Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har hunnit testa Naish Cult?

  • Någon som har hunnit testa Naish Cult?

    Publicerad av martin på 10 september, 2007 vid 09:17

    Hur är den jämfört med Helix? Ska man som gammal Boxer-användare välja Culten framför Helix?

    sourra svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • haze

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:04

    Ringer till dig angånde den Martin.

  • falle

    Medlem
    11 september, 2007 vid 08:24

    Hej Martin,
    Skulle tro att jag har testat den mest, än så länge… Har lagt ut info på min site nu. Har du möjlighet att testa den vid demodag eller låna den från butiken?
    http://www.fahlensurf.se

    Falle 0340-83750

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2007 vid 20:06

    Och när kommer Naish Code? Vore fint om man kunde lägga korvfingrarna på en 4.5 kvm innan höststormarna slår till med full kraft.

  • nic

    Medlem
    12 september, 2007 vid 09:01

    @sourra 414039 wrote:

    Och när kommer Naish Code? Vore fint om man kunde lägga korvfingrarna på en 4.5 kvm innan höststormarna slår till med full kraft.

    Då har du bara några dagar på dig 😉

    nic

  • sourra

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:40

    Ojojoj, det blir till att koppla 1:1 -> 2:1 på sjuan känner jag.

  • martin

    Medlem
    13 september, 2007 vid 08:47

    @Falle 413705 wrote:

    Hej Martin,
    Skulle tro att jag har testat den mest, än så länge… Har lagt ut info på min site nu. Har du möjlighet att testa den vid demodag eller låna den från butiken?
    http://www.fahlensurf.se

    Falle 0340-83750

    Det är inte så ofta jag är på västkusten tyvärr. Jag får se vad som händer på helgerna framöver.

  • sourra

    Medlem
    13 september, 2007 vid 09:24

    Jag har testat Culten och Helixen och har följande att säga om dem:

    Culten tyckte jag var mer lik den SLE jag kör idag vad det gäller timing vid hopp och liknande medan Helixen var lite lurigare att tajma vid hopp pga det råare drag och snabbare respons den hade. Därefter slutar SLE-likheterna.

    Eftersom det var sjukt mycket folk ute var det inte läge att ladda på fullt men det kändes helt klart att det fanns potential att hoppa högt med bägge kitesen. Pga snabbheten hos Sigmakitesen får man ta det lite lugnare när man börjar ta draken framåt igen vilket jag upptäckte den hårda vägen.

    Något som slog mig var hur snabba men ändå stabila de båda var i luften. Det är inte den nervösa känslan som kan uppstå när man kör en liten snabb kite utan det var verkligen full kontroll, trots vindbyarna som var på vissa delar av spoten. Vid ett tillfälle misslyckades jag med ett hopp och kom in lite väl långt under kiten. Men istället för att få slacka linor och en fallande kite gled kiten snällt med och väntade in mig. Vid ett annat tillfälle överroterade jag en backroll men det var aldrig fråga om att kasta sig efter bommen och rädda upp kiten. Den stod än en gång och väntade på mig.

    Bomtrycket var extremt lågt utan att för den sakens skulle ge avkall på känslan för var kiten befinner sig. De var båda riktigt roliga att köra i vågorna i Viken och där upplevde jag Culten som snällare och mer lämpad för ändamålet. Kiten svänger snällt även om den befinner sig långt in i vindfönstret utan att resultera en extrem kraftpeak som släpar bort en från vågen om man t.ex. kör toeside och vänder för att åka med en våg.

    Det enda minuset jag upplevde var att det inte satt någon stopper på någon av bommarna vilket resulterade i att det inte var jättesmidigt att snurra upp linorna efter att man hoppat med rotation men som jag förstått det finns det riktigt smarta stoppers att använda.

  • arild

    Medlem
    13 september, 2007 vid 10:49

    @sourra 414517 wrote:

    Jag har testat Culten och Helixen och har följande att säga om dem:

    Culten tyckte jag var mer lik den SLE jag kör idag vad det gäller timing vid hopp och liknande medan Helixen var lite lurigare att tajma vid hopp pga det råare drag och snabbare respons den hade. Därefter slutar SLE-likheterna.

