Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Lufthålsgänga"

  • "Lufthålsgänga"

    Publicerad av emil_h på 22 september, 2006 vid 15:42

    Hej…

    Jag har ett stort problem.

    För 1½ månad sen råkade jag dra åt luftskruven för hårt (vet, ska inte röra den men jag lät den vara öppen under den vindfattiga sommaren), så gängan i hålet blev försämrad. Giock dock fortfarande att få grepp, så jag åkte hem och drog på lite gängtejp runt skruven. Idag skulle jag göra om det för jag ville lägga lite silicon runtomkring skruvhuvudet innan jag skruvade i, så jag kunde vara säker på att det var 100% tätt. Men jag råkade lägga på för mkt gängtejp, så jag fick inte upp skruven. Men efter en timmes jobbande fick jag upp den, men gängan var nu helt kaputt. Nu kan jag i princip “trycka ner” skruven i hålet utan att skruva 🙁 .

    Vad ska jag göra…???? Skit också! Känns som att fylla igen totalt med epoxi eller liknande inte är aktuellt…sista utväg.

    Brädan är en jp fsw 84 .

    Hjälp!

    rasmus_w svarade 17 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • donpedro

    Medlem
    22 september, 2006 vid 15:55

    Varför inte plugga igen den?

  • emil_h

    Medlem
    22 september, 2006 vid 16:05

    Ja du…Finns det bättre alternativ så är det att föredra. Kanske mot största förmodan ska flyga med den brädan nästa år.

  • jomensaatt

    Medlem
    22 september, 2006 vid 16:18

    Ännu ett exempel på att man aldrig ska röra den där skruven såvida man inte flyger. 😉

  • safesurfer

    Medlem
    22 september, 2006 vid 16:20

    Den gammla luftskruvs disskussionen. Jag har brukar skruva ur den under vintern, men annars har jag alldrig hört minsta pys då jag skruvar ut den. Antingen läcker mina brädor eller så är tryckskillnaderna inte så stora. Tror att många skruvar för hårt (jag inkluderad) då är risken att man sabbar packningen.

  • emil_h

    Medlem
    22 september, 2006 vid 16:29

    Medveten om det 😉

  • jonaish

    Medlem
    22 september, 2006 vid 17:21

    Silicon
    Skruvankare eller skruvplugg
    Ny luftskruv


    = Köp å testa… FFS..!!

    Det är ju bara att borra bort skiten om de inte funkar..

  • lars_k

    Medlem
    22 september, 2006 vid 17:23

    Du kanske kan borra upp och gänga om i en större dimension? Och fixa en ny, större skruv….?

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2006 vid 18:27

    Hm….Varför inte fylla upp hålet med “rätt sorts” epoxy o sedan helt enkelt trycka ner en ny “mindre luftskruv” i epoxyn (som du fettat in grundligt innan!). Låt det hela torka o “gänga” sedan ur skruven. Man tycker att gängorna i epoxyn borde bli starka nog….

  • lumpan

    Medlem
    22 september, 2006 vid 19:38

    Prova att gänga om hålet i samma storlek som det är nu. Med lite tur går det att få till gängen så att det duger för att dra åt en luftskruv. Gängtap kan du köpa på exempelvis Jula eller Clas Ohlsson.

  • tbmac

    Medlem
    23 september, 2006 vid 07:32
    lumpan wrote:
    Prova att gänga om hålet i samma storlek som det är nu. Med lite tur går det att få till gängen så att det duger för att dra åt en luftskruv. Gängtap kan du köpa på exempelvis Jula eller Clas Ohlsson.

    Finns “helicoilgänga” att köpa också, en insatsgänga alltså. när gängor går sönder i tex aluminiummotordelar sätter de in sådana.

  • emil_h

    Medlem
    23 september, 2006 vid 17:07

    Tack för svaren

    Några fler tips?

  • klang

    Medlem
    23 september, 2006 vid 21:12
    Emil_H wrote:
    Tack för svaren

    Några fler tips?

    Kork 😀

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2006 vid 21:19

    Har du testat med att använda dig av en “gängtapp” o renovera alternativt göra nya gängor i den befintliga metall-delen som sitter laminerad i brädan (behöver iofs inte vara metall men på mina brädor är det så)? För isf gäller det bara o hitta en större luftskruv som passar de nya gängorna…

  • mbo

    Medlem
    24 september, 2006 vid 09:16

    Ett tips.
    Åk till en seriös järnaffär e.dyl.
    Det finns insatsgängor som man drar ner i dåligt gängadeslitna hål´/muttrar etc. En M8 blir M6 osv.

  • rabbit

    Medlem
    25 september, 2006 vid 07:07

    Appropå att man inte skall öppna “luftpluggen”.
    Detta från boardlady.com:

    “Q: my board has a vent plug. Should I open it when I’m not sailing?

    A: YES!!

    The difference between external air pressure and internal board pressure determines the exact thickness of the board. As the external pressure fluctuates every day (typically cool early mornings with high pressure, then thermal low mid-afternoons), the board will first compress, then expand as the day wears on. In a thick, high-volume board, this change can amount to 1/4″ or more. Picture such cycling going on once a day, 365 days a year. Picture the EPS foam core fatiguing and slowly separating into chunks.

    Much better to open the vent between sessions, to eliminate this cycling!

    /r

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Lufthålsgänga"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.