Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui eller WA?

  • Maui eller WA?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 december, 2001 vid 16:56

    Vad är det som gäller i februari?
    Någon som har erfarenhet (eller bara synpunkter) av vågor och vind i Lancelin, Margret River och Geraldton versus Maui?

    oscar svarade 22 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • oscar

    Medlem
    21 december, 2001 vid 18:24

    Nu har jag ju inte varit på Maui, men i WA blåser det bra i februari. Seglade 5.0 snitt 5 dar i veckan i vintras. Margret är väl inte lika vindsäkert som Lancelin och Geraldton men det är TRYCK i vågen. Kan vara lite si och så med vågor i Lancelin, det var swell lite oftare i Geraldton tyckte jag.
    Ett + med WA är ju att det är billigt om man jämför med Maui men det är långt att åka mellan de olika spotsen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 21:35

    Så här är det, Australien är säkert kanon, men du måste åka många hundratals mil för att få segla när du kommit fram. Och så är det som så att det finns de tio giftigsaste djuren just där i Australien+krokodiler+hajar etc…utan botemedel de närmaste flera hundra milen…vilket kan vara ett otroligt Indiana Jones äventyr…men jag är nog mer windsurfare än äventyrare, och vill ha 10 olika förhållanden inom 10-minuter – halvtimmes bilfärd inom räckhåll, och då är det Maui som gäller. Vindsäkrare ju mer mot våren det går…
    Kanske är jag bekväm men valuta får man!

  • oscar

    Medlem
    21 december, 2001 vid 22:24

    LITE överdrivet. Lancelin ligger 2h från Perth, Geraldton 40 mil norr om Perth. Så himla långt är det inte. Såg inte en enda orm under 2.5 månad, inte en krokodil och inte en enda haj (förutom på aquaworld). En giftig spindel som Trev bar in från redskapsboden såg jag iochförsig. Jag såg också 2 delfiner 2 m från brädan som surfade samma våg som jag, COOL!

    Vill du däremot till Gnaraloo så måste du planera lite mer. Kolla mer på windsurfwa.com

  • oscar

    Medlem
    21 december, 2001 vid 22:32

    Peter Volwater Margret feb 2001.

  • surfskutt

    Medlem
    21 december, 2001 vid 23:36

    Yallingup är det som gäller om man är ute efter vågor

  • par

    Medlem
    22 december, 2001 vid 11:15

    har inte varit i yalingup. Det ska väl vara bra surfing där. Windsurfing är bättre i Gnaraloo eller Margret.

  • maxx

    Medlem
    22 december, 2001 vid 12:17

    Kan inte förstå dom som är rädda för några små djur!
    Tänker man efter så dör det betydligt fler människor i trafiken.
    Och den är inte specielt tät i WA.
    Har inget emot maui,men klarar man bilhyra plus mat o boende (campade)
    för 1300kr/vecka(var där i 4 veckor).
    Blir ju inte dyrare om man stannar längre, bara roligare.

    Trevlig resa.
    Vart du än åker.:))

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 december, 2001 vid 20:26

    Vadå haj, en tysk surfare blev ju uppkäkad
    av en tigerhaj -97 vid Pt.Moore,
    dvs halvön i Geraldton.
    Det finns mer hajar än man tror,
    man ser till att gippen sitter.
    Dessutom God Jul på er alla surfare.

    Dessutom så har man fler seglingsdagar
    i Margaret River än Geraldton
    man åker ju dit för vågen,
    och det hittar man i Margaret River.
    Påtal om vågor då åker man
    till Esperance, Gnaraloo, GreenHead och Lancelin.
    // Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 december, 2001 vid 07:40

    Klart det finns en hel del otrevliga djur i australien men ormarna är ganska snabba och sticker snabbare än att du hinner trampa på den. Man behöver ju inte nödvändigt försöka fånga dem med händerna. Spindlar…. jo finns en del otrevliga rackare men det är ju lätt att undvika trånga, mörka utrymmen där de trivs… Krockodiler lever inte i WA så dem behöver du inte fundera över. Slutligen haj…. förra året var ju ett riktigt dåligt år i australien med tre dödliga attacker men haj finns överallt och en surfare är absolut inte en hajs favoritföda. Vi har har så lite fett att det knappt är värt för hajen att ödsla sin energi på oss… Haj finns det dessutom på nästan alla platser som är bra för windsurfing. Var väl förra året som en fransman blev attackerad på Maui när han satt och vilade på sin windsurfingbräda? Sydafrika ska vi inte tala om och även i medelhavet, runt kanariöarna och i västindien kan man hitta haj…

    Både WA och Maui har helt fantastiska förhållanden för vindsurfing så vill man uppleva det bästa av det bästa så tror jag inte man ska gå runt och oroa sig över vad som eventuellt kanske skulle kunna hända. Fokusera på allt det som är så fantastiskt bra istället! Vill du ha helt trygga vatten så åk till Danmark eller Irland….

    Tittar man då istället till vad som är bäst??? Maui är ganska mycket dyrare men du har fler bra spots på nära avstånd. WA är det billigare men längre mellan spotsen. Samtidigt kan man ju dock fråga sig varför man skulle byta spot när man redan har perfekta förhållanden? Egentligen har jag ingen aning och egentligen spelar det ingen roll då båda är ofattbart bra!!! Oavsett vad du väljer så kommer det att bli ditt största äventyr och du kommer garanterat att bli nöjd!!!

    God Jul och Gott Nytt År!

  • oscar

    Medlem
    25 december, 2001 vid 18:40

    Nja det där är inte alls riktigt sant. Tysken var ute i riktigt feta vågor ensam och vurpade. Han blev då förmodligen tokspolad mot revet och slogs medvetslös. Sen försvann kroppen i havet.
    Iallafall enligt tidningsartikeln jag läste om incidenten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui eller WA?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.