Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som provat uppblåsbar freeride

  • bicless

    Medlem
    25 april, 2018 vid 22:12

    Jag har provat och läst om de massa också. Det funkar fint. Superhållara. Men de planar lite senare så här i Sverige med usel vind har ofta planing prio 1. Om jag behövde 5,5 för att plana med en freeride hård så krävdes 6,5-7 med uppblåsbar ungefär.

  • fjant

    Medlem
    30 april, 2018 vid 09:48

    Tjena,

    Inte testat den typ av bräda som du frågar om, dock testat uppblåsbar SUP. För mig som väger närmare 100kg var den på tok för mjuk, kändes som att stå på en bad-anka. På land kändes den dock styv och fin, men väl på vattnet så lirade det inget vidare.
    Har även haft en uppblåsbar kajak. Funkade hyfsat på vattnet, men hopvikt i sin väska var den stor och klumpig, som en livflotte för 6 pers.

    Jag misstänker att uppblåsbar windsurfing bräda är en ganska kraftig kompromiss, men om nyttan med att kunna packa den i en säck är avgörande så kanske man kan leva med det.

    Det vore dock mycket spännande att prova! Utvecklingen går ju framåt.. Jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan bräda med mig i segelbåten på semestern. 🙂

    Mackan

    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  fjant.
    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  fjant.
  • sundheden

    Medlem
    30 april, 2018 vid 11:30

    Jag skulle tro att känslan på vattnet, dvs. styvheten beror mycket på tillverkningsteknik där Starboard har kommit rätt långt.
    http://www.star-board-windsurfing.com/2018/inflatable-technology/

    @bicless kan nog svara mer ingående i just det ämnet.

    Attachment Image
  • bicless

    Medlem
    30 april, 2018 vid 14:25

    De blir bättre och bättre, de bästa uppblåsbara suparna är nu i stort sätt lika styva som icke uppblåsbara, det har gjorts massa tester och skillnaden på exempelvis en Starboard airline sup och en hård starboard allstar sup i prestanda är nu rätt liten. Men den fasta har viss fördel när man väger ihop allt.
    På vindsurf är det ännu svårare med uppblåsbare för krävs bottenform, rocker och vassa rails för att få release och tidig planing. Tar man en vanlig uppblåsbar är den för rund och dåliga former. Men tillverkarna blir bättre och bättre på detta och nu börjar planingsprestandan bli hygglig. Men en så länga finns ingen som planar så tidigt som en fast bräda. Inräknat Starboard, RRD och Duo som alla kommit lång i denna utveckling. För blåsiga orter tycker jag uppblåbar windsurf kan vara alternativ. Är planing prio så är fast bräda helt klart föredra.

  • sailortrash

    Medlem
    3 maj, 2018 vid 14:22

    jag tänker direkt att dessa brädor åldras ruggigt snabbt,och att styvheten försämras med tiden. Alla material påverkas ju, hårda brädor tar också stryk och delaminerar mm. Luft expanderar och krymper med temperatur, och det kan ju skilja 10-15 grader beroende på om madrassen ligger på sanden eller är i vattnet, eller kanske ännu mer.

    det praktiska lockar ju, men ärligt ser jag inte riktigt målgruppen…är det en familjesemesterbräda för insjö? det kan jag klart tänka mig…eller är det nya skolbrädan för hyrcenter?

    Jag var i frankrike över påsken, och där var det massor med uppblåsbara suppar i vattnet, ofta uppåt en 9-10 fot långa. Såg ut att funka ungefär som vanliga supar på håll…

  • hakuna

    Medlem
    4 maj, 2018 vid 13:57

    Jag kommer ihåg när jag bytte från Tiga Slalom till en bräda från senare på 90-talet, vilken skillnad det var på styvhet!
    Lite som skillnaden mellan en damcykel från Biltema och en riktig gat-racercykel: All kraft omvandlas till fart framåt istället för att krumbukta sig fram.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som provat uppblåsbar freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.