• mattias-j

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 12:18

    Ja, det ser ut att bli en sjuk vecka måndag till fredag. Sämsta dagen just nu verkar ge 8-14 m/s så det vore väl fan om inte vattenståndet skulle bli rätt någon dag. Vi lär väl inte nå 50 knop, men man kanske kan nosa på sitt dammen pb 45,26… 🙂

  • andersbq

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 14:46

    Så där, nu sitter B&B in cafeet på Landvetter, och har just checkat in 6 väskor surf på totalt ca 200 kg…
    Lite småstrul med biljetter och boardingpass, (men inte med bagaget). Flygplatschefen kom och pratade med oss i 20 min, och avslutade med att Twittra lite https://twitter.com/landvetter och instagramma http://instagram.com/p/f2aIlrSUtm/ kanske hjälpte det oss lite, så vi fick fina nödutgångsplatser hela vägen till Kapstaden.

  • andersbq

    Medlem
    26 oktober, 2013 vid 20:07

    Nu sitter vi i lobbyn på Nest hotel, framför mig har jag förutom Daniel, Prinsen Baldini, Alberto Possati, Björn D, Victor C och Mark Grinell samt hans fru, Vi har kört cirka 90 mil idag och snittat runt 160 km/h, (det var tidvis marigt att hänga på Nick V, som körde om oss, om vi körde saktare än 130.
    När vi kom fram åkte vi direkt till kanalen och där visade det sig vara grillfest ikväll. Så alla var där och tog emot oss med öppna armar. Väldigt kul att träffa hela gänget igen. Det var länge sedan vi träffade detta gänget så komplett.
    Proggen de närmaste dagarna är ganska dålig, därför så har det druckit en del rödvin bl a det stora grabbarna som har E och F i seglen..
    Daniel och jag räknar med att prova banan med stora grejor kanske på tisdag, men tror inte det blir riktigt fort-åka av förrän nästa helg.
    .

  • andersbq

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 09:12

    Resan har gått väldigt bra, bra flyg, bra mat, lite småstrul på Hertz i Cape Town med att ta ut alla säten ur bussen men det ordnade sig ganska snabbt, vi hann träffa Schill på flygplatsen, småregningt från Cape Town upp till övernattningen, men bra ställe att sova på. Vanhyrdorph eller något sådan, på kvällen bjöd Nick V på middagen, då han fyllde år. Fina stekar var det.
    Sedan cirka 10 timmars bilresa, men VW bussen är väldigt bekväm och bra. Ofta 120 km/h på fartskyltarna så det rullade på bra. När Nick var framför så gick det ofta fortare, han menar att i Namibia är det fri fart som mest runt 160 km/h. Landskapet som en blandning mellan Australien och Nevada/Colorado. (Nullabor öknen och Grand Canyon ungefär). Grymt mycket vägarbeten, där vi fick stanna ca 5 min per gång. Skönt att sträcka på benen ändå.
    Vi körde en genväg med grusväg 10 mil, men sparade runt 2 timmar på det viset. mycket vackert en vägen. Som högst var vi 1600 meter över havet.. och 35 C i skuggan.
    När vi kom fram åkte vi till speedstrippen, där var det grillfest och alla var glada att vi kom, kul att träffa alla gubbarna igen, vissa har vi inte sett sen 2010 tror jag.
    Sedan till hotellet, mycket fint, våra rum ligger 10 m från vattnet på markplan med lite uteplats.
    Idag har vi haft en sen frukost med hela gänget, även om inte alla bor på hotellet så var det ändå här och äter idag.
    Många kollar formel 1 i lobbyn, Bringdal med entourage, men daniel och jag åker och packar upp surfgrejorna nu, kollar om allt är helt etc, ska leta upp Patrick D hus, då han har nycklar till “vår” container där Schill lämnat grejor såsom segel, master, bommar, bräda, ikväll är det någon slags festligare invigning av en del av hotellet.
    Troligen ingen surf förrän på tisdag, och då ganska måttligt med vind, vilket Daniel och jag uppskattar så att vi kan komma in i att segla i denna rännan. Gissar att det inte alls är ens nära ens PB denna veckan.

  • andersbq

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 18:31

    Idag har vi varit runt byn, hälsat på hemma hos Patrick D som slöjdade till en ny assy-bom, sedan vid continern och plockat med våra saker, vid 16.00 invigning av en ny balkong på hotellet, med buffe och dryck. Alla var där, kan säga att vissa var väldigt förfriskade, BD höll några tal som aldrig tycktes ta slut mm… Ser ut att kunna vara testbar vind i några dagar framöver och lite mera på fredag.
    Jag lägger bilder på denna FB-sidan: https://www.facebook.com/pages/Anders-Björkqvist-Speedwindsurfer/183297635025086?ref=hl

  • jester

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 18:37

    Håller tummarna för lagom med vind i ett par dagar!

