Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som har lite kolfiber att sälja?

  • Nån som har lite kolfiber att sälja?

    Publicerad av kinetic på 16 september, 2012 vid 13:57

    Jaha…Min typ 1.5 säsong gamla Formula-bom “knakade” idag, som tur var kollade jag upp vad som knakade o fann att bommen håller på att gå av typ 4 cm från beslaget. Sprickan går typ 40% runt rörets diameter o lär inte bli mindre. Iaf tanken är att laga det genom att “vira” runt kolfiberväv med epoxi, på båda sidor om beslaget så det blir symetriskt. Känns lite onödigt att köpa 1m2 då jag behöver typ max 1/5 m2, eller om man så vill 2 remsor på säg 10cm*100cm. Nån som har lite att sälja kanske? Snabba bud:grin:!

    kinetic svarade 11 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • marden

    Medlem
    16 september, 2012 vid 14:50

    på epotex kan du köpa 10cm av rullen(100cm )om du vill ,annars är det bra att ha 1m2 i reserv…

  • joth

    Medlem
    16 september, 2012 vid 16:08

    Lagade en bom som var helt av och den håller ännu. Det fungerar super med kolfiberväv. Jag anv den som man kan köpa på biltema tillsammans med deras epoxy som man köper i deras förbutik. Säkert inte top of the line men som sagt det håller.

    Nu i vinter skall jag bygga ihop en bom till av rör jag fått. Har inte fått tid att fixa detta men det skall bli klart nästa säsong.

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2012 vid 17:06

    Svenne (Boardcorner) borde väl ha, om inte annat. Slå ett mail å fråga om han säljer.

  • kinetic

    Medlem
    18 september, 2012 vid 12:17

    Kolfiber inköpt hos Epotex tack för tipset Mården. 70kr gick det på (2dm*3dm riktad kolfiberband samt 1dm*10dm kolfiberväv twill). Den riktade väven är starkast så tanken är att lägga typ ett lager i rörens längdsriktning följt av ett lager förskjutet 45 grader, sedan ännu ett i rörens längdsriktning följt av ett lager förskjutet -45 grader, upprepa allt detta ännu en gång. Avslutar med ett sista extralager i rörensriktning. Därefter är tanken att lägga 3-4 lager runt röret med twill-väven…Eller finns det bättre sätt? Skall man laminera alla lager på en gång eller ta det i steg? Tips mottages tacksamt.

  • svenne

    Medlem
    18 september, 2012 vid 12:30

    Lägg allt samtiidigt. Köpte du Peel Ply? Om du gjorde det kan du ganska enkelt pressa laminatet riktigt hårt. Hinner inte beskriva i text men om du ringer så kan jag förklara.

    Och ja, jag har flertalet rullar kolfiber. 🙂

  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2012 vid 07:23

    Svenne: Nej ingen Peel Ply, funkade bra med vanlig “fet plast” sa han…Iaf skadan ser ut som på bilden. Tips på hur väven skall läggas om nu min grundtanke är knasig? Skadan sitter alltså “invändigt” framme vid beslaget där “kröken” är så att säg…Tog bort greppet igår o slipade rent från limrester, borde väl räcka? Vill inte slipa av fibrerna så att säg utan bara ha en ren yta att laminera mot…

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2012 vid 07:59

    Fördelen med Peel Ply är att när du pressar ihop lamineringen så kan epoxin evakuera genom peelen. Du kan inte spänna en plast lika hårt som en avrivningsväv och om du perforerar plasten så blir den ännu svagare. Du kommer aldrig att få samma fibertäthet med en plastfilm helt enkelt.

    Lägg på väven som det är nu. Slipa av med ett grövre papper först, typ 80, och så låter du bli att ta på ytan med fingrarna när du har sliipat.

  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2012 vid 08:21

    Svenne: Vad har du för öppettider/adress?Försäljning över disk (Peel Ply)?

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2012 vid 08:57

    Kom förbi ikväll så fixar vi det.

  • jesper-b

    Medlem
    19 september, 2012 vid 09:56

    Ett sätt att pressa ut mycket plast ur laminatet utan peel-ply är att tapea (vanlig maskeringsteap funkar) runt röret en bit utanför hela nya lagningen/laminatet och vira runt hårt med överlapp från ena hållet till det andra. Du kommer få en massa epoxy rinnande och det kan du torka med hushållspapper medan du tapear. Ju mer du kan torka bort desto enklare att få bort teapen efteråt (annars kommer den ha lika mycket epoxy utanför sin innanför). Låt tapen sittat tills allt hårt. Sedan kan du försöka får bort den teap som går att pilla bort, liten vass kniv kan hjälpa. Slutligen kan du jämna till lite med slippapper, om lite tape sitter kvar spelar mindre roll. Min erfaenhet av kol och epoxy är att det i stort sätt alltid blir ordentligt mättat så du behöver inte täta med någon lack eller så efteråt (men visst kan du om du vill). Limma lite nytt bommgummi så är bommen som ny, eller kanske både styvare och starkare än ny!

    /JB

    PS: Just runt (mast och bom) rör kan man få bort mer plast med denna sorts tapening än med peel-ply. Självklart kan man också kombinera det två. Först får man all fiber på plats genom att lägga över och runt en bit peel-ply, sedan tape enligt ovan.

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2012 vid 11:54

    Tejp stänger in epoxin, det gör inte en peel. Så jag håller helt enkelt inte med. En avrivningsväv är överlägsen tejp och all annan hittepåplastlösning om hög fibertäthet ska uppnås.

  • doc

    Medlem
    19 september, 2012 vid 18:11

    Men principen att vira smalt i spiral är ju inte att det ska gå genom tejpen utan tvinga ut epoxin åt sidan. En kombination låter inte helt fel, kanske kunde man vira smal peel ply i spiral så man får ordentligt drag?

  • marden

    Medlem
    19 september, 2012 vid 19:33

    Vad är peel-ply För något ? Går det att ta bort när epoxin härdat ?
    Själv har jag lindat med det jag haft hemma i garaget ,antingen myggnät från byggindustrin men är lite klen ,men sist hitta jag en tunn rulle glasväv på hyllan som funka grymt bra ,gick att dra åt så hårt jag orka samt att överskottet gick att torka av .typ http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=&artnr=080820&template_file=db_vara.html
    Men om jag Skulle utveckla mina kladdkunskaper och skaffa peel-ply ?…..

  • safesurfer

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:06

    Lyssna på svenne och köp peelply det är kanon bra och billigt. Det släpper igenom epoxyn och till skillnad mot gladpack och andra material så är det lätt att få en jämn yta som inte måste slipas så mycket, gladpack och tejp bildar ofta små ojämnheter där det skrynklat sig. Peelply är lätt att riva av, kallas även avrivningsväv i båtbutikerna.

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:16
    Doc;699155 wrote:
    Men principen att vira smalt i spiral är ju inte att det ska gå genom tejpen utan tvinga ut epoxin åt sidan. En kombination låter inte helt fel, kanske kunde man vira smal peel ply i spiral så man får ordentligt drag?

    Typ, det är det han ska göra. Och tejp pressar inte ut allt utan lämnar kvar. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig för att ni akademiker ska förstå?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som har lite kolfiber att sälja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.