Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Märkesskvaller

  • Märkesskvaller

    Publicerad av planing på 12 maj, 2009 vid 17:47

    Jag skulle vilja förbättra min koll på olika segelmärken eftersom jag funderar på att köpa lite fräschare grejer… Men jag tycker att det skulle vara kul att höra lite kommentarer även om brädmärken, bommar, och annat junk.

    När man läser surftidningar så är ju allt så jäkla bra. Ett riktigt dåligt betyg är att medelbetyget är 9,5 på den 10-gradiga skalan. Man får leta efter nån nyans i texten som indikerar att nåt inte står rätt till. En konspiratoriskt sinnad person skulle fundera på om vindsurfingtidningarna inte vill/vågar ge ett dåligt betyg. Eller … det är ju klart att det är så :wink:.

    Skulle inte några kunniga surfers måla lite i stora drag. Jag skulle älska kommentarer i stil med:

    • Fattar inte att det märket finns kvar efter alla kvalitétsproblem som de haft. Dålig prestanda har de oxå…
    • Helt ok för speed, men deras vågsegel suger
    • De gör bra och lätta brädor, men de går sönder lätt

    Målet är såklart att öka kunskapen. Jag tror inte ett ögonblick på den där bilhandlarkommentaren som jag hörde när jag var typ 10 år och pappa köpte en Volvo 240 GL Silver Metallic “Du vet, det finns inga dåliga bilmärken nu för tiden”. Det gällde inte för bilar då, inte nu, och det gäller inte för surfprylar nu heller. Stick gärna ut litegrann, det skapar debatt så får man lite fler infallsvinklar.

    Jag börjar med ett litet inlägg i debatten. Eftersom jag inte är tillräckligt kunnig inom segel och annat så väljer jag produkten våtskor:

    Fattar inte att det överhuvudtaget går att sälja en annan våtsko än Atan. Ni som inte kör med den, har ni gjort ett aktivt val och helt enkelt valt bort den till förmån för en annan sko, eller har ni inte ‘hittat’ produkten? Jag har inte kommit i närheten av samma barfotakänsla med någon annan sko. Finns det något märke som kan tävla? Vad finns det för anledning att välja nån annan produkt? Möjligtvis slitstyrka då, men man kan ju köpa nya :tongue:.

    planing svarade 15 år sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 19:15

    Kan inte tillägga något i tråden förutom att jag håller verkligen med om att allt i tidningar ska vara så jävla bra, ta surfers t.ex.
    Dom gör ett test med 5 twinser vågisar och i “helhet” så får 2 brädor resultatet 9/10 och de andra 3 får 10/10..

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 19:54

    Ha, skall bli kul att se om du får några svar på den där frågan…

    Men – vindsurfingbranschen är verkligen ingen högmarginalbusiness, och kan man inte erbjuda grejor som är någorlunda bra så lär man inte överleva, helt enkelt.

    Den största utmaningen ligger ofta i att hitta grejer som passar ens egna förhållanden, nivå och smak. Själv har jag lagt ner orimligt mycket krut på den delen, och samtidigt lärt mig väldigt mycket om vad jag söker och vill ha i min segling.

    Nästan alla “standardbrädor” i världen tillverkas i samma fabrik, Cobra i Thailand, så även om det finns kvalitetsskillnader så är det inte jättestora. Det handlar nog mer om dåliga ex eller ev. konstruktionsmissar (vilket är sällsynt, så vitt jag vet). Även många segelmärken tillverkas på samma ställen (ett par loft i Kina, ett större på Sri Lanka) och köper sin duk från samma två-tre tillverkare, så även här är det inte fråga om några gigantiska kvalitetskillnader.

    Vill man ha en annan standard måste man i stort sett köpa “custom” eller välja något av de mindre märkena (Whitchcraft, CarbonArt, etc) som tillverkar mindre serier. AHD och Drops är två andra märken som inte tillverkas i Thailand, men de är rätt små. Då är det i gengäld svårare att veta mer om prestanda och så, eftersom de helt enkelt är ovanligare och inte testas/har lika många ägare.

