Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

  • sonkie

    Medlem
    23 april, 2009 vid 08:26

    Min erfarenhet är att man måste bilda en förening för att kunna påverka. En skånes kiteförening med styrelse, precis som det finns Stockholm Kiteboard, men en sådan är väl på gång om jag förstått det hela rätt?

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 08:35

    Begär ut underlaget från Länsstyrelsen och se vad de lutar sig på för objektiva undersökningar. Rent spontant är det ju åt skogen med året runt-förbud för att skydda en art under några månader per år.

  • nniillaamm

    Medlem
    23 april, 2009 vid 09:02

    På sidan Länsstyrelsens i Skåne läns hemsida under Naturen i Skåne finns förslag och remisser för naturreservat…

    För den som känner sig manad att ta kontakt: Johan Dahlberg Naturskyddssektionen e ansvarig för bildandet av Lundåkra naturreservat

  • henric

    Medlem
    23 april, 2009 vid 09:45

    Säg till om ni tar kontakt annars försöker jag i eftermiddag. Lite mycket på jobb här:).

  • henric

    Medlem
    23 april, 2009 vid 10:55

    Nu har jag jagat honom ett tag utan att nå honom. Jag har iaf ett mobtelefonnummer nu så jag får fortsätta att jaga när jag har tid. Hör av er om ni behöver numret.

    Om jag får tag i honom tänkte jag be honom maila det offentliga underlag han har i den mån det går. Sen kan jag distribuera ut det till de som så önskar.

  • dannep

    Medlem
    23 april, 2009 vid 11:21

    Du får gärna maila mig när du kommer över det. på “luma2010 at hotmail.com”

    Jag har Jp som favvoställe och är gärna med och slåss för den.

    By the way, är även fotointresserad och där är mycket rovfåglar vid strandkanterna kring JP och ängarna runt om, så de lider då inte av vår surfing. Är det någon särskild art de vill skydda?

    Mvh

    Daniel

  • nniillaamm

    Medlem
    23 april, 2009 vid 11:48

    Det gäller en mängd arter, framförallt vadare.

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 12:30

    Men det är inga vinterfåglar va…?

  • vogon-jeltz

    Medlem
    23 april, 2009 vid 13:40

    Vad ska dom göra när dom väl har satt förbud?
    Ha dit poliser som vaktar dygnet runt?
    Jag kommer aldrig lämna JP förens det har tagits fram riktiga studier på hur vi påverkar djurlivet/växtriket negativt!

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 13:59

    Varje individ ansvarar för sina egna handlingar så de får väl sätta en polis på stranden med en kortlek som väntar till du kommer in i så fall.

  • henric

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:01

    Så nu har jag pratat med Johan Dahlberg:)
    Jag inväntar att han mailar remissen till mig. Jag sa till honom att jag skulle skriva ihop något om våra synpunkter och maila honom. Han sa att de tar hänsyn till det som kommer in även om remisstiden gått ut.
    En sak som slog mig är att han sa att de skulle förankra allt hos bla. markägare och att beslut skulle fattas i höst. Detta ger oss lite tid att påverka såväl markägare som länsstyrelsen.
    Någon som vet, spontant, vad markägarna tycker?

    Jag återkommer när jag fått svar från länsstyrelsen.

    Ps. Det är bara sakägare som får yttra sig på remissen. Övriga föreningar får det som kännedom. Dvs. ornitologerna kan bara yttra sig som vi kan men känner förmodligen lite fler folk bakom skrivborden. Ds.

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:12

    Organisera er och gulla sen med markägarna. Bäst är ju om de rent av kan se en nytta eller ett mervärde med att vi vistas på deras mark. T.ex. att vi åtar oss att göra något (hålla efter inhängnader som vi passerar t.ex.) mot att vi får klafsa över hans mark stup i kvarten. Men för långsiktighetens skull är det viktigt att en sådan överenskommelse vilar på en organisation och inte på ett fåtal individer.

  • yeeah

    Medlem
    23 april, 2009 vid 16:04

    de vill förbjuda ridning vid stranden och vattnet så man kan iallafall anta att markägaren är på vår sida.
    alla handlingar på länsstyrelsen är offentliga i enlighet med offentlighetsprincipen, brev, remisser etc om det är några handlingar de inte vill ge ut hänvisa till den.. Jag kan tänka mig att hjälpa till med en skrivelse om det behövs. Ska kolla med min kontakt på länsstyrelsen om hon känner till fallet. Om jag inte minns fel så motsatte sig både kävlinge och landskrona kommun planera iallafalll delvis. Tror det stod ngt om det i tidiningarna förra året.
    /Jakob

    Henric;542349 wrote:
    Så nu har jag pratat med Johan Dahlberg:)
    Jag inväntar att han mailar remissen till mig. Jag sa till honom att jag skulle skriva ihop något om våra synpunkter och maila honom. Han sa att de tar hänsyn till det som kommer in även om remisstiden gått ut.
    En sak som slog mig är att han sa att de skulle förankra allt hos bla. markägare och att beslut skulle fattas i höst. Detta ger oss lite tid att påverka såväl markägare som länsstyrelsen.
    Någon som vet, spontant, vad markägarna tycker?

    Jag återkommer när jag fått svar från länsstyrelsen.

    Ps. Det är bara sakägare som får yttra sig på remissen. Övriga föreningar får det som kännedom. Dvs. ornitologerna kan bara yttra sig som vi kan men känner förmodligen lite fler folk bakom skrivborden. Ds.

  • marh

    Medlem
    23 april, 2009 vid 16:31
    DanneP;542318 wrote:
    By the way, är även fotointresserad och där är mycket rovfåglar vid strandkanterna kring JP och ängarna runt om, så de lider då inte av vår surfing. Är det någon särskild art de vill skydda?

    Arten heter ornitolog och häckar året om. Detta handlar helt om människors olika intressen och vem som får leka var och har väldigt lite om fågelskydd att göra.. precis som på näset. Det är därför vi aldrig kommer se någon vetenskaplig rapport på ämnet.

    Det är nog en bra ide att gå till tidningar så alla intressegrupper som inte delar ornitologernas värderingar får upp ögonen för problemet. Annars så har vi snart förbud på de flesta av våra stränder.

    Kudos till alla er som orkar dra i detta! JP is the shit!

  • ike

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:11

    Hejsan,

    Finns det något ni jag kan hjälpa till med. Jag hjälper gärna till och angagerar mig i detta.

    Har en bro som arbetar som politisk lobyist på regional nivå så jag tänkte att jag slår honom en signal och frågar om råd.

    En grej som vi bör göra är att konsolidera bilden med vad som händer inte bara i Lundåkra utan efter hela kusten. Tror att det går att få större genomslag om vi även slåss för en helhet inte enabart enskilda fall.

    Hälsningar
    Ilkka

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.