Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

  • anders_hoffman

    Medlem
    2 januari, 2003 vid 19:33

    DR MASSE E GRYM!!!

    Tycker Dr. Masse borde få stämpeln “Konfens Kung” istället för fåniga Doktor! Det framgår ju redan av namnet (dr) att han e grym på de här med Windsurfing.

    /Anders

  • _d_

    Medlem
    3 januari, 2003 vid 00:56

    en body drag e rätt soft fast det kanske redan är sagt!?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 03:14

    Det hagaparkiska fenanibottentvärstoppet är ju tradition.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 03:46

    Tricket “Bögfena” är inte så vanligt förekommande vad jag vet eller så håller man helt enkelt tyst om att man råkat prova. Det går till på följande vis: Segla längs en brytande våg och låt vågen liksom rycka undan brädan från dina fötter och dessutom vända den upp och ner samtidigt som du släpper riggen för att… ja inte vet jag varför men så gör man. Nu ligger den potenta fenan blottad och du är om du gjort rätt, på väg med stjärtens mittrike för att så att säga docka fenan. Tricket kan vara svårt att uppfatta från stranden men det råder dock inga som helst tvivel för seglaren själv huruvida denne har satt tricket eller inte.Man ska dock vara beredd på att ett fullt genomfört bögfenetrick medför att våtdräkten penetreras.
    En variant är bögfena 180. Ger väl mest cred i bastukretsar.

  • eriksson

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 12:14

    Haha!.. den där verkar riktigt skojj smile.gif

  • styret

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 13:23

    kan ju säja att jag var nog fan kung av den hagaparkiska fenenibotten-manövern i slutet av juli i år.

    det har varit ett bra år för den typen av manövrar.

  • gutegustav

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 13:14

    jag tycker att några schyssta cutbacks på en schysst våg e det coolaste. Sen kan man ju alltid göra lite framåtloopar eller nåt på vägen ut.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 14:33

    Det finns ett annat litet fint trick som ej bör glömmas i dessa sammanhang. Vi kan kalla det “Förnedringen” och går till på följande vis:
    Segla med fullt ös mot polarna på stranden som du skall impa på. Inled en snygg laydowngipp men precis när du skall flippa seglet så krokar du in hängselen igen (naturligtvis ej av misstag som det kan tyckas av den oinvigde). Tricket kan från detta läge avslutas på två olika sätt:
    1) Antingen med det redan omtalade kastfallet men i den här varianten sitter man ju kvar i selen vilket med lite övning ger ett kroppsstort hål i seglet strax ovanför bommen.
    2) Alternativet är att gippen bara dör ut i ingenting, man lägger sig långsamt framlänges över riggen. Eftersom man sitter ohjälpligt fast i selen och låter det gå några sekunder kommer man så småningom att befinna sig hängande i selen i vattnet UNDER seglet. Efter ca 30 sekunder när polarna simmar ut för att kolla om du drunknat kan du betrakta manövern som avslutad. Det är framförallt denna sista variant som ger tricket sitt namn.

    HÄPP

  • niklas_s

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 21:19

    hehe. de där sissta tricket kan jag

  • gutegustav

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 22:40

    hehe….jag me, jag e faktiskt proffs på det vid det här laget!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 06:05

    En riktigt snyggt utförd tabletop är i särklass ett av de coolaste tricken, fortfarande.
    /Davo

  • markram

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 07:08

    En riktig kung markerar sitt revir som en marskatt, det vet ju alla. Så för att du skall kunna utöva makt, måste den demonstreras.
    Och eftersom du är kungen av BEACHEN (och nu tar jag det bokstavligen), så måste du medvetandegöra alla korvgrillare, fågelskådare, barnfamiljer och andra lägre stående varelser som “arrenderar” sand, vatten och tång av dig, att det är du som är kung även PÅ Beachen, -inte bara i vattnet..

    Och det görs bäst genom en enkel men materialförbrukande, dödsföraktande ÄKTA Beachstart som företrädesvis göres med fenan avskruvad.
    Börja med en plattläns på gräset närmast parkeringen coh sikta in dig på ett gäng badjävlar som hinkar öl, skräpar ner och spelar skränig musik på sin bergsprängare.
    Om du har mycket stålar kör du rätt över bergsprängaren annars greppar du helt enkelt musikburken i farten, och svingar den i en galant parabel som garnterar både fukt och krosskador.

    Och nu tycker ni kanske torr beach start verkar löjligt, men testa den när det är tryck i prylarna -ända ner till strandbrynet där sanden är blöt (och det därför blir tvärnit) och se om ni klarar den ända ut i vattnet.

    Har själv gjort några frestpå 80-talet, men höll på att slå ihjäl mig när jag kom till strandbrynet (gjorde nån sorts framåtloop/kastfall på 5cm djupt vatten tongue.gif)

    Vore kul om nån vågar göra detta med GPS , man kan nå oanade hastigheter på ett ställe som Römö eller sylt.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing med vilken manöver blir man kungen av beachen ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.