    Mina enkla “regler” efter att ha plöjt igenom lite pryttar de senaste 23 åren… för att ge det hela en internationell touch väljer jag engelska…

    – “If it sounds to good to be true it probarbly is to good to be true” – den där förlängaren för 299 kommer med stor sannolikhet inte att hålla lika bra som den för 599:-… och ingen bräda är grym med 3.7 och kalas med 6.2…
    – “Buy the best and cry once”. I stort sett alla grejor där jag ansträngt mig för att köpa det som verkar mest välgjort och har gott rykte har också hängt med längst. Det gäller fasiken allt från tampar och fenor till master och brädor.
    – För eller senare går ALLT sönder. Jag har inte sett ett enda brädmärke, segelmärke, tillbehörsfirma eller våtdräktsfirma vars grejor inte pajjar. Det kvalitet handlar om är att förhindra att det sker omedelbums och i fel läge. Men kraschar du hårt, slarvar tillräckligt eller blir tokspolad av en rejäl våg – japp, det blir trasigt.

    Och förresten – visst, Surfers gjorde ett test, men det är trotsallt en katalog…

  • frisk

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 20:00

    Ja i bästa mening kan man ju tolka användandet av betygskalan på nya prylar som att vi har en fantastisk sport med otrolig känsla, prestanda och kvalitetsutveckling…..vilket vi har 🙂 men utan vettig normreferens blir det nästan löjligt.
    På en 10-gradig skala borde en 5:a vara medel eller knappt godkänt men det verkar som 7 är det nya 5 om man säger så eller till och med 9 är det nya medelvärdet – och då har ju skalan spelat ut sin roll.

    Superlativen haglar från handlare som vill kränga årets nya modell av en ny bräda med ” heeeeelt annan kontroll, mycket tidigare planing, tightare med en heeeeelt annan balans” när de ändrat kanske 2 mm på ofo och fixat ny grafik….
    Men det är ju så mycket känslor och förväntningar om den perfekta upplevelsen och den som investerat 14500 spänn på den nya brädan och lika mycket på ett par segel med supermast vill ju rättfärdiga sitt köp också förstås och hänger på

    Men det är ju klart att prylarna har blivit mer lätthanterliga – sätt mastfoten i mitten av mastskenan och det funkar, bommen klickar fast fint och seglet roterar bra för det mesta och nu börjar vi bry oss mer om detaljer och nyanser. Precis som vinprovning och annan mogen aktivitet.

  • m3lk3r

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 20:18
    dr Masse;546240 wrote:
    Och förresten – visst, Surfers gjorde ett test, men det är trotsallt en katalog…

    Jo jag kom på det men orkade inte edita och hoppades att ingen skulle påpeka det 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 09:27

    En liten sak som är värd att tänka på är att tidningar kan i praktiken aldrig testa kvalitet, bara kvalitetsintryck. För att faktiskt testa kvalitet så måste man i allmänhet testa väldigt länge och tidningar testar typiskt i några veckor. Säg att märke Y gör en bom där klistret som håller fast bomgummit alltid släpper helt efter två säsonger, hur man än hanterar bommen. Testar man en ny bom i två veckor så är chansen hyfsad att ingenting alls märks. Ska tidningen testa allt i två år? Tänk om det är två och ett halvt år som krävs för att bräda X ska delaminera då.

    Däremot kan en tidning bedöma om saker ser välgjorda ut, om saker känns gedigna eller smäckiga men det säger ju inte hela sanningen. Jämför med bilar, på vissa modeller hörs ett dovt “klonk” när man slår igen dörren, på andra ett metalliskt “bloaiiing”, och då upplever folk att “klonk”-bilen är av högre kvalitet men det säger inte mycket om vilken bils bromsar kommer funka bättre i längden eller ha driftsäkrare motor.

  • perryjii

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 10:51

    Litet tips:
    Köper du en JP excite bräda ny så köp ett nos skydd direkt. Ett kastfall så är nosen knäckt på dagens lätta brädor. Vilket givetvis hände mig första gången jag testade brädan.

    Lycka till!

