Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

  • johan_gbg

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 12:49

    six days and counting (down)

  • lars_k

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 17:02
    Mag;597131 wrote:
    Skidorna går också bra. Inte vattenskidor då. ..
    Magnus

    Kvällsåkning på Vallåsen varje dag nu ellerr, Mag?

  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 04:56

    Kanske OK om jag sneakar in på tråden nu när Jesper åkt hem…
    Fick äntligen seglat Kuau på rätt riktning, dvs trade och side-off. Fyfaen va gött! Över mast i de största setten och fick några av mitt livs bästa vågor helt klart. 4-5 svängar topp till botten, trots att jag gippade ur innan läppen kastade. Höll mej upp i vind nedanför Mamas efter Jeppes tips och fick ibland en najs pealande masthög våg med väldefienierad skuldra att gippa ur på. 2 timmars njutning. Dock inga svenskar idag att peppas med. Varfaen är ni Johan/Kate!?
    Safeade helt klart idag, kanske lika bra det. Är lite osäker fortf hur jag ska placera mej och var gå in på vågen. Mitt i största setten bryter det feta as över hela stället och då vill jag inte ligga fel och få dem i pannan.
    Snackade med Pascal efteråt och han tyckte också det var svårkört idag. Men han kanske bara var snäll iofs…

    Mer bilder här, även från Hookipa efteråt:
    http://picasaweb.google.com/RillesSurf/100204_kuau_hookipa?feat=directlink

    Här smackar Pascal läpp:

  • jesper-b

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 09:41

    Härligt att tråden lever – klar alla som känner sig manade ska ta vid och hålla igång den. Johan och Kate kommer den 11 har jag för mig. Men det finns ju lita andra svenskar på plats. Oavsett får du hålla fanan högt – ladda bajset och se till att få en sån där Kuau-dump i pannan så fort du får tillfälle så du blir van.

    Fina Hookipabilder föresten. Kul med Angulos megahöga och tweekade gu-skruvar (som jag tror döptes om när han gjorde come-back häromåret till nått jag inte kommer ihåg).

    Hälsningar,

    JB

  • mats_o

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 19:28

    Lars K, kom gärna ner till Kuau de vindstilla dagarna också på lite surf/SUP, de senaste två veckorna har vi SUPpat kanske tio dagar på Lanes och Kuau, i bitvis magiska helt glassy förhållanden, speciellt de tidiga morgnarna. Och ingen crowd alls, otroligt!!!!

    Nu verkar ju traden vara tillbaka så seglar du Kuau idag ses vi säkert, riktigt seglingssugen nu!

  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 19:36

    Jag har skaffat en longboard men är en jäkla kook på den. Bra då att det inte är några crowds iofs. Bra tips jag dyker nog upp i Kuau nån glassy morron med litet swell. Hoppas på segling i Kuau idag. Lite väl sydlig trade idag men det kommer förhoppningsvis igång framåt eftermiddan. Ses!

  • poppo

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 22:12

    “Rille” är ju över hela internationella maui surfmedia nu: först på GP´s blog, sen video på boardseeker. den sista var bra (kp, mark & levi!)

  • lars_k

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 03:50

    Haha, inte konstigt att de kallas för “Boardsneaker”. Här snor de helt enkelt min film och rippar ner den till bajskvalitét, utan att nämna vem som gjort den eller länkat till min vimeo-sida. Den ligger iaf i HD här: [ame=”http://vimeo.com/9175729″]Hookipa Styles 100131 on Vimeo[/ame]
    Är iofs helt amatörmässigt editerat men tanken var att för en gång skull visa vågridningen från vågens början till slut. Och jag hade ju mkt bra material att använda.
    Men jag kan väl ta denna konstnärliga våldtäkt denna gång. Fick nämligen ett bra gäng gubbe-loggo idag utanför Kuau. Extrem cross-off och byiga vindar. Tacka vetja Quatro quad med bra fendriv initialt på vågen så man kan skära sej backside djupt in i vågen i princip rakt mot vinden innan man viker av frontside. Sen är det max acc och skära smör DTL. Najsbajs.

  • rrd

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 11:14

    [QUOTE=men tanken var att för en gång skull visa vågridningen från vågens början till slut.

    Snyggt!
    Kul att få se hela sekvenser som känns som att se det i verkligheten. Apelviken o Lejet är fruset långt ut för att ge en svensk referens.

  • per_m

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 15:04

    Grymt sköna bilder!
    Kul att Kuau fortsättter leverera…
    /P

  • mag

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 17:30

    Lars K: Börjar du äntligen fatta varför Maui är gött!?!

    Börjat planera nästa resa eller?

    Kul att du fått lite vind också.

    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 18:58

    Ja, Maui är gött helt klart. Som totalupplevelse framför allt med familj.
    Men som ren vindsurfingresa är SA bättre. Dit bär det nog igen nästa gång. Lika bra vågor, man får segla med bra tryck i riggen och man får många dagar under vintern.
    Maui iofs varmt o gött i vattnet, men det blir mkt guppa i fesdrag. Inget jag gillar.
    Vågpaddlar man och SUPer i kombination med wsurf vinner säkert Maui lätt. Jag kommer att åka hit igen helt klart. Och förhoppningsvis är det ett el Nina-år då istället. 🙂

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 21:07

    Nja, Maui-lättvind?
    Dom enda ställena med +90% vindgaranti i världen, är väl Gran Canaria på sommarn och Maui på våren/sommarn.

  • lars_k

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 23:22

    benke, jag snackar om vintern; dec-jan-feb. 90% är bara att glömma om man inte har en jävla tur och får en stabil tradeperiod. 30-50% max, och då ingen pungvind. Senvår, sommar och höst är ju dock mkt blåsigare när traden stabiliserats. Men då dör ju swellet ut också.

  • jesper-b

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 07:27

    En kompis kom och besökte oss på Maui under 2,5 veckor en jul. Han fick inte segla en enda gång. Sen kom han tillbaka 2,5 veckor i slutet av mars och seglade i ordentlig 4.7 varje dag, fina vågor också om än mindre. För dödliga svenskar är vågstorleken inget problem, dvs inte för liten, senare på våren.

    Håller med alla som påstår att Maui INTE är vettigt resemål i december-januari för den hard-core fullpungsvindsurfande turisten. För den som surfar OCH vindsurfar är det paradiset.

    Min favoritmånad på Maui är februari, i vart fall om man snackar vindsurfing. Fortfarande liten chans till xxl-svall, fortfarande väldigt lite vindsurfingturister och lite mer trade än över jul. De två senaste gångerna jag var där hela februari hade jag över mast och bra trade (jag föredrar verkligen lättvindsguppa framför fullpung, men det tog ett par år att lära sig) i stort sett varje dag, men då hade jag tur.

    Det är bara att inse, Maui på vintern är speciellt. Kräver en speciell kompetens och en speciell inställning. Vill man räkna dagar, träna hoppsnurrande, segla med eurosar – med siffror i seglet… då är Maui-vintern helt fel ställe och tid att hänga.

    Vill man däremot sakta men säkert glida in i en extrem vatten och vågkultur, Upptäcka nya sätt att umgås med havet, prova tow-in, SUPa, surfa, vindsurfa, lära sig Hookipa i lättvind, lära sig Hookipa utan rigg, Surfa större vågor man drömt om och inte vågat (dvs stort men snällt Kanaha),. dra över till west-side, segla ut till yttre Spreckan, kolla in XXXXXL-dagar på Jaws, köra downwinders från Maliko till Kanaha, simma med delfinerna…. då är Maui-vintern rätt oslagbar!

    /JB

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.