Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som kitear och windsurfar? *DELETED*

  • kalabra

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 12:12

    Var i din sits förra året. Köpte mig en 16 kite och en 140 bräda och vips hade jag samma tryck i grejorna (i med vindsurfing mått mätt, sunkig vind) som när jag kör 5.3 och vågbräda i 10-12m/s.
    16-18m2 kite och en bräda på runt 140cm så kommer du att dubbla dina dagar på vattnet, det gjorde jag varje fall.

  • kamaaina

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 12:14

    Grymt, det är samma svar jag fick på kite forumet, det blir till att börja jaga då antar jag, ekonomiskt sätt blir det nog ändå inte förrän efter sommaren. Tack

  • graf

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 12:41

    jag har också varit i denna sits. jag vill nog trycka på detta med brädstorleken, jag började med en bräda på ca 160 cm, och en drake på 15 m2. jag fick då riktigt många fler dagar på vattnet. nu när jag bytt till en mindre bräda på ca.130 cm får jag alls inte så många dagar längre. så om du ska göra det som ett lättvinds alternativ, köp ej för liten bräda! Syns därute!!!
    mvh Jimmy.

  • kalabra

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 13:27

    Jag började med en 172cm bräda och den var “tråkig” efter 5ggr. Icon 150 brädan är en bra bräda att börja med, den har bra loss och är ok även efter man blivit lite varm i kläderna. Tycker ändå att med 65-70kg så kan han satsa på en 140cm. Väger själv 83kg och är lika lätt planad som ett driv ankare…

    Lycka till!

  • bonasurf

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 14:25

    Är även här i samma sits. Kör 14m Naish x3 och en 150 bräda. Funkar toppen när inte vinden räcker till riktigt för min 5.7:a. En större drake till skulle sitta fint. Har inte riktigt gett mig på freestyle men har mycket svårt att tänka mig att jag skulle ha roligare på en freestylebräda i plattvatten. Det är verkligen hur kul som helst.

  • martin

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 14:48

    Jag bytte min 140-liters storbräda med 7.5 och 9.0 till en 14 kvm kite förra sommaren och det är inget jag ångrar. Jag kommer igång tidigare med den draken än vad jag gjorde med 9.0 och min 70cm breda bräda. Jag uppskattar att jag planar vid nånstans runt 4-4,5 m/s med min nuvarande 164 hemmabyggda twintip. Nån sekundmeter till och det är bra tryck och lätt att ta höjd. Jag har nu inhandlat en 156 TT och hoppas att den ska passa som enda bräda den här säsongen. Jag väger 75 kg och kitar mest på ostkusten. Här är det ofta byigt och det är lättare att hantera vindhål med lite mer storlek under fötterna. För dig som ska köra på västkusten går det nog att gå ner lite i storlek. En Fanatic Joyrider 144 tex hade nog varit perfekt.

    Min största vindsurfbräda är i år en 95-liters freestyle och 6.6. En väldigt stor fördel med kite när det gäller lättvindsdagar för mig som bor i lägenhet är att det är jädrigt mycket smidigare att ta kite-kittet under armen än att bära ner en 70cm bred widestyle med 9.0:an (och lång bom och 490-mast och…) från 4:e våningen utan hiss. Det är ju inte en gång man har bökat fram alla vindsurfgrejor, packat på bilen och dragit ut för att konstatera att vinden har mojnat.

    Hade jag köpt kiten nu hade jag nog gått på en 16 kvm om jag skulle ha en drake. Ett alternativ när det gäller bräda är att köpa en begagnad billig stor twintip runt 165 och sen använda den tills att man känner att den är för stor. Sen kan man ju sälja den eller använda den som lättvindsbräda. Jag tyckte det var rätt obehagligt med mycket tryck i draken i början och det känns bra att kunna vara ute och testa i lite snällare vindar, vilket man kan göra om man har en stor bräda. Jag byggde en enkel bräda i plywood som fungerade utmärkt dom första gångerna (förutom att den delaminerade…).

  • kamaaina

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 15:21

    Tack så mycket för svaret martin. JA det lutar aåt 16kvm och runt 155-165cm bräda, kan tänka mig att mitt 6.2 kanske blir största seglet framöver…vi får se, i varje fall blir det nog en 90L efter sommaren

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 17:03

    Kite är fjolligt! Helt meningslöst att flaxa runt som en j..vla jojjo!

  • brickan

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 17:19

    Svar till:


    Kite är fjolligt! Helt meningslöst att flaxa runt som en j..vla jojjo!

    [/ QUOTE ]

    En del anonyma nätsurfare tycker ju så men det finns en hel del som skitar i det och windsurfar och kitar mest för det är kul.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 17:38

    Visst är det fjolligt, men dock mycket roligare att flaxa runt högt i det blå än att snurra segel därnere:)

  • kamaaina

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 05:10

    Skaffa ett liv…..eller gå med i “anonyma” puckons riksförbund…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 07:36

    Detta var intressant! Jag har aldrig testat kite men tycker att det ser kul ut… Jag har 7.0 som största segel på 111 liter och kommer att ha kvar de prylarna tills de rasar ihop. Jag har varit/är i formulafunderingar men ska flytta till göteborgstrakten (från stockholm) och då kanske kite är ett alternativ oxå. Jag väger dock stabila 85 (på väg mot 82…viktväktarna och så…är bara 158 cm lång…närå 188cm… kul kille). De flesta här verkar vara lättare gubbs så jag undrar vad jag ska ha för kitegrejor som motsvarar en 100cm formula och 12.5 m2 segel?
    Tänk om det fanns fler jobb i Göteborg…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 08:05

    Varför inte börja med fallskärmshoppning eller skärmflygning? Då kan ni flaxa ännu längre!
    Fjolligare sport finns inte!

  • aggrosurf

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 08:20

    Haha för 15år sedan var samma gnabb uppe men då vad det skateboard å in´lines. Nu fungerar dom bra ihop..
    Jag skulle hellre köpa kite än ett 8kvadrat.
    Nu ska jag ut å köra 5,4

  • kalabra

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 08:36

    Tycker du skall satsa på en 16-18m2, större drake kan bli seg. Du planar inte särskilt mycket tidigare med en 18 än en 16. Jag väger som du och har bra tryck i draken när jag inte planar med 6,1 och 110L.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som kitear och windsurfar? *DELETED*

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.