Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

  • När börjar säsongen i Sverige?

    Publicerad av lukas111 på 12 april, 2007 vid 07:01

    När kan man säga att vindsurfing säsongen börjar i sverige? Det är förståss en massa faktorer som spelar in t.ex så börjar ju säsongen mycket tidigare i skåne än i norrland osv.
    Därför får man räkna med mellansverige. Sedan är det vinden och det finns ju knappast någon vind säsong här vinden blåser relativt jämt under hela året även om det kanske är bäst under höst/vinter.
    Sedan kommer vi till temperaturen som kanske är det mest intressanta för oss här i norden. Vid vilken temperatur kan man påstå att det går att surfa, givetvis finns det personer som surfar året runt men vad gäller för medelsurfarna ute i världen.

    Mitt förslag är att man kan säga att säsongen börjar i sverige när temperaturen i vattnet är över 13 grader och eller temperaturen i luften är över 18 grader.

    filipl svarade 17 år sedan 26 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:13

    Mitt förslag är att du provar något som heter våtdräkt 😉

  • pelle_o

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:17

    Eller finns det något som heter torrdräkt:). 5 grader i luften och isfritt brukar vi ha som gräns.

  • robin

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:19

    Fyra grader och duggregn är kallt men man överlever…

  • lars_k

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:19

    Jag vindsurfar året runt. Det är nog mest en fråga om vilja…inte kyla. 😉

  • filipl

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:28

    + 2 grader i luften och isfritt har jag som egen gräns.

  • jomensaatt

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:29

    Jag har bara en 5/3 dräckt med en neoprenbelagd rashguard under. Funkar hur bra som helst att köra året runt med. Sålänge det inte är minusgrader i luften och isfritt så är det bara att tuta och köra.

  • ola_p

    Medlem
    12 april, 2007 vid 08:14

    Har varit igång ett par veckor… Mitt i vintern så får det vara ganska bra för att man skall bry sig med att sticka ut..

  • pure

    Medlem
    12 april, 2007 vid 08:23

    Jag tror att dom flesta börjar vindsurfa i April. Men många börjar ju redan tidigare på året men det är nog dom mest inbitna som surfar i januari och februari.

  • Oregistrerade

    Gäst
    12 april, 2007 vid 08:40

    Jag har 0,5 grader i luften, sol, isfritt, torrdräkt och Da Kines handskar som villkor för vintersurf. Går hur bra som helst!

  • hakman

    Medlem
    12 april, 2007 vid 09:05

    säsongen slutar bara när skidsäsongen börjar, och sen börjar den igen. förutsättningen är att man har en sjukt bra våtdräkt, och då behöver säsongen aldrig sluta…
    kolla in ripcurls senast uppfinning inom våtdräkter: H-bomb dräkten. den lär vara något som kommer göra surfingen till en vintersport.

  • oscar

    Medlem
    12 april, 2007 vid 09:21

    18 grader i luften? Går det då att surfa överhuvudtaget i Sverige?

  • donpedro

    Medlem
    12 april, 2007 vid 09:36

    Så fort de blåser!

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2007 vid 13:03

    Isfritt och blåsigt…

  • nelly

    Medlem
    12 april, 2007 vid 14:03

    The season never ends!

  • smurff

    Medlem
    12 april, 2007 vid 14:09

    Som du nog märker är detta rätt individuellt.
    Det går nog inte att säga riktigt när det börjar eller slutar, det beror ju lite på var du bor. tex denna vintern har ju varit varm här nere i Skåne så en del har ju hållt igång hela vintern utom när det har snöat?!
    Skulle dock vilja flika in att det är nog flest utövare på vattnet mellan April-Okt sedan är det nog många som går i ide. själv är jag inte glad för vattentemp under 5 grader Celsius. Så jag la av i slutet av november. Men man KAN ju surfa nästan årent runt om man VILL. Nu skulle jag nog vilja påstå att säsongen är igång.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.