    Eftersom det var sjukt mycket folk ute var det inte läge att ladda på fullt men det kändes helt klart att det fanns potential att hoppa högt med bägge kitesen. Pga snabbheten hos Sigmakitesen får man ta det lite lugnare när man börjar ta draken framåt igen vilket jag upptäckte den hårda vägen.

    Något som slog mig var hur snabba men ändå stabila de båda var i luften. Det är inte den nervösa känslan som kan uppstå när man kör en liten snabb kite utan det var verkligen full kontroll, trots vindbyarna som var på vissa delar av spoten. Vid ett tillfälle misslyckades jag med ett hopp och kom in lite väl långt under kiten. Men istället för att få slacka linor och en fallande kite gled kiten snällt med och väntade in mig. Vid ett annat tillfälle överroterade jag en backroll men det var aldrig fråga om att kasta sig efter bommen och rädda upp kiten. Den stod än en gång och väntade på mig.

    Bomtrycket var extremt lågt utan att för den sakens skulle ge avkall på känslan för var kiten befinner sig. De var båda riktigt roliga att köra i vågorna i Viken och där upplevde jag Culten som snällare och mer lämpad för ändamålet. Kiten svänger snällt även om den befinner sig långt in i vindfönstret utan att resultera en extrem kraftpeak som släpar bort en från vågen om man t.ex. kör toeside och vänder för att åka med en våg.

    Det enda minuset jag upplevde var att det inte satt någon stopper på någon av bommarna vilket resulterade i att det inte var jättesmidigt att snurra upp linorna efter att man hoppat med rotation men som jag förstått det finns det riktigt smarta stoppers att använda.

    Kul Att du var nöjd Johan!

    Jag har inte satt på någon stopper för jag kör kitsen i kurserna. men den funkar riktigt bra det jag testat.

    Du va inte nere så länge!!
    Blev det gnäll med bönan eller:wink:

  • sourra

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:02

    @Arild 414546 wrote:

    Kul Att du var nöjd Johan!

    Jag har inte satt på någon stopper för jag kör kitsen i kurserna. men den funkar riktigt bra det jag testat.

    Du va inte nere så länge!!
    Blev det gnäll med bönan eller:wink:

    Hehe, nej igår låg the famous whip på hyllan. Jag fick nöja mig med drygt två timmar pga. åtaganden på kvällen i form av surströmmingsskiva (man är allt lite rutten i buken idag). Sen gjorde ju de köttiga såren på Hampans fot att det kändes aktuellt att bege sig hemåt. Normalt sett är det herr Sol som bestämmer hur länge jag är nere. Om jag inte åker till Lundåkra i helgen så blir det långa dagar i dina trakter. Ska du åka ned?

  • falle

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:24

    @sourra 414517 wrote:

    Jag har testat Culten och Helixen och har följande att säga om dem:

    Culten tyckte jag ……… .

    Sourra:
    Spännande! Det är 20 meters linor på Cult och Helix som du provat, men jag har 5 meters förlängning om du/någon vill prova med det. Det kommer att finnas tillgängligt vid Lundåkra-demon också. Jag har inte vågat ladda max på Helixenhoppen ännu då det är sådant frukteligt lyft i den kiten. Standard är 20 meters linor för att det inte behövs längre linor så vitt jag förstår. De mindre storlekarna funkar nog bäst med 20 meters lina och kanske 14 kvm med 25 meter. Nya Torch 2008 har 24 meters linor som standard.
    När nya SmartLoop-bommen kommer (slutet av september) så slipper du att sträcka dig upp ovanför bommen och permanent minska kraften i kiten eftersom det sitter en clam-cleat i chickenloopen (dubbla linor genom bommen) Vilka andra märken har denna fiffiga lösningen 2008? Hoppas det är flera.
    När man för bommen ifrån sig på vanliga SLE-kites så flyttar tyngdpunkten sig fram mot LE i kiten medan Sigmans tyngdpunkt ligger kvar oavsett vad du har bommen, detta resulterar i en SNABBSVÄNGD kite. Riktigt spännande i vågorna då det öppnar för nya manövrar.
    Cult är en all-round kite för de flesta medan Helix är för de som gillar att hoppa högt och länge… 🙂 Båda funkar grymt i vågorna.

    Falle
    http://www.fahlensurf.se

  • sourra

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:50

    Jag kan tänka mig att rasta en Helix-sjua med längre linor imorgon om det finns möjlighet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har hunnit testa Naish Cult?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.