Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

  • hellgren

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 12:23

    canihoc – Det är tungt, och ganska lurigt i början. Att nosen sticker upp i vind beror antagligen på att du står för långt bak på brädan eller att du lutar riggen bakåt (alltså i brädans längd riktning, mot tailen). Se till att så fort du kommer upp på brädan, “kasta” riggen fram mot nosen, alltså så att masten lutar framåt mot nosen. Då kommer vinden få tag i seglet ganska ordentligt så sen får du va berädd på att skota ut. Sen i 4 m/s skulle jag inte råda dig att lägga all vikt i seglet. Då ska du ha ett rejält stort segel. Vänta tills det åtminstone blåser en 6m/s eller så, det är lättare att känna vad som händer om det blåser lite lite mer.

    För övrigt ska det finnas en klubb i Karlskrona, kolla med dom om dom inte kan hjälpa dig lite. Hittar ingen länk, men kolla runt lite här på konfen, tror att det var nån som skrev nått till mig nångån här.. 🙂

    Och tydligen en i ronneby nu när jag letade lite http://web.telia.com/~u45706979/rwc/

    /Hellgren

  • canihoc

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 13:27

    tack för tipsen ! och kalas att du hittade en blubb i blekinge = bra att de va i ronneby eftersom ja bor där =) tack för allt och hoppas ja lät mej fort så kanske man kommer upp någonstans så man möts på de stora haven 😀 haha ha de gutt och surfa lugnt i sommar

  • marden

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 18:27

    @Spray 391988 wrote:

    PS Sorry mården att jag inte har hört av mig, har haft problem med min mobiltelefon. Jätteshysst att du hörde av dig, ska försöka göra detsamma DS

    du kan höra av dig denna helg också, eftersom jag ska dit o hämta hem ungarna från svärmor
    tyvärr ser stiltjebältet ut att ligga kvar

  • spray

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:13

    Några actionbilder från gårdagen!!!

    [IMG]http://www.elldes.se/pics/surf1333.JPG[/IMG]

    [IMG]http://www.elldes.se/pics/surf2222.JPG[/IMG]

  • loken

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:19

    hej

    har precis börjat med vindsurfing och följer den här tråden med glädje, många bra tips!
    Jag har ett 6.0 gaastra swift med 1 camber. Har problem med att cambern vägrar slå runt, det kvittar hur mycket jag rycker och sliter i bommen.
    Ska jag hala ner seglet mer? spänna/lätta latterna?

    tack på förhand!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:31

    @Löken 394238 wrote:

    hej

    har precis börjat med vindsurfing och följer den här tråden med glädje, många bra tips!
    Jag har ett 6.0 gaastra swift med 1 camber. Har problem med att cambern vägrar slå runt, det kvittar hur mycket jag rycker och sliter i bommen.
    Ska jag hala ner seglet mer? spänna/lätta latterna?

    tack på förhand!

    Det absolut bästa är att du lägger ut ett kort här på seglet riggat. Då är det lättare att se vad felet är.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 12:35

    @Spray 393899 wrote:

    Några actionbilder från gårdagen!!!

    [IMG]http://www.elldes.se/pics/surf1333.JPG[/IMG]

    [IMG]http://www.elldes.se/pics/surf2222.JPG[/IMG]

    Bild 1 ser ut som en typisk beachstart med för lite tryck på mastfoten och seglet över dig. Seglet är inte tillräckligt upprätt så när du kliver upp river du bara seglet över dig. Dessutom har du inte kroppstyngden i bommen så när du ställer dig på brädan tippar den och nosen reser sig, speciellt som du kliver upp på brädans kant och inte mitt på.

    Res upp riggen mer, häng ordentligt i bommen och släng upp foten på brädans mittlinje. Inte för mycket vikt på hälarna.

    Vet inte vad du försöker göra på bild 2 så ingen kommentar.

    Du seg ut att ha lurat ut hur seglet ska riggas i alla fall och det är bra!

  • spray

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 22:32

    Var ute en sväng idag med!

