Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min tur att segelflumma… (största segel till freewave86)

  • Min tur att segelflumma… (största segel till freewave86)

    Publicerad av rasmus_w på 24 juni, 2009 vid 10:08

    Ni som seglar Fanatic Freewave 86, vad tycker ni är det största segel som funkar med den? Just nu har jag ett Simmer Compact 5.7 (2004) som största segel till den, men jag funderar på att byta till ett aningens större segel. Jag testade med 6.2 (NP Alpha) i Marocko och det tyckte jag funkade bra och brädan hade fortfarande den där livliga känslan som gör den så grymt kul med 5.0-6.0 (men IMO desto mindre kul så fort det blåser mer än så, 3.7 med den brädan var bara läskigt och även med 4.7 hade jag föredragit en mindre bräda med lite mer rocker), trots att mast och bom var av det billiga, tunga slaget.

    Å andra sidan, tjänar jag på att byta upp mig i segelstorlek eller ger det bara ungefär samma planingströskel som med 5.7? Compact är ju trots allt ett freestylesegel från den tiden när den typen av segel framförallt skulle ha bottendrag. Dessutom seglar jag ju mest i sötvatten i Sverige och av erfarenhet vet jag att freewaven brukar kännas en aning mindre då. En annan sak jag gillar med seglet är att det funkar bra med 400-mast så jag inte behöver nån 430, känslan i seglet blir väldigt mjuk och behaglig samtidigt som det är mycket twist så det går att hålla det i rätt mycket vind. Nackdelen är att det hänt en del på detaljsidan, 5.0 och neråt är Icon -08 och de har riktiga nedhalsblock och en sån där snodd som håller seglet välrullat. Speciellt snodden gillar jag skarpt.

    Vad borde jag ha för segel om jag siktar på nåt större? Ett stort vågsegel eller nåt mer freeridebetonat? Jag brukar mest freerida på plattvatten med såpass stora segel så jag har funderat på ett Spark eller x-type. Min vikt varierar mellan 75 och 80 kilo just nu.

    rasmus_w svarade 14 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 07:06

    Hmmm, det i stort sett enda skälet för att hänga på något runt sextvå på den brädan är väl lite mer plattvattensorienterad segling.

    Det kommer i och för sig att fungera utmärkt bra, men då måste du skaffa en 430 mast. Planingströskeln kommer det inte att vara något jätteskillnad på, men du kommer att behålla farten bättre genom vindhål. Faktum är att den största skillnaden är nog att skaffa en 430 mast snarare än 0.5 kvm mer segelyta…

    Själv skulle jag nog nöja mig med något runt 5.8, större än så vill i alla fall jag ogärna ha i vågor, samtidigt som det med stor sannolikhet är en perfekt storlek för FW86. Men – har du råd, kan tänka dig att handla en 430 mast och vill öka farten och få mer kul segling på just plattvatten så är nog 6.2 ingen dum idé. Tror mer på X-type än Spark.

  • stinger

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 14:56

    “Årets svåraste val på segelfronten – Icon 5.9 eller 6.2, Crossover 5.7 eller 6.2 eller XD 6.0 blev efter en hel del bryderier XD 6.0” citat från din recension av XD dr Masse…

    Nu kan man lägga till Xtype 5.9 i den listan också om det är bränna-runt-segling man håller på med. Jag tänker (nog) byta mitt CO 5.7 mot ett Xtype 5.9 framåt hösten eller till nästa säsong (eller kanske ett Iron 😉 )

  • fastlandsguten

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 19:39

    skit i större storlekar och umgås med familj eller vänner istället….

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 08:20

    Hm, det är sant att kombinationen 5.7 och 86:an är grymt lyckad så då kanske alternativet inte är att byta till 6.4 utan att komplettera med ett. Det får nog bli ett senare problem.

    Guten: Jag har inte brist på tid att sitta i land så ditt råd tänker jag inte följa utan i stället skaffa en 11.0:a så jag har grundstyrkan så jag orkar segla när det verkligen kommer bra vind. Nån som har en till salu? Helst med mast och inte äldre än 2005.

    Nån som vet hur en 11.0:a funkar på 86:an? 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min tur att segelflumma… (största segel till freewave86)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.