Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MXT i vågor?

  • MXT i vågor?

    Publicerad av rasmus_w på 11 juli, 2009 vid 23:16

    Är lite nyfiken, jag har mest läst om MXT-förlängarna i slalom/speedforumet. Är det några vågseglare som använder MXT-systemet och kan bedöma om det duger? Jag har inte kollat så noga på systemet men jag tycker det verkar vara lite single point of failure, som pinnen i pin-systemet. Det är ju trots allt bara en knapp, om än stor, om den lossnar eller så, då är man väl rökt, som om pinnen på en pinmastfot ramlar loss. För att en quickrelease-koppling ska paja måste ju bägge knapparna ramla bort och det gör de förhoppningsvis inte samtidigt.

    Eller har jag missuppfattat MXT?

    surfen svarade 14 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jlhp

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 12:48

    MXT verkar fullständigt poänglöst/huvudlöst överhuvudtaget. Man har ju det sämsta från BÅDE pin och QR!!! Plastkoppen slits och glappar samtidigt som man tappar styrkan/tryggheten med QR. Har för mig att det var rätt mycket problem med MXT i början, låsknappen rappade, känner jag NP rätt så har det väl inte blivit så mycket bättre heller…

    Chinook har en pinmastfot som bör kunna fungera, pinnen och koppen som håller jointleden är fräst/svarvad ur ett enda stycke rostfritt – således inga försvagande skarvar, köp inget annat om du skall ha pin.

    MXTförlängaren kanske kan fungera, vet ej, men vet att det är bra med bara en hålrad – länge leve Mistrals och Gaastras förlängare från 90-talet. Synd bara att ingen tillverkar det systemet längre. Busenkelt, smidigt och starkt, kanske FÖR bra-säljer du skräp tvingas kunden köpa nytt om och om igen, se på hur Bill Gates har blivit rik!
    Hälsar John

  • oaxen

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 13:55

    Rasmus! Köp en NorthXT-förlängare. Förlängarnas svar på snabbkopplingsbommen. Kostar en del pengar men med tanke på funktionaliteten är de det enda alternativet!

  • culing

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:49

    Har ni provat de senaste MXT-förlängarna?
    Det finns inget nedhalssystem söm är så bra som MXT.
    Mastfoten är en annan sak, för mig har den varit problemfri.

  • oscar

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:59
    culing;558847 wrote:
    Har ni provat de senaste MXT-förlängarna?
    Det finns inget nedhalssystem söm är så bra som MXT.
    Mastfoten är en annan sak, för mig har den varit problemfri.

    Har testat och Power XT slår det med hästlängder. Men kanske orättvist att jämföra ngt traditionellt nedhalssystem med Norths…

  • dala-lama

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 19:26

    Har kört MXTn i snart ett år och är helnöjd.
    Mastfoten sitter som gjuten.
    Vet att NP hade materialproblem med fjädern när MXTn kom men de drogs tillbaka.
    Men tjena hur var det när Norths förlängare kom……….
    Har endast tappat riggen en gång i vågor o då hade jag pin jävla systemet.
    Höll på att drunkna, vet att många har pin men det dröjer innan jag innan jag provar pin igen.
    Per

  • doc

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 22:55

    Med rätt pin är det lugnt.
    Chinook rular.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 00:14
    Oåxen;558795 wrote:
    Rasmus! Köp en NorthXT-förlängare. Förlängarnas svar på snabbkopplingsbommen. Kostar en del pengar men med tanke på funktionaliteten är de det enda alternativet!

    Jotack, jag vet att den är bra, speciellt till mindre segel. Däremot är jag inte helt övertygad om XTR:ens förmåga att dra nedhalet på formulasegel.

    Att jag frågade om MXT beror på att den verkar vara grym på att hantera riktigt rejäla nedhalsspänningar. Många racesegel verkar gå att ge för mycket nedhal med handkraft om man kör MXT. Däremot känner jag mig inte speciellt sugen på att ha ett system till formulaseglen och ett till småseglen och därför är jag nyfiken på hur MXT funkar i vågor.

  • oaxen

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:52
    Doc;558917 wrote:
    Med rätt pin är det lugnt.
    Chinook rular.
    Rasmus_W;558922 wrote:
    Jotack, jag vet att den är bra, speciellt till mindre segel. Däremot är jag inte helt övertygad om XTR:ens förmåga att dra nedhalet på formulasegel.

    Så är det, Chinooks helgjutna mastfot är fantastisk!

    Rasmus, du kanske kommer ihåg Anders Robertsson. Den mannen är nästan lika kräsen som jag och han har kört XTR:en på såväl stora freeride-segel som formula-diton i några år.

    Power.XT(R) förbättrar riggens prestanda med ca 64% om du kombinerar det med ett justerbart uthal(särskilt om du ska köra vågor) så får du ut ytterligare 78,5% effekt.

  • svennebanan

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:51

    Glöm inte att kolla gummijointen på Chinooken lite då och då bara. Ena joint muttern hade gängat ut och försvunnit dessutom. Tur att det hände på Hjälmaren och inte en sjömil ut på Torö i ännu ett fruktlöst försök att vinna lite höjd;). Hur ofta byter ni gummijoint förresten?

  • surfen

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:29
    svennebanan;558976 wrote:
    Glöm inte att kolla gummijointen på Chinooken lite då och då bara. Ena joint muttern hade gängat ut och försvunnit dessutom. Tur att det hände på Hjälmaren och inte en sjömil ut på Torö i ännu ett fruktlöst försök att vinna lite höjd;). Hur ofta byter ni gummijoint förresten?

    Kollar av jointen varje höst, finns det några sprickor så byter jag dom direkt. Sprickorna börjar oftast runt det övre fästet i jointen. Sen gör man ju lite då och en visuell koll så att allt sitter ihop, muttrar/skruvar.

    surfen “den lille materialförvaltaren” ;=)

  • svennebanan

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:51
    surfen;558986 wrote:
    Kollar av jointen varje höst, finns det några sprickor så byter jag dom direkt. Sprickorna börjar oftast runt det övre fästet i jointen. Sen gör man ju lite då och en visuell koll så att allt sitter ihop, muttrar/skruvar.

    surfen “den lille materialförvaltaren” ;=)

    Jo det var en bra varning det där med joint brottet. Väldigt enkelt att kolla på Chinook dessutom. Check your gear!

  • poppo

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 15:45
    surfen;558986 wrote:
    surfen “den lille materialförvaltaren” ;=)

    har du förvaltat fram din exocet som stack söderut från haga än speeeedo? 🙂

  • surfen

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 20:18

    Näää, hur fan ska jag kunna göra det, trolla med knäna kanske? Nu var det ju inte jointen som pajade utan nedhalstampen som rök! Så nu riggas det med stålwire som pallar trycket. Så de så!

    surfen, som kör på nytt igen…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MXT i vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.