Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mauisails TR-3

  • the_novice

    Medlem
    29 november, 2006 vid 12:25

    Lite stor mastficka för att var från dom, men bättre sent än aldrig kanske..?

  • bjarke

    Medlem
    29 november, 2006 vid 12:29
    The_Novice wrote:
    Lite stor mastficka för att var från dom, men bättre sent än aldrig kanske..?
    Long story short: marknaden vil ha bred ficka -> även Barry gör segel med bred ficka. Långa storyn har funnets på MauiSails forum ett tag.
  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2006 vid 17:01

    Framförallt: Marknaden vill kunna rigga med masten bredvid cambersarna och sen poppa dit dem och det går bara att fixa med en tillräckligt bred mastficka.

  • swe-496

    Medlem
    1 december, 2006 vid 14:05

    Bred mastficka handlar en hel del om att man inte sliter lika mycket på mastfickan vid riggning, samt att du får en mer vingliknande profil på seglet.
    MARKNADEN har klart en del att göra med det också.

    Rasmus: Jag har kunnat poppa på cambrar på segel med smalare mastficka förut också, klart lite svårare men det går………..

  • Knatte

    Gäst
    1 december, 2006 vid 18:16

    Rasmus: Jag har kunnat poppa på cambrar på segel med smalare mastficka förut också, klart lite svårare men det går………..

    Då har du inte testat Arrows Thomahawk ?? Det seglet var totalt och jag menar totalt omöjligt att ploppa i cambers efteråt. Ifall man släppte all lattspänning och brukade kraftigt våld, funkade det skapligt bra, att ploppa i efterhand:laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    1 december, 2006 vid 19:49
    SWE 496 wrote:
    Rasmus: Jag har kunnat poppa på cambrar på segel med smalare mastficka förut också, klart lite svårare men det går………..
    Visst, så även jag. Däremot verkade surftidningarnas testare ha svårt att poppa på cambrarna på t.ex. MS-2 trots att det var den rekommenderade riggningsmetoden för det seglet.
  • oscar

    Medlem
    1 december, 2006 vid 20:59

    NI har missuppfattat lite. Problemet är att kunna rigga vid sidan av cambrarna utan att skrynkla monofilmen. Detta går bara att fixa med bred mastficka.

  • swe-496

    Medlem
    1 december, 2006 vid 21:42

    Helt sant Oscar…

  • jester

    Medlem
    1 december, 2006 vid 21:55

    Och den största fördelen är faen hur lätt det är att få ur masten när man riggar ner!!

  • tobhed

    Medlem
    11 december, 2006 vid 09:18
  • jester

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 10:02
  • swe223

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 10:23

    Dock suger bredmastficka appung när man krashat i 35 knop och sedan ska försöka vattenstarta. Har mastfickan fyllts med vatten så är det hopplöst jobbit få upp seglet ur vattnet speciellt om det blåser en 15-20 m/s och vinden gör allt för att trycka ned seglet i vattnet.
    För övrigt tycker jag bredmastficka är kanon.
    //Nicklas

  • tobhed

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 13:37
    Jester;361842 wrote:

    …och nu även live på deras site:
    http://www.mauisails.com/sail.php?id=47

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mauisails TR-3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.