Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing midjesele & flytväst

  • the_novice

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 16:19

    Dom flesta midjeselar ger ju lite flythjälp eftersom dom har tjock vadering, till skillnad från sittselar, och jag tycker inte det behövs någon flytväst.
    Visst kan det vara gott med lite extra hjälp när man skall fixa runt seglet inför en vattenstart men det kritiska momentet är ju när man skall upp på brädan och då har man ingen hjälp av västen ändå. Tvärtom kanske den tynger ner en om den är vatten fylld!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 16:31

    Tja, flytväst är väl alltid bra att ha ifall det skulle hända nåt oväntat. Det är med att “det inte är coolt” är ju, som de flesta vet, rent skitsnack.

    /Niklas

  • the_novice

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 16:47

    Vad är det för oväntat som kan hända där en vindsurfingväst skulle hjälpa?
    Flythjälpen från våtdräkt och midjesele räcker väl till för att man skall kunna hålla sig flytande och skulle man tex slå sig medvetslös så hjälper inte windsurfingvästen ett dugg, då behövs det en riktig flytväst med krage och det tycker jag man sällan ser folk använda hur coolt det än kan verka…

  • joli

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 17:11

    Jag har NP midjesle och flytväst. Funkar utmärkt ihop, flytvästen är ganska kort så det blir ingen krock.

    Förutom flytkraften är västen även bra som skydd om man flyger in i bommen.

    Johan

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2005 vid 00:13

    Så ser jag det också. Jag skiter rätt högaktningsfullt i flytvästens flytförmåga. Det viktiga är att den är hård och tar upp smällar effektivt, det kan bespara en knäckta revben, ryggkotor och annat.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2005 vid 06:55

    Ok, var lite ur gängorna när jag skrev förra inlägget, ber om ursäkt för det.
    Det bör väl ändå vara upp till var och en om man vill använda flytväst, och vilken typ av väst, och varför man använder den, precis som allting annat? En del tycker det är bra och andra inte? Det viktigaste är ju att man trivs med sin utrustning och har skitkul ute på vattnet. smile.gif

    /Niklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2005 vid 08:31

    Sedan som nybörjare så tror jag en väst, oberoende av typ, kan vara bra då man får lite extra flytkraft när man ska upp på brädan eller ska vattenstarta på djupt vatten.

    /Niklas

  • mattap

    Medlem
    29 mars, 2005 vid 10:10

    västen både skyddar mot slag, ger mkt hjälp vid vattenstart och VÄRMER! Jag tycker NP:s väst är kanon, använder dock sittsele. Men som andra säger, en hjälm är nog viktigare ur överlevnadssynpunkt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing midjesele & flytväst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.