Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max segel på 105L bräda?

  • Max segel på 105L bräda?

    Publicerad av petter_f på 26 juni, 2009 vid 09:41

    Hej,

    Jag tänker skaffa ett stort segel för att kunna cruisa när vi är på stugan, där det inte blåser särskilt mycket. Utan att behöva köpa en ny bräda undrar jag hur stort jag kan köra på min 2004 RRD 105L twintip 62cm bredd. Den är en freestylebräda som funkar mycket bra till freeride (kan sätta dubbla stroppar bak).

    Jag tror att rek storlek är upp till 6.6m (oofficiellkälla på nätet), men det är säkert med inräknat standard fenan på 25cm och freestyleåkning som focus.

    Om jag skaffade större fena skulle det öka rekommenderat max segelstorlek? I så fall, vilken längd på fenan borde det vara till vilket segel?

    Jag väger 65kg och har 6.0 som störst med 25cm weed fin.

    Tack.

    petter_f svarade 14 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 09:51

    Du kan nog segla 7.0 på den men frågan är hur mycket nytta det gör. Det som brukar ställa till det när seglet är för stort är att riggens tyngd trycker ner brädan i vattnet så brädan gör mer motstånd, vilket gör att det extra draget i seglet inte ger tidigare planing. Dessutom trycks railen ner för mycket i gipparna vilket gör brädan svårare att gippa. I princip kan man segla 12.5 på en 70 liters vågis, det är bara det att antagligen planar man senare än om man hade valt en 5.0:a, plus att det blir mer brottningsmatch än segling.

    Större fena gör det utan tvekan lättare att hantera större segel. Grundtipset här brukar väl vara att fenans längd inte ska vara större än tailens bredd.

  • robin

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 11:04

    Jag tror att du säkert skulle kunna slänga på en 7.0-7.5 med 34-fena och plana rätt tidigt. Gipparna kommer kännas lite annorlunda och det kommer nog inte kännas helt balanserat rakt fram, men du får segla och det är ju mycket värt.

    Om man jämför med en freeride med motsvarande mått så är ju 7.0-7.5 inga konstigheter.

  • gustav-s

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 11:13

    Körde med ett 7,2 Expression på samma bräda och det fungerade men jag skulle nog vilja säga att det va på gränsen. Segelstorleken under för mig va 6,2 och det skiljde inte så enormt mycket mellan de kombinationerna om man jämför när man planade upp. Jag skulle inte rekommendera större än 7,2 i alla fall.

  • petter_f

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 11:24

    Alltid bra med real world experience (Gustav S).

    Alternativ: Skulle en 34cm fena gör att jag kom upp och höll planing bättre än min 25cm weed fin, om jag höll mig till min 6.0 vågsegel?

  • wilund

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 12:12

    hade en rrd tt 105 och körde med simmer twist 6,7 2003 vilket funkade väldigt bra , gav extra drag mot 6,0an och kändes bra , men större skulle jag inte tror ger så mycket mer . kommer ej i håg fenans längd men det var en curtis som såg ut som en stor freestylefena ca 28-30 cm (orginal var för liten till seglet )

    lycka till mvh oscar

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 12:23

    Japp, det skulle kunna göra det, men det behöver inte bli bra. Risken med stor fena + litet segel är att brädan blir okontrollerbar så fort man kommer upp i planing, eller att man behöver underben av stål för att kontrollera brädan. Ihop med ett stort segel kan det däremot bli rätt bra, liten fena plus stort segel tenderar att resultera i många spinouts, speciellt om man inte seglar grymt fort hela tiden.

  • tall-jonny

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 12:28

    Min erfarenhet säger väl ungefär samma sak; det skiljer inte så mycket mellan en låt säga 6,2 mot en 7,0 när det gäller att komma upp i planing, möjligen kan du om du är duktig utnyttja den längre bommen och djupare profilen i det större seglet när du pumpar. Jag tror mer på att laborera med större/djupare fenor för att föbättra planingsegenskaperna. Men som sagt, vill man segla mer gäller större grejer – en 7,0 är en av de delarna!

  • mikaels

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 18:03

    Jag har en gammal bräda i liknande storlek, Gecko 278 på lite drygt 100 L som jag alltid kört på 6-6,5, men förra året köpte jag en 7,5, och det blev BETYDLIGT roligare. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer från en nyare och kortare bräda som din, men min erfarenhet är att så länge man låter fenan också växa så klarar man större segel än man tror. Jag kör en 36 cm rak fena till min, som är mycket bättre än den 32 swept-back som kom med, redan med 6,5 segel…

  • svenj

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 05:19

    Min Fanatic TripleX 109 är 63 cm bred och matchar Simmer V-type 7.5 perfekt. Stropparna i ytterposition och 38 cm freeride fena.

    För ett par år sedan hade jag ett NP supernova 7.9 och det funkade inte alls bra till samma bräda. Det verkar skilja en del i luff/bom mått på olika segel. Vissa 7.5 verkar specade bom/luff som om de vore 8.0 minst.. Kan vara värt att kolla på. Obs: NP 7.9 seglet var en perfekt match på en större bräda (E-ray 138 liter, 46 cm fena).

    Sven

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 08:50

    Jag har en Freewave 98 liters, 2006a. Kör som maxstorlek en simmer zeroseven 7.0 på den med halvtaskig mast. Fungerar helt okej! Dock så kör jag med på tok för liten fena, 27. Det går rätt okej men balansen är helt fel.. Får liksom stå och “streta” emot. MEN jag tycker att det går bra!

    Har aldrig testat med större fena..

    Vinner du verkligen något med en bra 6.5a och en 7.2a?… Jag tror det är marginellt på den bräda och det blir bara tråkigt… Köp en 6.5 med lite bottendrag så !

  • svennebanan

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 11:28

    Jag har kört ett Challenger Liquido 7.1 på en 105l 63.5cm Exocet Original Wave 2005 i freeride mode. Då har jag en MFC freemove fena på 27 cm som är en aning liten men inte så att det stör för mycket. 7.1 är i största laget för mig på den brädan, men nu vägar jag en bit över 95kg så det behöver nog översättas. Om jag har fattat rätt så ska lättare seglare kunna ta större segel på en motsvarande bräda(?) och då kan nog något runt sju funka.

  • petter_f

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 20:04

    Sh%t vad bra, tack för alla svar!

    Ack, det är bara att testa, om det inte funkar så funkar inte det. Om det gör det… kul.

    Får se hur det blir, ska försöka hitta något uberbilligt mellan 6.8-7.2, beror på vad finns, och större fena.

    Jag återkommer om det blir av. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max segel på 105L bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.