Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min gamla Bic/Jimmy Lewis-fena…

  • Min gamla Bic/Jimmy Lewis-fena…

    Publicerad av rasmus_w på 19 juli, 2006 vid 13:50

    Gav upp senast jag var ute. Ett svagt knäpp hördes underifrån brädan, fet spinout och jag tänkte “där gick fenan”. Vände upp och ner på brädan och allt såg normalt ut. Vattenstartade och seglade iväg, brädan gick på tvären och kändes helt lealös. Vände på brädan igen, fenan visade sig vara knäckt sånär som den lilla biten framför spalten. Seglade hem (givetvis hände det så långt från stranden som möjligt på Görväln) med brädan aningen lutad åt lovart, gudskelov räckte vinden mestadels till att hålla brädan ovanför ytan.

    Vad ska jag skaffa för fena i stället? Visst var väl JL-fenan 23 eller 25 cm? Jag antar att en modern fena med samma storlek är så annorlunda att det inte går att jämföra.

    Brädan är en gammal CLS-vågis från sent 80-tal med kanske 65-75 liters volym som jag använder till 5.7 och mindre. Är det värt att skaffa ny fena eller är det bättre att missa de bra dagarna tills jag har råd med en ny bräda? Min plan är att skaffa två nya brädor så snart jag har ett jobb, en fartinriktad freeride/FSW/SuperX runt 85-95 liter och en liten vågis för segling med 4.5 och mindre.

    charlieb svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 18:25

    Seglar du 5.7 på brädan så är en kvalificerad gissning att den knappast är på 65 liter… snarare uppåt 80, men det är ju svårt att veta om det är en custom.

    Hursom så skulle jag spanat på en fena på runt 22-24cm, lite beroende på hur kraftfull den är och vilka segel som skall funka. Går du på en liten 22a, dvs. som är lite för litet för 5,7 men bra vid 5.3 och neråt så kommer den funka som störstafena på vågisen du tänkt köpa. Det skadar aldrig att ha en bunt fenor för att kunna få ut så mycket som möjligt av brädan, kika in exempelvis ProLimits fenor.

    Kittet som du tänkt köpa låter ju nästan som de prylarna jag kommer sälja i september, 66liters vågis och 85liter FreeWave (iofs inte så fartinriktad) och en linje på 4 segel mellan 3.7 och 5.7.. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2006 vid 13:54

    Nä volymen är en gissning. Jag har för mig att jag med mina 70 kilo kan sänka brädan även när det inte sitter nån rigg på den. Och att jag använder den ihop med 5.7 beror på att den är den minst olämpliga att köra 5.7 på av mina brädor. Den känns faktiskt lite trög även med 5.0 och behöver en 4.5:a för att verkligen vakna till liv.

    Kommer en modern 22:a att kännas mer elle mindre kraftfull än JL-fenan? Jag vill minnas att den har känts lite väl stor under vissa överriggade 3.5-dagar.

  • ola_p

    Medlem
    21 juli, 2006 vid 20:36

    En 22a kommer vara lite stort när det brallar i med 3.5, för det registret så måste du nästan ha två fenor för att det skall bli någotsånär bra. Ska du segla 3.5 – 5.7 så kika på 20-21,5 + 22-23,5cm fena, lite beroende på vilken variant det är. Så kör du den lilla med 4.5 och mindre. Om du tänkt dig att köra en riktigt liten vågis senare (typ 65 liters) så satsa på 22 cm som största, mycket större kan bli oanvändbart/jobbigt på en så liten bräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 08:09

    Förresten, hur är en modern, riktigt liten vågis att segla jämfört med en riktigt liten 80-talare? De flesta verkar avråda mig, den enda moderna vågis jag seglat var en 85-liters stubbie (på Haga Park, inte i vågor) och den kändes rätt stor, med alla för- och nackdelar det innebär. 5.7:an som inte orkade dra upp min bräda till ytan kändes plötsligt överriggad o.s.v. och det var t.ex. rätt enkelt att stagvända på den.

  • ola_p

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 10:09

    Kolla upp hur bred din bräda är, jag har inte 100%ig koll på gamla 80talsprylar.
    85 liter stubbie är stort, motsvarar typ 95 liter klassiker/fsw. kika på bredden, det är nästan det mest intressanta måttet.
    65litersbrädorna idag är små, min 66a är 51.5 bred, och bär en 5.0 för mig, en 5.3a hade inte funkat/gjort någon nytta. Det bästa du kan göra är att testa nått litet och jämföra, ska du till västkusten när det blåser nån gång så kan du få testa en goya 66a. ~65 litersbrädorna är ju det minsta du kan segla bland produktionsbrädorna, och kräver således lite mer än en 75liters allround vågis.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 18:35

    Av nån anledning verkar det lite knepigt att mäta bredden bra. Jag har mätt den två gånger, ena gången kom jag fram till ca 51-52 cm, andra gången fick jag det till ca 53-54. Rätt stor skillnad där.

    Däremot är volymen rätt annorlunda disponerad mot en modern bräda, den mesta volymen finns kring mastfoten, och nosen är rätt tjock, men bak vid fotstropparna är den rena potatisskalet.

  • ola_p

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 21:17

    Bygg ett stort skjutmått! 😉 Eller lägg den på marken, sätt en pinne på vardera sidan och mät sedan mellan dessa. Det är nog det vettigaste sättet att uppskatta ungefär hur stor brädan är.

  • charlieb

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 07:44

    Om JL fenan hade en slot=litet fönster i fenans framkant, så var en en stor fena, att jämföra den med en 22-23 fena går inte. Den var bred och tjock om man skulle jämföra den med något av idag så skulle det vara en freeride fena på 28-30 cm.

    Charlie

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min gamla Bic/Jimmy Lewis-fena…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.