  • mackee

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 21:11

    @andersbq 717999 wrote:

    Resan har gått väldigt bra, bra flyg, bra mat, lite småstrul på Hertz i Cape Town med att ta ut alla säten ur bussen men det ordnade sig ganska snabbt, vi hann träffa Schill på flygplatsen, småregningt från Cape Town upp till övernattningen, men bra ställe att sova på. Vanhyrdorph eller något sådan, på kvällen bjöd Nick V på middagen, då han fyllde år. Fina stekar var det.
    Sedan cirka 10 timmars bilresa, men VW bussen är väldigt bekväm och bra. Ofta 120 km/h på fartskyltarna så det rullade på bra. När Nick var framför så gick det ofta fortare, han menar att i Namibia är det fri fart som mest runt 160 km/h. Landskapet som en blandning mellan Australien och Nevada/Colorado. (Nullabor öknen och Grand Canyon ungefär). Grymt mycket vägarbeten, där vi fick stanna ca 5 min per gång. Skönt att sträcka på benen ändå.
    Vi körde en genväg med grusväg 10 mil, men sparade runt 2 timmar på det viset. mycket vackert en vägen. Som högst var vi 1600 meter över havet.. och 35 C i skuggan.
    När vi kom fram åkte vi till speedstrippen, där var det grillfest och alla var glada att vi kom, kul att träffa alla gubbarna igen, vissa har vi inte sett sen 2010 tror jag.
    Sedan till hotellet, mycket fint, våra rum ligger 10 m från vattnet på markplan med lite uteplats.
    Idag har vi haft en sen frukost med hela gänget, även om inte alla bor på hotellet så var det ändå här och äter idag.
    Många kollar formel 1 i lobbyn, Bringdal med entourage, men daniel och jag åker och packar upp surfgrejorna nu, kollar om allt är helt etc, ska leta upp Patrick D hus, då han har nycklar till “vår” container där Schill lämnat grejor såsom segel, master, bommar, bräda, ikväll är det någon slags festligare invigning av en del av hotellet.
    Troligen ingen surf förrän på tisdag, och då ganska måttligt med vind, vilket Daniel och jag uppskattar så att vi kan komma in i att segla i denna rännan. Gissar att det inte alls är ens nära ens PB denna veckan.

    Gött att resan gick bra ,skönt att ni får en mjukstart.
    Ta det lite stilla med farten bara, det räcker med att inte stanna vid stopp för att åka in till domstol i Luderitz så jag hade kollat upp vilken hastighet som gäller
    Lycka till och kör hårt

  • svenne

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 21:38

    Notera siffran på slutet. Snubben laddar.
    http://www.youtube.com/watch?v=aNgIRe6mLTE

  • andersbq

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 16:10

    Dagens rapport från södern: Släpades oss till frukost buffén vid 9, verkligen bra käk, med en kock som står och lagar fina omeletter med valfria ingrideneser.
    Sedan jobbade jag några timmar, med datorn på magen på balkongen, Lyxigt, tror Daniel tittade på film, också lyxigt. Vid 13-tiden så åkte vi till stan och köpte liten fika ifall det skulle bli något seglat.
    Väl vid banan, så riggade vi 6,3 resp 6,4. Sedan fick Daniel lite riggtips av Anders B (den yngre) och därefter åkte Anders B x 2 hem till Anders B´s garage och hämtade 2 nya brädor till Anders B (dä). Väl tillbaka så stod Daniel och riggade fortfarande, medans Dirk Jan Knol försökte starta i kanalen. Det gick inte så bra. Proggen idag var 5-8m/s sydväst, dvs rak läns. Men jag tyckte det ökade och hoppade i gummidräkten direkt med Schills 6,4 och Carbon Art Sp44 så var snart jag på banan. Dirk Jan var först ner, sedan jag. Anders B tipsade hur jag ska hoppstarta och fick med beröm godkänt på första försöket. Det var nog runt 10 m/s vid starten och kanske 12 m/s i svängen. En underbar känsla att ta kurvan första gången, pirrade i magen och pulsen höjdes märkbart, en skön vällust känsla spred sig i kroppen. Halvvägs ner så såg det dock väldigt grunt ut på båda sidorna, så det var nog bara 3 meter som är körbart i mitten. Målgången var enormt lång, men lite choppig.

    Holländarna har en fotograf med sig som hjäpte till att köra släpkärran, först med deras 4WD, men kopplingen pajade, så vår VW buss blev dagens lift. Min första repa var på topp 36 knop, tyckte det var bra tills Daniel kom med 39.. Han har dock stor bräda SP48 den rackaren! På banan var även Jurjen van den Nord, Craig Spottiswood, Andrea Baldini (Prinsen) och Nick Varldachos. Nästa repa för mig blev lite bättre 37knop på 500 m och 39 på topp, bra med tanke på att det inte var mycket vind. Så nu är oskulden tagen kan man säga för oss båda. Gött. Snart dags för en rejäl middag på hotellets restaurang, dom har en buffe som klår de flesta svenska julbord.

