Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nära döden upplevelser..

  • woodleaflay

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 11:12

    Ok för panikkänslorna som kan komma. Har haft dem. Dock undrar jag om någon hört om någon som verkligen drunknat på grund av att denna satt fast i hängselen? Jag tänker att man har väl minst en minut på sig och då hinner man en del om man gör rätt.

  • calle_b

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 11:28

    som woodleaflay är inne på undrar jag också om dokumenterade dödsfall i vår kära sport.

    Jag tror nog de flesta någon gång har råkat ut för något riktigt otrevligt, såklart.
    Ser i och för sig inget nyttigt i att fokusera på det, utan mer ha jäkligt kul på vattnet. (när man väl får surfa i Ume-trakten…)
    Det finns en tråd (minst) som tar upp ämnet på annat sätt (tror den heter Att vara efterklok – surfare i sjönöd) Läsvärt, och tänkvärt.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 11:40

    Som jag förstått det så är dödsfall inom vindsurfing extremt sällsynta. Jag har hört talas om nån tjej i apelviken som fick hjärtstillestånd efter att ha landat med bröstkorgen rakt på bommen men det var många år sen jag hörde det och det kan mycket väl vara en skröna.

  • jumper

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 12:47
    pure;562272 wrote:
    En slutsats man kan dra av några av dessa historier: Ha hängsele med quick release och träna på att använda den..

    fan va duktig jag va nu 🙂

    Det där med Quick release låter ju mycket vettigt, någon speciell sele du kan rekommendera då eller funkar de flesta som har det på samma sätt?
    Var nämligen inne på Surfers nyligen och frågade om just detta på deras dyraste NP sele(snabbkopplingkrok), trodde just att denna var till för att snabbt komma loss under seglet, men det var den ej menade de. De rekommenderade att man skulle tvinna upp tampen om man snurrat den runt kroken. Min fråga då, om man drar i quick releasen, blir man helt fri från kroken/selen då om man t.ex ligger under seglet?

  • fastforward

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 13:38
    Jumper;562356 wrote:
    Det där med Quick release låter ju mycket vettigt, någon speciell sele du kan rekommendera då eller funkar de flesta som har det på samma sätt?
    Var nämligen inne på Surfers nyligen och frågade om just detta på deras dyraste NP sele(snabbkopplingkrok), trodde just att denna var till för att snabbt komma loss under seglet, men det var den ej menade de. De rekommenderade att man skulle tvinna upp tampen om man snurrat den runt kroken. Min fråga då, om man drar i quick releasen, blir man helt fri från kroken/selen då om man t.ex ligger under seglet?

    Jag har en Pro-Limit och med QR släpper man då infästningen av “krokarmen” på vänster sida.

    http://www.pro-limit.com/displayfeaturev10comp.php?feature_id=44&topparent=4980

  • surferboy

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 14:02

    Fick ett otrevligt kastfall i 30 knop (enligt gps:en) på grunt vatten i Torkelstorp förra hösten. Satt fast i hängselelinorna och föll med ryggen före precis bredvid masten framåt. Drog i rygg, nacke och bakhuvud ner i dyn. Hade det varit en sten där hade det varit kört. Det tog minst 10 min innan jag kunde samla mig och segla iväg igen även utan sten.

    Jag hade min crashvest och hjälm men jag tror inte dessa grejor gör så stor skillnad i den farten om det blir tvärstopp mot nåt riktigt hårt.

    Känner flera speedsurfare som skadat sig rätt ordentligt.

  • fredrique

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 16:55

    Har ju hänt att man hamnat under seglet ikrokad osv men det farligaste borde ju vara om man svimmar.

    Är ju riktigt äckligt med kastfall i lite högre farter och landar man i vattnet eller på seglet är det ju lugnt men komemr man i fart med huvudet i masten lär man ju kunna tuppa av.

    Det är den största “dödsrisken” jag kan komma på, någon som varit med om något liknande?

  • stefanlindmark

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 19:00
    fastforward;562360 wrote:
    Jag har en Pro-Limit och med QR släpper man då infästningen av “krokarmen” på vänster sida.

    http://www.pro-limit.com/displayfeaturev10comp.php?feature_id=44&topparent=4980

    Har en Prolimit Rambler sittsele med samma QR. Krokarmen sitter fortfarande kvar i selen på höger sida efter release, så helt frikopplad blir man inte. River man av sig kardborrebandet runt magen hänger selen fortfarande kvar i de båda grenbanden.

