Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten vågis med två fenor?

  • adloon

    Medlem
    8 september, 2007 vid 08:39

    hur tror ni att en quatro twinfin fungerar i svenska förhållanden?
    vore intressant att testa 🙂

  • star

    Medlem
    8 september, 2007 vid 08:56

    Twin-fin fungerar utmärkt i Sverige. Min Quatro/Starboard är det roligaste jag seglat på. Har seglat ca. 20 dagar på brädan i sommar varav ett handfull i Sverige Gotland/Varberg. Brädan är “new-school” lite kortare 226×54 och runt 68l. Fenorna är G10 och endast 5.5″. Brädan är riktigt snabb, “loose” tar bra höjd och behåller planingen utmärkt i bottensvängar. Har tidigare haft stubbies av skilda märken och gillar det inte alls då jag upplever dem långsamma och studsiga på vågen när det börjar att blåsa…

  • star

    Medlem
    8 september, 2007 vid 08:59

    twin-fin

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2007 vid 13:55

    @Star 412685 wrote:

    Min Quatro/Starboard…

    Beställde du den från Quatro med Starboardloggor eller är det en bräda byggd för Levi eller någon annan av teamseglarna?

  • star

    Medlem
    8 september, 2007 vid 14:49

    Levi Siver

  • rookie

    Medlem
    8 september, 2007 vid 17:39

    Lite offtopic i denna tråden men ändå:

    När teamriders vänder sig till andra producenter för att få sina brädor, vad säger det? Jag köper fullt ut att de inte åker på produktionsbrädor då dessa ska passa en större målgrupp och det snålas ner på material. Men att Starboards R&D team och shapers inte klarar av att göra brädor som deras åkare vill använda förbluffar mig. :confused2: Starboard som har en stor utvecklingsavdelning i Indonesien.

    Ola, svar på tal tack 🙂

  • adloon

    Medlem
    8 september, 2007 vid 19:18

    så var kan man få tag i quatro twin-fin?

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2007 vid 19:38

    Starboard gör helt enkelt inga custom, alla prototyper som görs är för utveckling av den ena eller andra seriebrädan. De teamriders som liksom kör sin egen linje håller sig till sin favoritshaper. Levi kör Quatro och en och annan Mark Nelson. Kevin kör Mark Nelson och någon enstaka SOS och hade i alla fall till Guincho ett par Starboardprotos med sig också. Albeu, McKercher, Boujmaa kör serie och en och annan prototyp för kommande seriebrädor. Scott har i många år varit den som så att säga stått för tänket bakom brädorna och när det gäller de små brädorna är Boujmaa ordentligt inblandad nu. Levi och Kevin kör proto från Starboard ibland med, men det är i princip endast för att liksom godkänna shapen eller testa när det är helt nya koncept på G. Visserligen kan man tänka sig att Starboard (Tiesda) skulle utvecklas i sin vågbrädesshapning genom att också leverera individuella brädor Kevin och Levi, men bedömningen är att det helst enkelt skulle ta för mycket tid och focus från jobbet med seriebrädorna, dvs kosta mer än det ger.

    Jag vet att Sebastian Wenzel som shapar för Fanatic gör custombrädor åt en del av sina teamriders. Mark Nelson (Mistral) gör det med och jag tror även att Fabien (Tabou) gör rätt mycket custom och i praktiken är det väl upp till varje shaper/märke hur man vill ha det.

    Det skojigaste i den här genren är väl annars att JP inte kör JP utan också jobbar med Keith Teboul/Quatro.

    Köpa twinfin: Quatro kommer med twin i serie till 08. Kolla med Mackan i Surfersparadise om de tar hem något. Det lär knappast vara någon tvekan om att Quatro har mest erfarenhet när det gäller twin fin just nu.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 september, 2007 vid 20:18

    Kompletterande fundering: finns det några som helst tankar om att t.ex. Levis Quatro-customs skulle kunna bli förlagor till t.ex. Acid 70 eller anser man att de brädor levi kör på är så speciella att de är mer eller mindre olämpliga för gemene man?

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2007 vid 07:08

    @Rasmus_W 412819 wrote:

    Kompletterande fundering: finns det några som helst tankar om att t.ex. Levis Quatro-customs skulle kunna bli förlagor till t.ex. Acid 70 eller anser man att de brädor levi kör på är så speciella att de är mer eller mindre olämpliga för gemene man?

