Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

  • gegga

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 13:57

    Ännu en 80 talist dvs. Började 1986 på Bic 250 med lattfritt 3kant segel.

    Ut 7 lördag och söndag morgon för att försöka lära sej så tidigt som möjligt
    när ingen såg på.

    Det var innan man fick andra intressen typ Öl, nu är man lite segare
    på helgmornarna.

    Först surfresan gick till KOS samma år Kamari tror jag ställlet hette, var hett då som
    surfställe.

    Gick en kurs där dom bla. lärde ut vattenstart i lätt bris med brädan fastknuten
    med snöre i ett ankare botten, lärde mej förstås inte vattenstarten utan ett par år senare
    här hemma.
    Hoppas verkligen Instruktören hittade ett jobb som passade han bättre.

    Tror nog idag att jag fixat vattenstarten på plats i den vinden med 9.5an och 140L brädan!

  • jps

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 15:45

    För min del började det i början på åttiotalet någon gång med en hyrd bautahinkplasthistoria. Beachpartner? Termoskork, knytbom på 3 meter, dacronsegel och hela paketet.

    Efter det blev det lite åkande på polares Klepper och dylikt ett antal ggr. Det var kul men också tungt och bökigt.

    Sedan gjorde tillfälligheterna (och boendeort) att det blev andra intressen som tex golf mfl som gällde istf surfandet i tjugo år eller så… Det skulle varit intressant att se hur livet hade utvecklats om man vid den tiden istället hade hängt på de av polarna som drog till Varberg med sin folkabuss.

    Hur som helst. 2005 fick jag helt plötsligt för mig att köpa en gammal utrustning för att ta med till stugan. En Bic Hard Rock. Svårt, roligt, svårt, roligt, planing. Fast 🙂

    Nu sitter man 5 år senare med ett gäng utrustningar för både vatten och is/snö-surf och klagar på att det aldrig blåser 😉

  • jester

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 08:51

    Jag började 1987 på en Rocker med ett Gaastra 6.3. Nedan bild från en av dom första försöken med ett lånat stormsegel…
    Jesper%20windsurfar%201987_4.jpg

  • lasso

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 08:55

    stort tack Anders! Jättesnällt.

    andersbq;597708 wrote:
    Vi bor ju nästan grannar, kom och låna en barnbräda nån/några ggr.
    Förslagvis medans de riktigt små dräkterna och skorna är kvar. (Har även Atan 6 mm skor i storlek 34).
  • seve1000

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 11:26

    Började 95 på en stor sak som hette twist. Bytte sedan till Tiga 280 och inte långt efter till 260. Seglade 2 säsonger innan man tröttnade på dessa grejor som bara funka i 12 ms eller mer. Handlade mest av Janne på Top 12 som Hisingen egna surfshop hette då. Fick ett gravt återfall påsken 2009 och köpte en gammel F 2 stoke. Har under förra året åter lärt mig komma upp på en bräda, vattsnstarta och satt ett par jippar. Har passer 6 brädor varav 3 är kvar. Helt gäng med fullcambersegel och andra rigg prylar. Skaffat gps och har kört 32kn och blev inte ens sist på sm i TT. Ja helt tagen av vindsurfing igen. Kommer att segla så snart isen är borta.

  • ulfast

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 20:02

    På 70-talet fanns en fantastisk tävling som hette 70-iaden (en rikstäckande tävling för ungdomar upp till 15 år och de flesta idrotter). Inom seglingen (optimistjolle) sponsrades vi av idrottsförbundet som betalade våra resor (inkl. frakt jolle mm). Även MER för god att kolsyra var med och sponsrade. Efter att ha vunnit distriktsmästerskapen och regionsmästerskapen gick jag vidare till riksmästerskapen (ett år i Halmstad, ett annat år i Båstad och det tredje året jag körde riksfinal var i Vättern).
    Efter att ha kört OK-jolle övergick jag till vindsurfing, där jag köpte i princip alla brädtyper som gick få tag på (inkl customs av Mikael Delfs och Ulf Larsson). De brädor jag ej köpte testade jag i POZO (Cutre ) ,Vargas, Bahia Feliz och Dunkerbeckcentret (-kul att träffa Eugene och Björn. Ännu mer lärorikt var att segla med Björn och få köra Björns kit). Jag har seglat Torbole, Hurghada, EL Gouna, Rhodos mm. (Självklart en massa somrar i Apelviken boende i bla Uffes små stugor).
    Trots >30 år vindsurfing tycker jag att jag aldrig har haft det så bra som nu, med allt jag behöver från formula till min lilla 38 cm custom speed.
    När man testat och kört igenom alla trender ( no-nose, flapper osv)
    vet man till slut vad man vill ha och inser att TOW och inkört material/ utprovat trim (VANA) ger fart! -Backwind jibes mm är också skönast när jag kört in mej på brädan och dess mastfotsplacering mm.
    Skönt att ej ha en sponsor som “tvingar” en att säga att årets modell är mycket bättre än fjolårets..
    Ses på is och vatten!
    Mvh Ulf Åström

  • putte66

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 19:48

    Sommaren 78 började jag på en Windsurfer Original med orange/vitt segel och träbom.
    13 år var jag. ett års uppehåll pga skada och någon dipp runt barn och husrenovering.
    Det har blivit några år… Och det blir inte tråkigare heller. Kanske dyrare. Jag kommer inte i min våtdräck från 80-talet. den har väl krympt…

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 11:33

    Putte.
    Köp en rymlig vinterdräkt.
    När den börjar ta in vatten, kör du den som vår-/höstdräkt och köper en ny rymlig vinterdräkt. -Då gör det inget att den “krymper” eller din “muskelvolym” expanderar (-ett inte helt ovanligt fenomen..)
    En för tight dräkt som stryper blodflödet är inte kul, speciellt ej när samtidigt kyla gör att kroppen ej vill skicka blod ut i extremiteterna.
    När dräkten tar in ännu mer vatten kan man klippa av den vid biceps, så har man en dräkt för svensk sommar, förutom högsommardagarna då man kör formula i shorts.
    Mvh Ulf Åström

  • linn96

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 16:37

    Jag började 2006, 10 år gammal. Lärde mig av pappa på Haga Park, Öland. Fortfarande min favoritstrand!:smirk:

  • tsss

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 17:37
    linn96;644179 wrote:
    Jag började 2006, 10 år gammal. Lärde mig av pappa på Haga Park, Öland. Fortfarande min favoritstrand!:smirk:

    Grattis till första inlägget!!

  • surfslusken

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 19:05

    Grattis o välkommen!:)

    Windsurfa började ja för 2år sen i SA, seglat bräda har man gjort i 20år.

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.