    Det började gå undan rätt friskt på en slörbog och jag höll i bommen för kung och fosterland. Plötsligt ökade trycket ordentligt i seglet och jag flög som en vante föröver och landade med ryggen på masten 😀

    Tog mig upp på brädan och denna gång lutade jag mig bakåt som sjutton när jag såg att en vindby kom. Brädan bara stack iväg och jag blev helt salig! Min första planing var ett faktum =)

    Jag kan fortfarande inte gippa eller slå, än mindre använda hängselen. Det faktumet att jag inte får dit hängkroken är frustrerande då det känns som om att hänga i sin kroppsvikt så fort det blåser lite grann. Jag hade gärna kört längre idag (5-7m/s) men armarna var helslut efter nästan två timmar… Hur når man upp till tampen?!

    Jag har sån NP justerbar tamp, men jag vette fanken hur man länger tampen. Låter lite löjligt men konstruktionen är konstig.

  • carl-r

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 05:54

    Skitkul! 🙂

    Ang hängselen så är mitt tips att först torrsimma några gånger på land genom att stå och hålla seglet utan bräda och bara kroka i och ur för att haja känslan och sen öva lite i- och ur-krokning på vattnet i lugnare förhållanden.
    Det är inte svårt när du väl fixar det.
    Se till att linan inte hänger inåt utan att den är rakt ner eller lite utåt. Sen juckar du framåt tills du når linan med kroken och krokar i.
    Du kan behöva “dra ner” eller “dra bak” seglet för att nå första gångerna men undvik helst att dra bak seglet då du kommer att gå upp i vind och bromsas isf. Man kan jucka rätt långt om det behövs. 😉

    Mitt bästa tips är att kolla runt efter ett billigt begagnat 90’tals (300 till 500 spänn kanske?) segel i storleken 6-7 ungefär. Mycket mycket lättare att hantera en mindre storlek när du övar. För visst hade du ett sprillans 9 kvm eller? Folk brukar ha en trave gamla segel liggande man kan köpa loss och inte behöva vara rädd att paja sen.

    För att öva slag så tycker jag att du kan försöka rotera brädan ett varv när du har dragit upp seglet och fortfarande håller i upphalningslinan. Kan du det så kan du slå.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 18:59

    @Spray 394418 wrote:

    Var ute en sväng idag med!

    Det började gå undan rätt friskt på en slörbog och jag höll i bommen för kung och fosterland. Plötsligt ökade trycket ordentligt i seglet och jag flög som en vante föröver och landade med ryggen på masten 😀

    Tog mig upp på brädan och denna gång lutade jag mig bakåt som sjutton när jag såg att en vindby kom. Brädan bara stack iväg och jag blev helt salig! Min första planing var ett faktum =)

    Jag kan fortfarande inte gippa eller slå, än mindre använda hängselen. Det faktumet att jag inte får dit hängkroken är frustrerande då det känns som om att hänga i sin kroppsvikt så fort det blåser lite grann. Jag hade gärna kört längre idag (5-7m/s) men armarna var helslut efter nästan två timmar… Hur når man upp till tampen?!

    Jag har sån NP justerbar tamp, men jag vette fanken hur man länger tampen. Låter lite löjligt men konstruktionen är konstig.

    Grattis! Nu tycker jag det är dags att försöka komma i fotstropparna. Prova att ta nåt kliv bakåt på brädan när den planar, och så ett till. Resultatet kommer bli att brädan lovar upp. För att hindra brädan från att lova, häng i bommen så du får tryck på mastfoten. Sen kan du prova att lyfta på framfoten och segla en stund ståendes på en fot. Eftersom du nu visat att du inte behöver framfoten, kan du lika gärna sätta den i sin fotstropp. Med framfoten i sin stropp är det dags att göra om proceduren med bakfoten. Sen har du bägge fötterna i varsin stropp och har bevisat att bägge är onödiga. 🙂

    När du står i stropparna så kommer du dessutom befinna dig betydligt “närmare” hängselelinorna och det blir mycket enklare att kroka i.

  • mx-iggesund

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 21:06

    Instämmer med annica, filmen är kanon.

  • rookie

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 10:34

    Min åsikt är att du ska fortsätta att pröva och lära dig använda hängsele innan att du börjar med fotstroppar. Det finns två anledningar:

    1. Du avlastar armarna och kan öva längre (precis som du skrev Spray)
    2. Det är lättare att komma i stropparna om du väl sitter i hängselen. Selen blir ditt tredje ben när du ballanserar för att få i fötterna.

    Skicka en bild på hängseletampen så finns det säkert någon som kan hjälpa dig.

    Alla kommer ihåg sin första gång, ett sant lyckorus (planing alltså, det andra brukar vara solkat av prestationsångest och nervositet)

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.