    Jag har inte kört Levis brädor, men i princip tror jag de är rätt normala och skulle kunna gå i serie. Detsamma gäller Kevins och även de flesta andra av proffsens brädor (pratade dock med Marcus som seglat Kaulis brädor och menade att de INTE var dirket lättseglade). Omvänt så rippar proffsen i princip lika bra på seriebrädorna och om de tvingades till det så skulle de säkert snabbt köra in sig å dessa. Så, jag tror inte det är ren “prestanda” som skiljer utan det handlar om att man för en seriebräda vill kunna ha en viss inriktning och fundera på hur man vill att brädan skall funka för att passa så många vanliga kunder som möjligt. Man kan säg att precis som varje proffs har “sin ide” om hur de vill att brädorna skall funka så finns det en egen ide för seriebrädorna som man jobbar för att förverkliga. Många, kanske de flesta, custom pro-brädor som kommer ut på markanaden är ju också rena experiment från seglarens sida. De vill helt enkelt testa runt lite och om de inte gillar brädan så behåller de den inte (vilket inte betyder att brädan i fråga är dålig). Jag tror t ex inte att Levis Quatro här ovan härstammar från hans “reguljära utvecklingsprogram” utan gissningsvis är det nåt han ville testa efter att ha blivit inspirerad av Kauli.

    Scott McKercher som utvecklar EVO tycker jag egentligen delvis offrar sin egen prestanda eftersom han bara utvecklar för serieproduktionen. Förra året var t ex 75:an lite “extremare” men i år fick de delvis gå tillbaka till den gamla typen av bräda beroende på vissa tidningstester. Jag är tämligen säker på att Scott själv egentligen gillade 07:an bättre, men han “offrar sig”.

    Jag tror iofs att även Scott kommer börja fundera på lite mer “flippade” brädor nu, i alla fall för att ha till tävlingar på Kap Verde och Maui. Även många andra har instprerats av Kauli och jag tro vi går mot en tid då det återigen kommer skilja lite mer mellan brädor för vanligt folk och extrema brädor för de bästa seglarna och de bästa ställena. Många av dessa brädor kan nog passa för vågridningsorienterade seglare även i Sverige, men det blir nog svårt att bibehålla den extrema snabba, lättseglade och effektiva känslan som många av dagens vågbrädor levererar. Min gissning är helt enkelt att det kommer bli lite större polarisering av marknaden de närmaste åren…i alla fall om några av producenterna vågar gå den vägen.

  • rookie

    Medlem
    9 september, 2007 vid 09:24

    Känns som att Starboard, precis som du nämner Ola, borde få en massa erfarenhet och kunskap förlorad genom att låta Quatro utveckla brädor till sina teamriders. Om man gör jämförelse med fordonsindustrin ser de stora fördelar med racing som en form av FoU. Även om 90% av kostnaden ses som marknadsföring och brand image uppbyggande.

    Men jag tror att Ferraris F1 stall hade mörkat och förnekat det starkaste om det framkommit att det var Skoda som förde utvecklingen av deras bilar.

    Å andra sidan för oss konsumenter är det kanske bra att de fokuserar på produktionsbrädor. Tilläga bör att Quatro sällan (har aldrig sett) fått bra betyg i tester på deras produktionsbrädor.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2007 vid 09:50

    Men man kan egentligen se det som en fördel också. Kevin och Levi är trots allt med och testar brädor och kan ge input. Att de samtidigt kan segla och samarbeta med massa andra duktiga shapers gör att Starboard kan få erfarenheter som närmast skulle betraktas som industrispionage i din bilindustriliknelse.

    Men jag håller med. Om jag var shaper skulle jag gärna utveckla åt alla teamkillarna – om så bara för att själv lära mig mer. Fast det är klart, om jag dessutom hade på mitt bord att ta fram några dussin slalomprototyper, utveckla nya freeridebrädor och dessutom jobba med Formula (tror det byggdes 60 prototyper till senaste revisionen) så kanske det inte längre skulle låta lika kul att också shapa custom till Levi.

  • star

    Medlem
    9 september, 2007 vid 10:29

    Den brädan jag har är en tvillingbräda till Jason Polakow (JP) som har en likadan. Flera seglare testar twin-fin och även Levi kör Mark Nelson shape.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2007 vid 10:45

    Jason hade för övrigt bara twin fins med sig till Guincho, tror jag. Levi hade inga twin fins med sig utan två Mark Nelson (som nog hade 1-2 år på nacken) och en eller två Teboul. Kauli körde också bara twins, men jag läste någonstans att han hade kört singlefin på Pozo.

  • dr-masse

    Medlem
    9 september, 2007 vid 12:57

    Tycker nog att det vore rätt naturligt att fenor hamnar mer i fokus när det gäller vindsurfing i allmänhet, men kanske vågsegling i synnerhet.

    Lyssnar man på det här http://www.surfline.com/video/going_off/ så inser man att vågsurfarna med all sin soul minsann är petiga när det kommer till den här biten… gillar även tanken att kunna köra lite olika fen-setup beroende på vilken typ av surfare man är och hur man seglar.

    Jag spanar att detta med twin-fin bara är början… 🙂

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten vågis med två fenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.