för den fenuppsättning man väljer, men vågsurfingbranchen antyder alltså att det inte behöver vara så. Istället ser man alltså fenkonfigurationen som ett sätt att trimma en given bräda. I Boardseekermagintervjun säger också Keith Teboul att även om twin inte funkade så bra på de gamla singlefinbrädorna så verkar de nya twinfinbrädorna funka bra också med singlefin. Om vi skall gå den vägen på vindsurfing behöver vi dock fundera både en och två gånger på vilken slags fenbox som är lämplig. US-box är både tung och svår att täta när man inte använder den.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten vågis med två fenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.