    Bilder finns på Facebook, https://www.facebook.com/media/set/?set=a.641062469248598.1073741830.183297635025086&type=1

  • lasse-n

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 16:29

    Gött !

  • lundvall

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 18:51

    Kul läsning!

  • robin

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 20:03

    Kul med utförliga rapporter! Berätta mer om hoppstarten, är det en beachstart där man hoppar upp?

  • andersbq

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 20:37

    Ja för att komma iväg bra så ska man inte stå på botten och kliva på, detta beror på att det är ett stort berg i vägen för startdammen så det är kanske 1/3 av vinden som saknas, och då kan man inte ligga och glida på rumpan som te x Karpathos. Att starta är tydligen ett ganska stort problem för de flesta och det blir inte lättare med mindre brädor och mer bly i västen. Därför rekommenderar Anders oss att stå på land i änden på bassängen och hoppa på med fart och skota in direkt.

  • andersbq

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 17:08

    Tisdag vecka 1 (eller 4 i Luderitz tidräkning).
    Samma procedur som igår fram 12.30-tiden.
    Sedan åkte vi till kanalen. Det blåste runt 5-8 m/s men soligt, och hopp om att få ungefär samma förhållanden som igår.
    Vi plockade fram våra 6,3/6,4 segel och gick och väntade på vind. Dirk Jan var väldigt sugen på att segla men holländarnas bil var på lagning och vi ville ha vår buss medans vi gjorde oss iordning. Dagens stora happening var nog när Anders B-d gjorde en slags ståupp intervju samt fotosession. David Garell ropade något på franska till honom men började sedan ropa ”ta av dig byxorna” på svenska, ivrigt sufflerad Daniel, detta kunde inte AB motstå och sedan följde den händelsen att en lång rad kända vindsurfare poserade till synes nakna med brädorna framför. AA kom åkande i sin buss precis när det började avta, och var inte sen att klä av sig han heller. AA är nog den av alla som har det mesta på rätt ställen. När AA var klar så kändes denna märkliga upplevelse över.

    Bilder här https://www.facebook.com/media/set/?set=a.641596872528491.1073741831.183297635025086&type=1

    Att vara här är som att delta i en reality såpa kan man säga. Alla har sina tydliga roller. T ex Patrick D, som från kl 13-18.00 har spenderat dagen med att sortera saker i vår container samt rigga av och på segel. Själv så tränade jag lite hoppstarter med 6,3:an, och seglade bort till kröken, men sedan var vinkeln så brant 160 grader, att man fick hoppa av och gå tillbaka cirka 100m. Daniel tog det lugnt. Sedan var det min tur att får en omgång av Patricks trimskola, (i utbyte mot några mastdelar), så nu är mitt 5,6 Loft Speedblade färdigt får att åka fort med. Det tog en stund, och dessutom krävde det att jag riggade ner 6,3 då bottendelen av den masten skulle till Patrick Diethem. När detta var klart så blev jag lite sugen att prova 5,6 i kanalen, såg att bland annat Manfred Merle lyckades segla hela vägen till mål-dammen. Sagt och gjort, jag hoppade på och det gick bra. Ingen jättefart, men det gick att åka hela vägen, runt 36 i starten och mitt på där grävskopan var 25 knop och sedan en by på slutet igen. Daniel hängde på, och med 6,4 och SP48 så toppade han över 41 knop. Inte illa. Jag körde några rundor till, men det minskade och tredje rundan tappde jag planingen mitt i kanalen, och fick lite mer vind och klotade, krossade en GPS, ett Aquapack samt drog av uthalet. Trodde nog att några lattor gick också men de var hela. Så sedan la jag av för dagen, men daniel samlade ihop 5x10sek repor i alla fall och fick väl dryga 38 knop i avarage. Så summa summarum, en bra dag. Jag har filmat hoppstarten med en Gopro, ska försöka dela den ikväll på Facebooken. Men nu ska vi äta buffé.

  • andersbq

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 19:05

    @Robin 718088 wrote:

    Kul med utförliga rapporter! Berätta mer om hoppstarten, är det en beachstart där man hoppar upp?

    Så här går det till, man står i 10 cm djupt vatten, hoppar på, samtidigt som man skotar in och släpper iväg framhanden (men inte släpper greppet) som en framåtloop för er som minns hur man gör en sån.

    [video=vimeo;78097415]https://vimeo.com/78097415[/video]

Sida 12 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.