Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

  • krillan82

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 22:19

    Kan väl hålla med om att en kite kanske i viss mån kan skrämma en pippifågel, men allvarligt. vad fan skrämmer inte dom. Jo just det allt. tror till och med dom där fågelfluktarna skrämmer skiten ur dom små, äckliga, fula, groteska. smittospridande kräken.

    Sverige är ju underbart… eller inte

  • pjoter

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 03:58

    Känner igen de här….
    Å krillan, du är söt som få men att skriva skit om fåglar e inte så meningsfullt nu. Fåglarna e ju trots allt grymt mkt mer avancerade än oss som behöver massa hjälpmedel för att kunna ha kul i den tredje dimensionen.

    Fan att jag inte e hemma nu å kan mecka ihop min gamla burk där filmen från vår överklagan om tippen borde finnas. Den är mycket intressant då den visar att fåglarna mer eller mindre skiter fullständigt i kiten men blir livrädda av enkla handklappningar mm.

    LUDDE, leta fram den gamla filmen nu, den börjar verkligen behövas.

  • kitemaster

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 12:37

    Neven: Riktigt kloka tankar och bra hänvisningar!

    @Klang 530714 wrote:

    Med risk för att få på käften… men visst är det väl möjligt att kiten ibland skrämmer skiten ur fåglarna? Vi får diskutera med vårt kustråd och be dem förklara för oss hur illa det är i vår region, jag har ingen vetenskaplig uppfattning i frågan. Min gissning är att de stora pippi-fåglarna borde hantera “rovfågeln” och och dra till ett lugnare ställe. När det är häckningsdags (vilket det inte är hela året) är det sämre och självklart ska vi hålla oss undan.

    Eftersom inte vindsurfingen skulle drabbas direkt av förbudet så har jag inte hållt mig informerad angående kommunens arbete. Vi får se vad vi kan göra Erik, och hur långt Kommunen har kommit i sina beslutsprocesser. Vi har inte mycket att sätta emot, däremot så kanske vi kan diskutera fram en kompromiss.

    Sedan skulle jag även vilja starta en “tråd” om hur vindsurfare och kite:are kör tillsammans. Tror att det egentligen inte ska vara så svårt, och när vi väl fått det att fungera så kanske det är dags att putsa på de gamla inofficiella reglerna om vem som skall köra var i Habo Ljung, kitarna har ju ett förbaskat litet område att köra på…

    Neven: Riktigt bra material!!!

    Robert: Orsaken till att jag tar upp frågan överhuvudtaget är för att kommunen inte har beslutat någonting ännu och att vi skall ha ett nytt möte med kommun, ornitologiska föreningen och naturskyddsföreningen inom några veckor där vi skall lägga fram våra argument och bemöta fågelskådarnas och naturskyddsföreningens.
    Vi har således mycket stor makt att påverka vad som beslutas. Naturligtvis får vi vara beredda att kompromissa, men det behöver inte vara vårt mål.

    Förresten så är det naturligtvis trevligt att köra tillsammans även i norra delen av bukten (“er del”), och det är förmodligen så det kommer se ut inom några år oavsett förbud, men det är väl ändå värt att kämpa för de övriga ytor vi har tillgång till idag?

    Angående hur vi samsas på vattnet, vind- och kitesurfare emellan så är mötet nästa vecka ett utomordentligt förum att diskutera sådana frågor på.

    Jag har i höstas läst en undersökning där fågelskådare genom experiment visade hur fantastiskt välutvecklad förmågan att skilja på fara och inte fara är hos nykläckta fågelungar.

    Fågelungarna kunde se skillnad på rovfåglar och “vanliga” stora fåglar samt flygplan och “runda skuggor” (typ bollar, solen etc). Skillnaden yttrade sig i ett förändrat beteende hos fågelungarna.
    Endast när en riktig rovfågel flög över boet tystnade ungarna, inte annars.

    Jag är därför villig att tro att det finns en möjlighet att vi inte skrämmer fåglarna med våra kites.

    Jag ska leta upp artikeln.

  • skotten

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 14:16

    wow we really need to save this.. launching up on the road is going to put someone in a wheelchair.

  • nic

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 15:50

    Inte ens om man nästan kör på pippin blir den skrämd juh 😛

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=LYBu_wmec0U[/YOUTUBE]

    nic

  • skotten

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 18:37

    hahaha nic, buy a naish already!

  • skotten

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 18:34

    bump…. its the meeting tomorrow… everyone prepared?