  • gnutten

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 12:35
    Rasmus_W;546350 wrote:
    En liten sak som är värd att tänka på är att tidningar kan i praktiken aldrig testa kvalitet, bara kvalitetsintryck. För att faktiskt testa kvalitet så måste man i allmänhet testa väldigt länge och tidningar testar typiskt i några veckor. Säg att märke Y gör en bom där klistret som håller fast bomgummit alltid släpper helt efter två säsonger, hur man än hanterar bommen. Testar man en ny bom i två veckor så är chansen hyfsad att ingenting alls märks. Ska tidningen testa allt i två år? Tänk om det är två och ett halvt år som krävs för att bräda X ska delaminera då.

    En ytterligare sak är hur återfösäljare och tillverkarna hanterar reklamationer. Om dom tar ansvar för kvaliten på sina produkter och även efter något år och kan stå för fel på sina produkter.

    Givetvis slit produkter och/eller att man krashar hårt, det kan ju knappt anses vara produktens fel.

    Hittils har jag sluppit reklamera något större och lever i tron att det fungerar bra :). Om någon såg programmet på TV om hur ASSA hanterade problemen med sina säkerhetslås kanske ni försår vad jag menar… Surfmarknaden i Sverige är rätt begränsad, så affärerna måste hålla bra service och ett gott rykte.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 16:18
    perryjii;546363 wrote:
    Litet tips:
    Köper du en JP excite bräda ny så köp ett nos skydd direkt. Ett kastfall så är nosen knäckt på dagens lätta brädor. Vilket givetvis hände mig första gången jag testade brädan.

    Lycka till!

    Det där brukar vara grundstötning eller dålig kastfallsteknik.

  • bicless

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:00

    Kom precis hem efter några dagar på Garda där man ju har möjlighet att gå från testcenter till testcenter och prova några olika grejer i ganska liknande förhållanden.
    Gick ena dan direkt från JP med Neil Pryde och över till RRD med Simmer segel på motsatta sidan och måste säga att för mig var upplevelsen betydligt bättre på RRD pyttlarna. Man har ofta personliga preferenser som gör att prylarna passar eller inte passar en seglares körstil bra.

    JP super sport är exempevis knepig köra chopp i vilken både jag och min polare ogillande och vi åkte betydligt snabbare på en rrd x-ride som normalt sätt skall vara långsammare. JP X-cite riden kändes långsammast av alla (rrd freestyle wave inkluderat) och där var rrd X-ride både roligare och klart snabbare.

    Simmer seglen hade som jag upplevde det mer tryck än Neil pryde vilket jag gillar som är van vid sailloft som ju har väldigt mycket tryck i både freeride och våggrejerna.

    Man måste nog försöka testa så mycket som möjligt själv. Sen kan man nog anpassa sin segling lite också. Skulle jag bli fast på en öde ö med en JP super sport skulle jag nog gilla den så småningom när jag lärt mig hålla stansen petnoga. Neil Pryde Hellcat tror jag nog aldrig jag kommer lära mig gilla, vad fasigen skall man med en 7,7:a eller 8,2:a utan camber till, långsamt, utan drag och kan ju knappast freestyla med den. Neil Pryde firefly var för oss snabbare än Hellcat men skall egentligen vara långsammare enligt teorin.

    Helst vill jag dock bli övergiven med mina Sailloft cross segel och min AHD Fury bräda under armen så slipper jag massa onödiga inlärningskurvor 🙂

  • doc

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:05
    dr Masse;546240 wrote:
    Och förresten – visst, Surfers gjorde ett test, men det är trotsallt en katalog…

    Det är faktiskt synd att dom gör så. Det blir ju lite löjligt och sänker på något vis trovärdigheten för hela butiken. Onödigt. Dom kunde ha jämfört de fem brädorna med varandra och pekat på skillnaderna helt enkelt, istället för att fejka ett objektivt test o ge alla högsta betyg.

  • rosen

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 22:11

    Om hela forumet tog sig i kragen och skrev all utrustning de testat i “recensioner” här på forumet skulle vi antagligen få en bättre bild än tidningarnas inklippta säljsnack från tillverkarna.

