Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

  • nniillaamm

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:50
    Henric;542349 wrote:
    Någon som vet, spontant, vad markägarna tycker?

    Ds.

    Jag har varit ute och arbetat en del i området (jobbar på Länsstyrelsen) och träffat lantbrukare som abslout inte gillar att området ska bli naturreservat.

    Och som någon skrev är förslaget inte helt förankrat i varken Landskrona el Kävlinges kommun.

    Det är många som kommer att påverkas då det blir föbjudet att “…inom hela reservatet utöva fritidsaktiviteter som kan störa djurlivet så som ridning, motorbåtskörning, segling, vattenskidåkning, jetskiåkning, modellplansflygning, drakflygning, kitesurfing, windsurfing eller liknande”

    Står även i skötselplanen att “Åtskilliga häckningar, främst, för tränor, har spolierats pga människor som vandrar på sandrevlarna, lösspringande hundar, kitesurfare eller att de drunknat i fiskenät.”

  • sala

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:12
    sala;542247 wrote:
    Någon som e bra på att formulera sig?
    Min sambo ska skriva lite om kitesurfing i Landskrona lundåkrabukten, i tidningen Magasinet som ges ut i Landskrona och närkommunerna.
    Hon behöver även bild/bilder på kitesurfare i lundåkrabukten.
    De e bråttom, tidningen trycks nästa vecka!

    En chans att trycka på det positiva med kitesurfing i det drabbade området med några meningar.

    Glömde, maila text o högupplöst bild hit o ni vill ha en notis om detta i nästa tidning!
    sara.stroberg@landskronaplus.se

  • hbgsurfer

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:29

    Jag skiter i alla förbud från och med nu, jag Kitesurfar var fan jag vill.
    Kan bli spännande att bli jagad av en kikare!

  • skotten

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:53

    you fucking idiots forgetting that its not just us reading this again?

  • debkausf

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:29
    DanneP;542318 wrote:
    Du får gärna maila mig när du kommer över det. på “luma2010 at hotmail.com”

    Jag har Jp som favvoställe och är gärna med och slåss för den.

    By the way, är även fotointresserad och där är mycket rovfåglar vid strandkanterna kring JP och ängarna runt om, så de lider då inte av vår surfing. Är det någon särskild art de vill skydda?

    Mvh

    Daniel

    Gissa vad rovfåglarna äter!??? Jo just,,, VADARE!

  • debkausf

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:34
    nniillaamm;542391 wrote:
    Jag har varit ute och arbetat en del i området (jobbar på Länsstyrelsen) och träffat lantbrukare som abslout inte gillar att området ska bli naturreservat.

    Och som någon skrev är förslaget inte helt förankrat i varken Landskrona el Kävlinges kommun.

    Det är många som kommer att påverkas då det blir föbjudet att “…inom hela reservatet utöva fritidsaktiviteter som kan störa djurlivet så som ridning, motorbåtskörning, segling, vattenskidåkning, jetskiåkning, modellplansflygning, drakflygning, kitesurfing, windsurfing eller liknande”

    Står även i skötselplanen att “Åtskilliga häckningar, främst, för tränor, har spolierats pga människor som vandrar på sandrevlarna, lösspringande hundar, kitesurfare eller att de drunknat i fiskenät.”

    Man börjar ju ana ett mönster!

  • debkausf

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:39
    Ike;542382 wrote:
    Hejsan,

    Finns det något ni jag kan hjälpa till med. Jag hjälper gärna till och angagerar mig i detta.

    Har en bro som arbetar som politisk lobyist på regional nivå så jag tänkte att jag slår honom en signal och frågar om råd.

    En grej som vi bör göra är att konsolidera bilden med vad som händer inte bara i Lundåkra utan efter hela kusten. Tror att det går att få större genomslag om vi även slåss för en helhet inte enabart enskilda fall.

    Hälsningar
    Ilkka

    http://www.varbergssurfklubb.se är intresserade av allt som gäller sådana här fall. Tag gärna kontakt via hemsidan.

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:55

    Ang. tranors häckningar – Var det inte rekordmånga tranor i året trandans vid hornborgarsjön?

  • debkausf

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:11
    sourra;542421 wrote:
    Ang. tranors häckningar – Var det inte rekordmånga tranor i året trandans vid hornborgarsjön?

    stämmer!

