Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

  • När började ni andra windsurfa?

    Publicerad av filipl på 19 april, 2007 vid 19:14

    Själv windsurfade jag första gången 1983 eller 1984 på en gammal pråm med trekantigt tygsegel och tre meter lång bom, 12 år gammal. Efter första planingen var jag definitivt fast.

    Jag har alltså windsurfat förhållandevis länge, men jag kan tänka mig att det finns vissa här på konfen som har hållit på sedan tidigt sjuttiotal.

    Kanske går det att få fram vem som är konfens “tidigaste” windsurfare.

    Jag är alltså lite nyfiken på när ni andra började windsurfa och vid vilken ålder!

    surfslusken svarade 13 år, 3 månader sedan 77 Medlemmar · 101 Svar
  • 101 Svar
  • canoya

    Medlem
    19 april, 2007 vid 20:34

    Började -82 med liknande utrustning (såg fotstroppar på en “hoppbräda” för första gången sommaren efter). Var 15 år när jag började. Har bara haft en säsongs uppehåll sedan dess och den skyller jag på mycket jobb, flyttning, små barn, deltagande i En Svensk Klassiker och dessutom blåste det mycket mindre i Jönköping än i Göteborg!

  • joli

    Medlem
    19 april, 2007 vid 20:43

    Jag började någon gång runt 82 i Mälaren. Var stolt ägare till en Mistral Kailua, sådär 340 lång och 18 kilo. Den finns kvar i min pappas garage! Slutade efter ett par år, hade då aldrig seglat med fotstroppar eller sele (om man inte räknar flytvästen med en krok på).

    Funderade många ggr på börja igen, speciellt eftersom jag flytttade till Skåne i mitten av 80-talet.

    Började igen 92. Inlärningskurvan är flackare nu, men så kul. Kollar dmi dagligen och tar varje chans att komma ut.

    Johan

  • spray

    Medlem
    19 april, 2007 vid 22:14

    Jag har inte börjat ännu!

  • sea_surf

    Medlem
    20 april, 2007 vid 05:12

    Första gången var 1977, Näsaängsbadet, Stora Värtan. Hade en kompis som jobbade i Grekland på sommaren som windsurfinginstruktör och som lärde mig. Tog två timmar att få in tekniken för att kunna kryssa och slå i svag vind med en Mistralpråm (det var ju mer stående jollesegling). Höll på i fyra somrar och tröttnade sedan, så fort det blåste på lite gick inte seglet att hålla och “planing” var i stort att nosen lättade lite från vattnet.
    Nytändning 1991 i Grekland, hyrde 320 med infällbart centerbord och senare på sommaren första riktiga planingen med en Bic Astro Rock, sedan var man fast!
    Syns på vattnet!
    /Christer O

  • oaxen

    Medlem
    20 april, 2007 vid 07:42

    1980-1995, 2003-?

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2007 vid 08:26

    Första gången var på en Beach board med skolan i 2 eller trean i gymnasiet.
    Så jag bör ju varit 17-18 år eller så. Bör ha haft egen bräda sedan -83 eller kanske -84.
    Första egna brädan var en italiensk skönhet Freyrie :crazy: :crazy: Bytte snabbt till en F2 strato årsmodell -83 😉 :laugh:

  • stinger

    Medlem
    20 april, 2007 vid 08:47

    Jag var 20 år 1986 och började på kompisens Beachboard och ca 6 kvm trekantsegel. I hans segelgarderob fanns även ett stormsegel på 4 kvm med GB-glassgubbe på. Måste nog kolla om han har det kvar…

  • phu

    Medlem
    20 april, 2007 vid 08:54

    Sommaren-80 tror jag det var, på Fårö, knappt två år gammal satt jag med på brädan när farsan sakta gled fram i sommarbrisen.. 🙂
    Efter det blev det några års uppehåll innan jag blev tillräckligt stark för att hålla grejjerna själv. Borde varit sommaren-88 eller nåt sånt. Trekantssegel på 2,5 kvadrat och en mistral competition. Sen har det rullat på men med aldeles för få dagar på vattnet tyvärr

  • mang-e

    Medlem
    20 april, 2007 vid 10:16

    Bra fråga……nu gäller det att damma av gelen innanför pannbenet, vill minnas kanske runt -82 15 år då. 5,7 trekantsegel med en lång vimpel i toppen samt en Vinta Kestrel med en fena som var “fällbar”. Tanken var ju god dvs att fenan skulle vika sig om man skulle köra över sten odyl (men va f-n :confused2: ). Vill minnas att när man nådde maxfart dvs ej planing (omöjligt för en Vinta Kestrel att plana) så började brädan att vibrera pga den “fällbara fenan” och man for fram i ett vilt tjutande yehaaaaa blandat med fenans ljud typ ffrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Hel skumt men annorlunda upplevelse :laugh:

  • donpedro

    Medlem
    20 april, 2007 vid 10:31

    2002 när jag var 16 införskaffades en bic techno evolution och ett gaastra charger 6,5 detta kit fick massa tid på vattnet vid näsaängsbadet som då kan ha vart världens bästa spot ;).

  • linnn

    Medlem
    20 april, 2007 vid 10:39

    1982 var jag bara fem år, ha ha! Men jag vill minnas att pappa vindsurfade en sommar när jag var i den åldern…fast jag fick inte prova :frown:

    Så jag började förra året istället 😀

  • joth

    Medlem
    20 april, 2007 vid 10:55

    Började -84 på en Alto Merak barnbräda o 3.5 segel. Var 11år då. Tog pause ett par år på 90-talet och återföll igen runt 2000.

    Nu är det roligare än nånsin förr…

  • kelso

    Medlem
    20 april, 2007 vid 11:49

    2001 var året mitt liv spårade ur:)

  • surfen

    Medlem
    20 april, 2007 vid 12:05

    @Kelso 377928 wrote:

    2001 var året mitt liv spårade ur:)

    Spårade ur kan man nog lätt påstå….
    Prövade på första gången 1980, för alla andra fjantade runt på sjön med en såndär vit stör. Satan i gatan vad roligt det var, dagen efter så köpte jag min första Dufour. Många år sen är det och många år till kommer det att bli, det här växer man aldrig ur..

  • hellgren

    Medlem
    20 april, 2007 vid 12:06

    Jag köpte en Mistral Screamer, en pråm och ett jäng segel 2000. Då började jag, men brädan var stor och det var svårt att lisat ut allt på egen hand. Så jag fick kanske bara ett surf eller 2 per år. Förra året som först lurade “Linnn” med mig ut, på riktigt. Men jag var hooked redan 2000 😉

    EDIT: Förresten föddes jag 82! hehehe..

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.