Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

  • fnassel

    Medlem
    17 april, 2007 vid 19:31

    Jag läste nog lite sabbt där.
    Du har ju faktiskt noterat att en irreparabel skada påverkar tåligheten.

    Vad har du för utbildning Rasmus?
    Du kanske kan rekommendera vad jag kan, bör och inte bör göra när jag surfar i kallt klimat?!
    Villken temperatur ser du som rimlig för mina händer?
    Kan jag få andra problem som ledreumatism med stigande ålder eller så?

    /Gammelsmurfaren

  • rasmus_w

    Medlem
    17 april, 2007 vid 22:49

    @Fnassel 377072 wrote:

    Vad har du för utbildning Rasmus?
    Du kanske kan rekommendera vad jag kan, bör och inte bör göra när jag surfar i kallt klimat?!
    Villken temperatur ser du som rimlig för mina händer?
    Kan jag få andra problem som ledreumatism med stigande ålder eller så?

    Jag har i princip ingen utbildning som får mitt ord att väga tyngre än andras, däremot har jag märkt att jag är köldtåligare än de flesta andra så länge jag har mat i magen och det har gjort mig nyfiken på det här med köldtålighet och vad den styrs av. När jag inte surfar brukar jag normalt gå i kortärmat om det är plusgrader och långärmat vid minusgrader. Nånstans vid -20 åker jackan på.

    Möjligen kan några poäng termodynamik ge lite tyngd till mina påståenden för termodynamiken är i princip tillämpbar på allting. Vad gäller reumatism har jag frågat mamma, som är läkare och enligt henne finns det inga vetenskapliga belägg för att nedkylning ger reumatism. Däremot kan extrem köldtålighet (i kombination med att inte klara av värme) vara ett tecken på att sköldkörteln är överaktiv och det kan eventuellt ha nackdelar.

    Viktigast vid surfing i kallt klimat är säkerhetsmarginaler, sunt förnuft och lite koll vilka symptom man brukar få av allmän nedkylning. Om prylarna pajar när du är väldigt långt från land spelar det inte så stor roll vad man gör, man kommer ha en köldskada när man kommer iland (om man gör det) lika säkert som om nån hade släppt av en mitt i sjumilaskogen i strumplästen en kall vinterdag.

    Det där med symptomen är i och för sig bra att ha koll på. Alla reagerar inte likadant på att bli nedkylda och det kan vara bra att veta lite om hur man reagerar i det läget. Sen vill jag nog påstå att man löper betydligt större risk att bli allmänt nedkyld än att förfrysa sig när man surfar och det är värre. Ett förfruset finger kommer behöva amputeras men du kan antagligen simma iland ändå. Är du nedkyld kanske du inte orkar simma och i värsta fall får du en knäpp i huvet och beter dig totalt stolligt ur överlevnadssynpunkt.

  • simpa

    Medlem
    18 april, 2007 vid 06:10

    Var ute på premiär här i falun 6 April, det var 3 grader i luften och isen hade inte smält bort, den hade dratt iväg i och med en storm. Varmt var det inte, men viljan fanns 🙂

  • filipl

    Medlem
    18 april, 2007 vid 07:24

    Rasmus W:

    Du, som liksom jag inte verkar låta dig påverkas så mycket av kyla, har du några svar på mina funderingar:?

    Den kallaste lufttemperatur som jag hittills seglat i är + 2 grader, och jag kan tänka mig att segla när det är kallare, men jag undrar lite över de praktiska problemen om man seglar när det är runt 0 grader i luften eller till och med minusgrader.

    Vilka blir de praktiska problemen?

    Kan någon del av utrustningen ta stryk vid minusgrader?

    Det som jag ser som det största praktiska problemet är om det bildas en ishinna på själva brädan. Då kan man ju slå sig rätt ordentligt om man halkar, och man vill ju inte gärna sätta på broddar under våtskorna!

    Vad har ni för erfarenheter av sådana problem?

  • Oregistrerade

    Gäst
    18 april, 2007 vid 09:39

    Jag undrar när säsongen börjar för oss som fortfarande tillhör nybörjarkategorin (dvs vi som fortfarande tillbringar en hel tid i vattnet..)? Mycket laddad inför säsongspremiären, men har inte vågat mig ut än pga risk för frysattack. Har en 5/3 NP våtdräkt o skor till..

    /L

  • rocklund

    Medlem
    18 april, 2007 vid 10:25

    @Oregistrerade 377202 wrote:

    Jag undrar när säsongen börjar för oss som fortfarande tillhör nybörjarkategorin (dvs vi som fortfarande tillbringar en hel tid i vattnet..)? Mycket laddad inför säsongspremiären, men har inte vågat mig ut än pga risk för frysattack. Har en 5/3 NP våtdräkt o skor till..