  • gadget

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:42

    De som äger marken vid Jp har ju också sina hästar och ridbana där.
    De är ofta ute och rider i vattnet och på sandbankarna och som i de flesta fall innebär restriktioner nästan alltid bekymmer för markägaren då han inte kan bruka den som han vill eller är van att göra sedan innan…
    Dock kanske det tål att repeteras att om vi inte vill stöta oss med honom så respektera att han inte vill ha några fuc*ing motorfordon nere på stranden…
    Antingen går man ner eller så åker man någon annanstans…

  • kitemaster

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:20

    Du som är intresserad av att det sker någonting i sådana här frågor (samt att vi har ett bättre forum för planering av åtgärder):

    Skicka in namn och kontaktuppgifter till mig så att vi kan sätta ihop en riktig förening. Jag har fått sammanlagt två nomineringar till styrelseposter, det räcker inte.
    Det enda vi behöver är en styrelse, stadgarna är klara (kan modifieras något) och namnet klubbar vi på första mötet. Sedan har vi Skånes Kiteförening som kan slåss för JP (och alla andra spots i området) och samarbeta med andra föreningar i landet.
    Jag lovar att vi ordnar minst 150 medlemmar under året genom kitesurfskolan (http://www.kite.se).
    Om sedan alla vi som är intresserade av att kitesurfa i Sverige i fortsättningen anmäler oss blir vi säkert ett schysst antal innan hösten.

    Så kom igen nu, dags att göra något, maila mig dina kontaktuppgifter idag och helst även en nominering till styrelsen (det kommer inte vara så tungt att vara med)!!!

    gibson.erik@gmail.com

    För övrigt så är markägarföreningen i Bjärred (några kilometer söder om JP) mycket positiva till oss kitesurfare. Under förra mötet med kustvattenrådet meddelade de att de ser oss som ett tecken på en aktiv miljövänlig bukt och tycker det är ett mycket trevligt inslag i miljön. Denna konkreta uppbackning hjälper oss i diskussioner med kommunen.

  • hbgsurfer

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:22

    Sooo what? is only kids here…

    skotten;542406 wrote:
    you fucking idiots forgetting that its not just us reading this again?
  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:41

    Nej, det finns icke-surfande folk som väljer att klippa ur citat som just ditt för att antyda att vi är ett hatiskt pack och därigenom vända folk mot oss. Jag föreslår att du ändrar ditt inlägg.

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:46

    Bra sås reder sig själv brukar det sägas. Well, det här är ingen sås, det är en jävla soppa. Det vore inget annat än en jäkla skam om inte samtliga som är intresserade av att hålla Skånes kitespots öppna går med och backar upp Erik i sina ansträngningar. Det är lätt att tro att man kan rädda världen genom att sitta och gnabba på Steffo men så är det tyvärr inte.

    kitemaster;542446 wrote:
    Du som är intresserad av att det sker någonting i sådana här frågor (samt att vi har ett bättre forum för planering av åtgärder):

    Skicka in namn och kontaktuppgifter till mig så att vi kan sätta ihop en riktig förening. Jag har fått sammanlagt två nomineringar till styrelseposter, det räcker inte.
    Det enda vi behöver är en styrelse, stadgarna är klara (kan modifieras något) och namnet klubbar vi på första mötet. Sedan har vi Skånes Kiteförening som kan slåss för JP (och alla andra spots i området) och samarbeta med andra föreningar i landet.
    Jag lovar att vi ordnar minst 150 medlemmar under året genom kitesurfskolan (http://www.kite.se).
    Om sedan alla vi som är intresserade av att kitesurfa i Sverige i fortsättningen anmäler oss blir vi säkert ett schysst antal innan hösten.

    Så kom igen nu, dags att göra något, maila mig dina kontaktuppgifter idag och helst även en nominering till styrelsen (det kommer inte vara så tungt att vara med)!!!

    gibson.erik@gmail.com

    För övrigt så är markägarföreningen i Bjärred (några kilometer söder om JP) mycket positiva till oss kitesurfare. Under förra mötet med kustvattenrådet meddelade de att de ser oss som ett tecken på en aktiv miljövänlig bukt och tycker det är ett mycket trevligt inslag i miljön. Denna konkreta uppbackning hjälper oss i diskussioner med kommunen.

  • henric

    Medlem
    24 april, 2009 vid 05:30

    God morgon alla!

    Då har jag fått remissutskicken och de finns att få om man mailar mig. henric.halvorsen@port.helsingborg.se

    Jag har inte hunnit läsa det själv men gör det under dagen.
    Självklart ska vi bilda en förening och trycka på ifrån det hållet. Har anmält mig till Erik redan.:)

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.