Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Någon som seglat på Irland?
-
Någon som seglat på Irland?
Publicerad av senior på 23 augusti, 2005 vid 06:18Irland är en av mina favoriter. Trevliga mäniskor och god bira.
Någon som vet om det går att kombinera ovanstående med lite segling?
Bra spots, går det att hyra prylar, var håller de lokala surfarna till, etc etc.Användbara länkar?
bergelin svarade 19 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Jag bodde på Irland ett år. GOD brädsegling!
Vad har du tänkt dig? Vågsegling? Speed? Slalom? Racing? Division2″
Har du speciella resplaner? Åka runt? Dublin? Västkusten?Kort sagt kan man säga att det blåser nog nog tillräckligt för att segla liten bräda fem av sju dagar. Västkusten är verkligen BÄSTkusten. Vackert, och vågorna är overkligt fina.
EM i surfing har gått på Irland några gånger, det talar för sig själv! PWA har kört wave i Dingle på västkusten ett par gånger.
Riktigt kul är att det kan bli bra vågor även på östkusten. Mitt inne i Dublin kan det bli bättre än det mesta man ser i Sverige, detta kräver dock östlig vind vilket inte är så vanligt.
Slalom, Formula och annat kan man segla i princip var som hellst.
Tänk på att vind, vågor, tidvatten och strömmar gör det till en hyffsat farlig sport därborta. Windsurfing är en liten sport så räkna med att vara själv på stranden.
Jona / SWE876
-
Här är en länk till Jamie Knox .
Har bara seglat där i några timmar och det var på ”insidan” inga vågor då alltså.
Skall dit igen i oktober och då hoppas jag på vågor!!
MVH Calle -
Brandon Bay är väl vad det skrivs mest om vad gäller Irland. Det ska tydligen kunna bli upp till dubbel masthöjd på vågorna där, plus sideshorevindar på uppåt 30 m/s.
-
Tjena!
Bodde på Irland ett år och hade med mig surfprylarna dit. Bor du på Västkusten så kan du segla vart som helst men bäst är Brandon bay där det är lika bra vågridning som vindsurfing. Halvön du seglar på ser ut som en svamp så på insidan är det plattvatten och på utsidan.. första beachen sen Mexico = vågor.
Jag bodde i Galway och där surfade jag mest. Det blåser ALLTID västliga vindar och vanligtvis SV. På hösten brallar det på ordentligt men vinden är ganska instabil med tanke på det instabila vädret. Men blåser det så brukar det blåsa riktigt bra. I Galway är det också riktigt bra men främst för freestyle. Däremot kan du åka i en timme NV för att få riktigt bra vågridning..
Om du har mer frågor och specifikt var du skall åka kan jag ge mer tips, har varit på hela västkusten.
// Erik
Logga in för att svara.