  • mjersen

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 19:05

    @skotten 532241 wrote:

    bump…. its the meeting tomorrow… everyone prepared?

    da locals is game on

  • ville

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:51

    @JohanW 530679 wrote:

    jävligt bra neven!!

    jävligt sant!

    har försökt att hitta artiklar som tar upp kitesurfingens effekter på fågellivet. Verkar inte vara så mycket skrivet men hittade en artikel där det är skrivet ett par rader. Ifall det är någon som är intresserad av att läsa hela artikeln kan jag maila över den. Är mest skrivet om jetskies effekt på det marina livet osv.
    (http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WDV-4J2VYFG-4&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=116618f986dce92a0493bff5462c04d2)

    The impact of tourism and personal leisure transport on coastal environments: A review

    John Davenportnext termCorresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author and Julia L. previous termDavenportnext term

    Department of Zoology, Ecology and Plant Science, Environmental Research Institute, University College Cork, Lee Maltings, Prospect Row, Cork, Ireland

    Received 23 May 2005;
    accepted 16 November 2005.
    Available online 19 January 2006.

    Abstract
    Coastal tourism started in the 19th Century and has increased in non-linear fashion ever since, stimulated by a combination of developments in transport technology and rising prosperity. Initially, mainly national in character, the introduction of roll-on, roll-off ferries and inexpensive air transport caused an exponential 28-fold rise in international tourism between 1950 and the start of the 21st Century. This review considers the impact of tourism at two levels: (1) that created by the sheer numbers of tourists and their demands (‘mass tourism and transport’) and (2) that resulting from individual, often novel, forms of transport (‘personal leisure transport’). Under (1), the consequences of the construction of coastal resorts and roads, marinas and jetties for habitat fragmentation and reduced biodiversity are described. Next, the effects of large cruise ships (now some 250 in number) are considered, particularly in relation to unregulated pollution and the delivery of substantial numbers of tourists to remote destinations. Thirdly, the literature related to disturbance caused by intertidal trampling by tourists on rocky/sandy shores is reviewed, followed by a section devoted to the unappreciated effects of beach ‘cleaning’ (i.e. removal of natural strandlines as well as litter) that is practiced throughout the world’s sandy beach resorts. Finally, the potentially positive area of coastal ecotourism is considered, but evidence is assembled to highlight the problems associated with too high a demand. Under (2), the impact of a range of personal leisure transport modes is considered. These range from relatively innocuous pursuits (e.g. swimming, surfing, sailboarding and dinghy sailing), to an extremely popular sport (SCUBA diving) that is marketed for its environmentally-friendly nature, yet causes measurable deterioration in the world’s coral ecosystems despite good management practices. The impact of motorboats is considered, particularly in the context of transmission of non-native species, while the highly polluting and disturbing technology of ‘personal watercraft’ is evaluated. Finally, the uncontrolled emergence of new ‘extreme sports’ (e.g. ‘coasteering’, kitesurfing) is identified as a future problem.

    Källan de använder sig av i artikeln är: http://www.deeestuary.co.uk/decgks.htm Finns mycket man kan ifrågasätta i den undersökningen. Intressant är att vissa arters bestånd har ökat.

  • kitemaster

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:09

    Här är en artikeln jag talade om tidigare. Man tror det beror på fylogenetiskt minne att fågelungar tidigt kan skilja på farliga och ofarliga fåglar och skuggor.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=neurosci.box.2168

  • simoneburgess

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:41

    @pjoter 530754 wrote:

    Känner igen de här….
    Å krillan, du är söt som få men att skriva skit om fåglar e inte så meningsfullt nu. Fåglarna e ju trots allt grymt mkt mer avancerade än oss som behöver massa hjälpmedel för att kunna ha kul i den tredje dimensionen.

    Fan att jag inte e hemma nu å kan mecka ihop min gamla burk där filmen från vår överklagan om tippen borde finnas. Den är mycket intressant då den visar att fåglarna mer eller mindre skiter fullständigt i kiten men blir livrädda av enkla handklappningar mm.

    LUDDE, leta fram den gamla filmen nu, den börjar verkligen behövas.

    Finns det en sådan film? I så fall måte den skakas fram, eller ännu bättre, göra en ny när det är ute och filmas!

    Jag har samma erfarenhet. Fåglarna sticker absolut inte någon annan stans pga kiten. Det kan ju tänkas att de inte blir så glada om man kör PÅ dem, men att de varit rädda för kiten har jag inte märkt, då jag faktiskt har ändrat kurs för att inte köra inpå dem.

  • simoneburgess

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:43

    @skotten 532241 wrote:

    bump…. its the meeting tomorrow… everyone prepared?

    What meeting? Har helt missat den här tråden tills nu… Jobb suger!

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 23:54

    filmen ska nu finnas hos erik g. om allt funkat som de ska.

  • johanw

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 05:21

    @SimonEBurgess 532294 wrote:

    What meeting? Har helt missat den här tråden tills nu… Jobb suger!

    idag i lund halv 7

  • luuddee

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 09:45

    man kan även kolla var svenska ornitolog förbundet åker på sin årliga resa för att kolla fåglar, någon som kan gissa?

    Tarifa är svaret , flyttfåglarna från hela europa som ska ner till afrika på vintern landar här innan de ska vidare.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.