Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

  • davven

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 20:34

    Testade ett par ggr sommaren 06, men skaffade en gammal långsmal slalom-bic på 17 kg som brossan riggade åt mig för första gången, tror det var midsommar 2007 uppe på böda. Efter det så blev Haga Park mitt andra hem!

  • jojjo

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 21:38

    -83 var året. Seagull var brädan, ca 35kg rundbottnad sak med fällbar fena som var väldigt high tec på den tiden. Eftersom fenan glappade så började den tjuta när man kom upp i planing, vilken lyckostund första gången det hände, sen välte brädan pga centerbordsplaning, (infällbart centerbord var inte uppfunnet än). Head dip var överkurs…..
    Har för mig att bommen var närmare 3m lång, småjobbigt när man var 14 bast

  • trasurfarn

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 06:43
    jojjo;597368 wrote:
    -83 var året. Seagull var brädan, ca 35kg rundbottnad sak med fällbar fena som var väldigt high tec på den tiden. Eftersom fenan glappade så började den tjuta när man kom upp i planing, vilken lyckostund första gången det hände, sen välte brädan pga centerbordsplaning, (infällbart centerbord var inte uppfunnet än). Head dip var överkurs…..
    Har för mig att bommen var närmare 3m lång, småjobbigt när man var 14 bast

    Oj En bräda som vägde 35 kilo och en bom som var 3 meter lång?!
    Kan det möjligtvis vara samma sak med gamla vindsurfingbrädor som med fiskehistorier?
    De blir bara större och tyngre med åren :smirk:
    Men visst vet jag att det var verkligen heavy surfgrejer på den tiden.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 06:45
    Knatte;597351 wrote:
    Ett sådant Pat Love F2 segel hade jag till min andra bräda “F2 Strato” årsmodell 83 eller 84. Sedan skaffade jag mig en F2 Lightening några år senare..:smile:

    Vem var Pat Love , Knatte?
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 07:01
    Träsurfarn;597388 wrote:
    Oj En bräda som vägde 35 kilo och en bom som var 3 meter lång?!
    Kan det möjligtvis vara samma sak med gamla vindsurfingbrädor som med fiskehistorier?
    De blir bara större och tyngre med åren :smirk:
    Men visst vet jag att det var verkligen heavy surfgrejer på den tiden.
    Träsurfarn

    Jag måste bara tillägga att alla surfprylar var faktiskt inte tunga förr.
    Min rundbottnade mahognybräda tillverkades för hand 1977 av någon snubbe i Brasilien och väger förmodligen “bara” ca 18 kg. Den flyter som en kork och jag använder en modern rigg till den. Jag hade snudd på en tremetersbom och ett gammeldags men fräscht segel till, men jag tyckte det blev för tungt och klumpigt. Förmodligen är inte min riggvariant aerodynamiskt korrekt eftersom jag spiller mycket luft under underliket, men det får jag ta. Jag är ju mest en “glass-surfare” som bara går ut i svaga/måttliga vindar.
    Träsurfarn

  • Knatte

    Gäst
    5 februari, 2010 vid 14:56
    Träsurfarn;597389 wrote:
    Vem var Pat Love , Knatte?
    Träsurfarn

    Jag vet faktiskt inte vem Pat love är? Om det är en fysik person eller företag:wink: Men namnet har funnits på vindsurfingprylar sedan tidernas begynnelse och finns fortfarande kvar. De säljer tillbehör som hängsele, boardbags mm.

  • mikaels

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 19:23

    Började på Gotland sommaren -80, Kneippbyn, köpte egen bräda för muckbidraget -81, en Hi-Fly 111, typ 390 lång, ca 20 kg, rundbottnad, med NP ca 6 kvm segel. Den åkte faktiskt med på en tripp till Teneriffa.
    Sen blev det en Mistral Tarifa -83, bila runt Europa i några år, hjälpa en kompis att bygga brädor, jobb, barn mm som stal tid, men bara två år utan någon som helst tid på vattnet, och nu, vid 50, glad åt ny bräda till i vår (förvisso beggad, och några år gammal, men ändå fräschare än min Gecko från -95;)).
    Surfing is forever :)!

  • thermochron

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 21:51

    Jag har testat lite tidigare, började förr-förra sommaren på Linsurfs skolbrädor. Skaffade egna grejer förra sommaren.

  • Kjello

    Gäst
    6 februari, 2010 vid 12:06

    1978 köpte jag nytt paket Sailboard.
    Sen första dagen fast. brände sjukt med pengar på utvecklingen (banklån 100000 något år efter), sen mer.
    2004 köpte jag nytt cabrinha kitepaket, Försökt börja med kite, men jämförelsevis för mycket risker att komma över hittills (och linskräck mm.)

    Och stor skillnad, vindsurf använder jag sönder.
    Kite köper jag nytt utan att prova sakerna, för jag hoppas nya saker ska vara lättare/säkrare att börja med. Knasigt.

  • g_l

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 16:43
    HTN;597113 wrote:
    1982 på en Beachboard…

    Ha, ha, kul att det verkar vara fler här på Konfen som börjat med en BeachBoard!

  • hdtv

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 18:15

    En till som började på en Beachboard -82 (kan ha varit -83) vid “pisseviken” Sibbarp, sommaren efter hade jag min första egna bräda en Surfpartner UFO:tongue:

  • lasso

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 14:00

    Apropå detta ämne, är det någon som har en riktig barn-vindsurfingutrustning (1,5m2 segel, mini-bräda) att sälja?(d.v.s till ett riktigt litet barn, som ska få den sköna surfuppväxt som man själv aldrig fick…)

    Har efter visst nät-surfande insett att detta kanske inte är så lätt att få tag på-

    Hör gärna av er med ett PM
    Lasso,

  • koste

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 14:10

    Sommaren 1982, en kompis lärde oss surfa, när han skulle visa, gick fenan av och han drev över sjön, fick springa runt en mil tillbaka.=)
    Vi byggde sen en “sinker” på 46 liter, 220 cm lång. Han seglade den i 22 sekundmeters vind och knäckte den vid en landning.

    Däremot började jag att kita juni 1999, då jag köpte en kite i England. Någon som var före?

  • bizonoxe

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 15:38

    jag började nog vid 14 – 15 års åldern. och är idag 18. så 2006-2007?

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 17:14

    Lasso: http://gunsails.de/de/pro.php?p=2156 . Bräda är värre men jag vet att Pirate har byggt såna “special” brädor med EVA-deck, sen finns/fanns även “Mini-Bic”. Annars är ju en något äldre 90-100 liters planka säkert lämplig

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.