    Sen är det klart man vill ha lite smaskigt skvaller om prylar man absolut ska akta sig för el felkonstruktioner mm

  • frisk

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 08:22

    Totalt sätt tycker jag nog att dagens grejjer är otroligt bra. Jämför man med det man började med på 80-talet så är det milsvid skillnad i kvalitet, materialval, utbud, prestanda ja i princip allt.
    Hur många bommar har man inte jäklats med som inte gått att få sitta tajt, gått av, bomgummit (och då menar jag en plastgummi som satt på bommen jag fick ge drygt 800 spänn för runt -85). Klepperbrädor som flexade men sprack runt fenboxen i parti och minut, segel som roterade så dåligt så att de hade en profil åt ena hållet och en annan åt andra, lattor som gick av, plastcleats som slets ut på nolltid och mastfötter/förlängare ska vi inte prata om…..

    Fan va jag känner mig gammal….he he. Ja vi hade en helt annan spännvidd i kvalitet med en hel del ren dynga som inte skulle gå att sälja idag. Men lika kul var det ändå.

    Nu har vi ett annat problem i den uppsjö av fina grejjer vi överöses med att välja ifrån. Varje segeltillverkare har 10modeller i alla storlekar- som jag är övertygad om att de funkar allihop- men med lite inbördes skillnader och de försöker klä dessa nyanser i ord som ibland blir lite för mycket säljsnack.

    I mitten av 80-talet kostade en bra bom c:a 1200 spänn. Idag kan du köpa en instegsmodell för samma pengar men som jag vågar påstå är 10ggr bättre, styvare, enklare att justera, skönare grepp och räknar man in kronans värde så är det ju inget snack.

    Visst går prylar sönder idag men undrar om det är så vanligt egentligen av “normal” användning. Har själv reparerat ett antal brädor men nån stans går ju gränsen för hållfastheten vid ett kastfall. I jakten på lätta konstruktioner så utmanar man ödet för anslagsenergin måste ju absorberas på nåt sätt. En hinkplast-Tiga hade sällan det problemet men jag avstår gärna från den ändå om man säger…

    Så det känns som den “upplevda kvaliteten” är viktigare idag. Undrar hur man får fram en betygskala på det?

  • planing

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 15:33
    rosen;546595 wrote:
    Om hela forumet tog sig i kragen och skrev all utrustning de testat i “recensioner” här på forumet skulle vi antagligen få en bättre bild än tidningarnas inklippta säljsnack från tillverkarna.

    Precis, det är det som är meningen med denna tråden!

    Bicless: Bra inlägg! Tack

    perryjii;546363 wrote:
    Köper du en JP excite bräda ny så köp ett nos skydd direkt. Ett kastfall så är nosen knäckt på dagens lätta brädor. Vilket givetvis hände mig första gången jag testade brädan.

    Undrar hur JP ligger till i brädlagare Svennes statistik?

    Svenne;497777 wrote:
    Mina erfarenheter efter de senaste tre säsongernas brädlagningar, och då har jag bara i år lagat ett 40-tal, är att det är stor skillnad på olika märken – även om de byggs på samma ställe.
    Det skiljer inte bara i konstruktionen utan avsevärt i kvalitet. En del brädor är betydligt tunnare men de är rätt byggda. De har mindre skador vid samma typ av skada om jag jämför med andra märken.
    Min egen analys har kommit till tre orsaker:
    Vissa märken betalar mer för produktionen och får bättre brädor levererade.
    Vissa märken har tagit sig tid och funderat på hur en bräda borde konstrueras.
    En del märken tänker kvantitet – billig produktion i stor volym ger bättre profit.

    Skriv nåt kul, Svenne! Snälla… 😀

    dr Masse wrote:
    Ha, skall bli kul att se om du får några svar på den där frågan…

    Ja, kom igen nu gubbar! Ola H: Att berätta vilka märken som du tycker suger mest kan väl inte störa Starboards marknad?! Du brukar ha åsikter om det mesta :laugh:!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Märkesskvaller

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.