• basse

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:01

    Riktigt härliga bilder… sitter här och vrider på huvudet för att komma runt…

  • hygnos

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:14

    Det er nemt… man skal bare hive hårdt med den bageste hånd. Så kan du også gøre det på fladt vand.

    Rip on wink.gif

  • surftompa

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 13:57

    Nej undvik att vara ikrokad när du lär dig.
    När jag lärde mig loopa körde jag på Haga med bra drag i min 5.7:a vilket kändes bekvämt och bra.

    Det största problemet för mig var att hela tiden åka och lurpassa på en bra våg att hoppa på, Haga blir lätt ganska choppigt och rörigt.
    Då bestämde jag mig för att göra det så ekelt som möjligt och bara fokusera på detta:
    1. hoppa
    2. dra upp brädan under baken, dvs kryp ihop med kroppen
    3. SKOTA IN så mycket du har sinnesnärvaro till och hinner med. Nu kommer rotationen definitivt av sig självt.

    Proceduren kan givetvis göras mycket mer detaljerad och planerad men det hindrade mig bara i mina första försök, det kändes bara krångligt.

    En grej till, var bestämd i alla dina rörelser. T.ex en tveksam och halvhjärtad inskotning fungerar inte.

    Lycka till!

    /Tomas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 14:24

    Från oinloggad Piotr:

    Tackar för alla fina råd om de olika stegen och de schyssta bilderna, nu vart man ju inte alls sugen på att komma igång med säsongen igen. Jag brukar gå och bli sugen när jag slänger kökssopona efter jobbet och man känner den (ännu) kyliga kvällsluften.
    Så det är bara att strunta i brädan bortsett från att sitta fast i stropparna och låta seglet sköta roteringen?
    Peder

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 12:14

    Jag upplever det nästan som lättare att göra det ikrokad,
    det ser ju om inte annat jäkligt coolt.

    Det blir en mycket häftigare känsla om man inte tittar över axeln utan gör det som sagt medveten om när dödsögonblicket
    inträffar.

    När man tänker efter så är det faktiskt rätt fränt när man
    “vaknar upp” ur rotationen och har torra öron! wink.gif

  • hifly

    Medlem
    5 april, 2005 vid 11:10

    gör de inte fett ont å kracha framåten ikrokad typ smack på brädan lr seglet då borde väll både du själv och utrustningen ta en del stryk lr? crazy.gif

  • jeppo_f

    Medlem
    5 april, 2005 vid 11:57

    Slörar man av ordentligt innan man hoppar är risken att ramla på brädan i princip obefintlig. Hur mycket man än dabbar sig kommer man landa “bortanför” nosen på brädan, ikrokad eller ej.

    Sluta gnäll nu, och åk ut och ladda istället grin.gif grin.gif
    Ska jag iofs säga – jag har aldrig satt någon framåt, och bara gjort runt 10 försök. Mitt problem är att jag inte får med mig brädan, men nu är stropparna justerade, så det fixar sig förhoppningsvis…

    /jeppo

  • safesurfer

    Medlem
    5 april, 2005 vid 12:37

    Jag har provat några framåt med lite olika taktik utan att riktigt lyckas. Först prova jag hyfsat bra våg och bara kasta mig framåt men skota för fegt så det blev en halv killerloop. Prova sedan slör tekniken vilket gör att man får mycket mindre tryck i seglet och känns mindre läskig. Problemet är att det är svårare att få höjd och får med sig brädan eftersom man måste hoppa på baksidan av vågen vilket kan resultera i att man gör en loop men utan bräda. Ytterligare en variant är att man hoppar hyfsat högt och drar riggen mot sig för att få mindre kraft iseglet och roterar långsmmare med seglet mer horisontellt vilket ger en långsammare rotation känns lite mindre läskigt men man behöver mer höjd (kanske är det som kalls för spinnloop).

  • jeppo_f

    Medlem
    5 april, 2005 vid 13:46

    Lars Pedersen säger i Feed Your Soul att många lär sig cheeseroll innan framåten. Det verkar lite dumt! Framåten måste väl ändå vara både säkrare och lättare att sätta än cheeseroll? Jag har aldrig provat cheese, men det känns som man lättare landar på riggen där om man inte får igång snurrandet.

    /jeppo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2005 vid 19:29

    Aloha

    Har lige uploadet en film med et frontloop og headcam. Det kan give en ide om hvornår og hvordan man skal dreje hovedet.

    /H.C.

  • hifly

    Medlem
    6 april, 2005 vid 10:20

    okej ska lära mej gippa och bättre pump teknik till planing med min bräda först:p har ju bara seglat pråm innan e de ngn som kan förklara lr vet en länk till ngn sida med tips om sådana grundläggande saker som pumpa upp i planing+

  • jeppo_f

    Medlem
    6 april, 2005 vid 10:35

    Guy Cribbs artiklar på http://www.guycribb.com är rätt bra. Dom täcker upp både vattenstart och trimtips till grundläggande freestyle som helitacks, 360s och vulcans. Bra beskrivningar med mycket bilder, common mistakes osv.

    /jeppo

  • olandersson

    Medlem
    6 april, 2005 vid 19:39

    hittade en rätt bra sekvens på de olika monenten i loopen

  • surf_matz

    Medlem
    7 april, 2005 vid 07:43

    Wow! Shyst plattvatten loop! Du/han är ju hur högt upp som helst! Respect.

    Shyst bräda med, en sådan tror jag minsann att jag med har grin.gif . Jag kan inte göra sådana plattvatten loopar dock, kanske e seglet då. Jag måste byta…

  • ola_p

    Medlem
    7 april, 2005 vid 12:39

    Feeet plattvattensloop det dära!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.