Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som har lite kolfiber att sälja?

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:35
    Mården;699165 wrote:
    Vad är peel-ply För något ? Går det att ta bort när epoxin härdat ?
    Själv har jag lindat med det jag haft hemma i garaget ,antingen myggnät från byggindustrin men är lite klen ,men sist hitta jag en tunn rulle glasväv på hyllan som funka grymt bra ,gick att dra åt så hårt jag orka samt att överskottet gick att torka av .typ http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=&artnr=080820&template_file=db_vara.html
    Men om jag Skulle utveckla mina kladdkunskaper och skaffa peel-ply ?…..

    Peel Ply är en väv som inte epoxin fäster i, den ska mycket riktigt rivas av. Därav namnet.
    Faktum är att din metod att använda en GF-väv är betydligt bättre än att använda plastfilm eller tejp. Väven kommer givetvis fastna men den går att spänna riktigt hårt och överflödet går att svepa av med vanligt torkpapper. Jag brukar rekommendera exempelvis kunder som behöver laga båtdelar på plats eller snabbt reparera utrustning (spinnakerbommar, storbommar osv) att göra så, lämna förbandet som det är och fixa slipningen när säsongen är över istället.

    02081529.jpg

  • doc

    Medlem
    20 september, 2012 vid 00:24
    Svenne;699168 wrote:
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig för att ni akademiker ska förstå?

    Nu förstår jag inte 😉

  • dr-masse

    Medlem
    20 september, 2012 vid 07:05

    Hur många gånger krävs för att det skall räknas som en upprepning?

    diskutera… 🙂

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2012 vid 06:18

    Så…Nästan klart, skall bara få härda ytterligare ett dygn sedan slipa till det lite o lacka med riktig 2-komponents bil-klarlack. Mätte originaldiametern på röret på den oskadade sidan, 38mm. Vid lagningen där sprickan är är diametern ca 44mm i rikningen över sprickan o ca 42.5 i övrigt, dvs mellan 2-3mm tjockt laminat. Vad tror panelen, räcker det? Har använt mest riktad kolfiber av “hög” kvalitet (296gr Tenax SDS 24K) lagd mest i rörens längdsriktning samt 4 band lagda i 45-graders vinkel (nåja..) kring röret, dvs typ ett lager. Utöver detta har jag använt twillväv (200g 3K, ca 2.5 lager allt som allt). Kommer för övrigt att förstärka andra sidan med men inte lika “mycket”, blir mycket mindre riktad väv här, men dessto mer twillväv…Snyggt blev det inte iaf:grin:
    PS: Hade jag lagt väven som tänkt från början hade typ blivit en puckel med kolfiber över sprickan så att säg. Jag hoppas det håller så här, iaf i en säsong.

  • jesper-b

    Medlem
    22 september, 2012 vid 08:22
    Svenne;699122 wrote:
    Tejp stänger in epoxin, det gör inte en peel. Så jag håller helt enkelt inte med. En avrivningsväv är överlägsen tejp och all annan hittepåplastlösning om hög fibertäthet ska uppnås.

    En normalbred maskeringsteap presar ut epoxyn ur laminaret “tillräckligt” bra för en reparation som denna. Man kan till och med gå på en starkare teap så kan man linda riktigt hårt.

    Det är en helt annan femma när man gör stora laminat med flata ytor som inte går att linda tape över, då är peel-ply överlägset när man handjagar (och självklart vid vacuum). När man laminerat så tort man orkar lägger man sedan en peel-ply som inte enbart släpper igenom epoxy utan till och med suger upp lite och gör epoxy-fiberhalten ännu lite bättre. Nästa steg är att laminera väven vid sidan av t ex brädan på ett bord (gärna med en glasskiva på toppen) och sedan pressa ut epoxy med en hård roller innan man lägger på väven på t ex brädan, nästa steg är vacuum, nästa prepreg.

    Av alla dessa tekniker/metoder med olika praktisk och teoretisk prestanda är metoden att linda tape runt mast och bomrör (utan peel-ply), skitbra, beprövad, blir lätt och håller fantastiskt.

    Använda peel-ply här är inte alls fel, snarare bra, men absolut inte nödvändigt.

    /JB

    PS: Sen kan man ju vilja hävda sig

  • marden

    Medlem
    22 september, 2012 vid 14:39
    kinetic;699367 wrote:
    Så…mellan 2-3mm tjockt laminat. Vad tror panelen, räcker det? Har använt mest riktad kolfiber av “hög” kvalitet (296gr Tenax SDS 24K) lagd mest i rörens längdsriktning .

    hade du använt peel-ply vore det lungt ,nu vete fan 😉

    Ingen aning egentligen men låter som du använt lite väl mycket riktad fiber ,för att bli optimalt måste väl va en del att hålla ihop det med ocksa ?

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2012 vid 16:00

    Mården: Ja peelply hanns inte med dessvärre:santa:… Har som sagt lagt typ 2 lager twill 200g borde väl räcka får jag hoppas. Skall ut o köra riktigt hårt med Formulan så fort det ges ett tillfälle, det får brista eller bära:grin:

  • surfslusken

    Medlem
    22 september, 2012 vid 19:37

    Ja orkar inte.

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2012 vid 18:46

    Lagat o klart, har till o med “lackat” (penslat) med 2-komponents “riktig” bil-klarlack i syfte att skydda från UV-ljus. Blev inte snyggt men jag är nöjd, om det håller 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som har lite kolfiber att sälja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.