    /L

    Jag har en 5/3 våtdräkt med skor, väst med huva och öppna handskar och tycker inte det är några som helst problem att stå i vattnet längre stunder – och då har jag normalt sätt lätt för att frysa. Efter att inte ha surfat på två år var jag tydligen betydligt mer ringrostig än vad jag hade trott vilket innebar mycket badande och lite surfande.

    Jag kan dock rekomendera att ha väst med huva som dels håller huvet varmt och dels förhindrar allt för stora vattenflöden vid dragkedjan/nacken. Handskar är också bra (men räcker gott med öppna tycker jag) då de snabbt värmer händerna så fort man håller de ovanför vattnet.

    Sen har ju vattnet olika temperatur beroende på var man är naturligtvis. Men i Habo ljung är det i alla fall lungt.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 april, 2007 vid 11:03

    @filipl 377161 wrote:

    Rasmus W:

    Du, som liksom jag inte verkar låta dig påverkas så mycket av kyla, har du några svar på mina funderingar:?

    Den kallaste lufttemperatur som jag hittills seglat i är + 2 grader, och jag kan tänka mig att segla när det är kallare, men jag undrar lite över de praktiska problemen om man seglar när det är runt 0 grader i luften eller till och med minusgrader.

    Vilka blir de praktiska problemen?

    Kan någon del av utrustningen ta stryk vid minusgrader?

    Det som jag ser som det största praktiska problemet är om det bildas en ishinna på själva brädan. Då kan man ju slå sig rätt ordentligt om man halkar, och man vill ju inte gärna sätta på broddar under våtskorna!

    Vad har ni för erfarenheter av sådana problem?

    Jag tror inte de praktiska problemen vad gäller prylarna blir så stora. Visst blir monofilm, jointar och annat styvare och kanske skörare vid lägre temperatur men jag kan inte se nån anledning till att det skulle hända nåt visst i det avseendet just vid noll grader. Många issurfar ju med sina segel i betydligt mer kyla utan att nåt spricker sönder och finns det nån nörd som vill experimentera med flytande kväve, varsågod. 🙂

    Sen kan man så klart göra rena klantigheter, typ lämna brädan ute med fenboxen full med vatten så boxen sprängs av isen. Om bommen inte är tät skulle jag och försöka se till att få den inomhus efter avslutad segling också.

    Det som skulle kunna hända är att det blir rejäla islager på seglet. I princip borde ishinnan på riggen försvinna när man tappar seglet i vattnet men om man på nåt vis får ishinnan att bli tjockare och tjockare så har man kanske ett problem.

    Jag skulle vilja säga att alla egentliga problem rör dig och din kropp. Det är en väldig ansträngning att hålla sig varm och samtidigt surfa. Du klarar viserligen att hålla dig varm men det beror på att maten du ätit i hög utsträckning används till att “elda i pannan” och när energidepåerna är tomma är det inte bara orken utan också förmågan att hålla dig varm som försvinner. Extra märkbart blir det efteråt när du byter om. Se till att ha mat med dig, gärna nåt varmt.

    Jag har nog nämnt att de som överlevde Estonia i genomsnitt förlorade sex kilo kroppsfett på att ligga och plaska i mörka natten. Det brukar påstås att ett kilo kroppsfett motsvarar ca 7000 kcal, använder man det måttet så kostade det 42000 kcal att överleva den natten.

  • filipl

    Medlem
    18 april, 2007 vid 22:30

    Tackar,

    + 2 i luften känns fortfarande som en rimlig gräns, får se om jag reviderar det kommande säsong!

  • filipl

    Medlem
    19 april, 2007 vid 06:31

    Hej,

    Apropå detta med vintersäkerhet.

    I höstas skaffade jag en sådan här:

    http://www.boards.co.uk/articles/safetypack_intro.asp

    Nej, jag är inte sponsrad, men är alltid öppen för erbjudanden!…

    I “safetypacken” har jag själv stoppat ned även en energybar och en begagnad mobiltelefon, som ligger inuti en aquapack.

    Detta ger både en känsla av ökad säkerhet och större möjlighet till vintersegling, och förhoppningsvis en faktisk sådan.

    Safetypacken sitter hela tiden där bak på sittselen och jag har den även med mig den vid sommarsegling.

    Enda nackdelen var att den var ganska dyr, men som engångsutgift för en livförsäkring är det värt kostnaden!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.