    Så en notis om just grenbanden:
    Remmarna i grenen är dragna genom en resårögla precis nedanför spännet fram i ljumskvecket (syns på bilden). De öglorna verkar bara hålla reda på banden när selen ligger på tork. Eftersom de inte verkar fylla någon funktion efter att selen är påtagen så jag har dragit ur remmarna ur dem. Då går det att knäppa loss grenremmarna (“ryggsäcksspännen”) utan att de fastnar i öglorna. Det känns lite säkrare så om man någon gång verkligen skulle behöva komma loss helt. (selen sitter ju ändå fasttvinnad på något sätt i så fall, så den går inte förlorad)

    0601155619989696478899772238861921046508507466014110116Rambler_Pro_Prolimit09_6.jpg

  • carl-r

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 19:38

    DaKine SpeedSeat har ett fäste som påminner om ett vanligt viktbälte till dykning. Man kan öppna på spännet så kan man dra ur sig helt ur kroken. Jag har aldrig behövt använda det men det känns väldigt bra med den funktionen iaf.

  • jat

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 07:18
    Windmiller;562197 wrote:
    Har ni några otäcka minnen av eran vindsurfing?

    :smirk:

    Cocoa Beach, Florida, 1997. Skar upp benet på fenan och blev liggande i vattnet efter ett kastfall. Då dök de upp en fena ur vattnet och började cirkla runt mig. Efter att haft panik i ett antal sekunder med flash-backs till filmen hajen, så insåg att fenan gick upp och ned alltså en delfin som var ute efter att leka. 🙂 … jobbigt innan hjärnan använde logik istället för panik. //J

  • windmiller

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 19:21

    Jaha då fick man en lista över saker att försöka tänka på då, tack gott folk för informationen. Det va många som har varit med om ungefär samma sak, låter som att turen i oturen har varit framme iaf! :shocked:

  • feg

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:08

    Nån av de första dagarna i januari 2004 tog jag ett lååångt kryssben i näst intill obefintlig vind, på Kanaha, Maui. Planen var att göra få slag eftersom när man guppar med vattnet halvvägs upp på låret är slag och gippar det svåraste som finns.
    När jag var som längst ut och valde att slå tillbaka in mot stranden så druttade jag självklart i. Eftersom det var en 90 liters vågis och jag vägde snudd på 100 var det inte snack om att dra rigg och avsaknaden av vind omöjliggjode vattenstart…. så där låg jag i böljan den blå med en enda tanke studsande som en flipperkula mellan mina fåtaliga hjärnceller…

    hajmat…
    Hajmat…
    HAJmat…
    HAJMAT…
    HAJJ MAAAAAAT…
    NU BLIR JAG HAJMAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Efter vad som kändes som en evighet men som i verkligheten kanske bara var några minuter, lyckades jag “ställa riggen upp” och sen “klättra ombord” för att sedan guppa tillbaka in med vattnet över halva låret igen.

    Sen dess nöjer jag mig med korta men många kryssben nära revet istället för få men långa.

    /Jocke

  • maglu

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:01

    Riktigt otäckt upplevelse när man på vår/höst drar på sig nåt varmt utanpå dräkten efter avklarat surf, slänger snabbt in prylarna i bilen och drar hem till ett varmt duschmunstycke in i nacken på dräkten. När man då efter ett bra tag i den trånga ångande duschkabinen känner känner sig varm, go och lite dimmig börjar man dra av dräkten. Med dräkten runt knäna ska man stå på ett ben o få dräkten över hälen. I detta läge halkar man och slår bakhuvudet i väggen (i tursamma fall, istället för i blandaren), fastnar inkilad i duschkabinen och täpper för avloppet så att kabinen sakta vattenfylls… Ni kan tänka er resten..
    Har inte hänt mig, men tanken har slagit mig många gånger på risken att halka i duschen och slå i huvudet när dräkten ska av.
    Så hjälm på i duschen 😉

  • frofrik

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:33
    Maglu;562907 wrote:
    Riktigt otäckt upplevelse när man på vår/höst drar på sig nåt varmt utanpå dräkten efter avklarat surf, slänger snabbt in prylarna i bilen och drar hem till ett varmt duschmunstycke in i nacken på dräkten. När man då efter ett bra tag i den trånga ångande duschkabinen känner känner sig varm, go och lite dimmig börjar man dra av dräkten. Med dräkten runt knäna ska man stå på ett ben o få dräkten över hälen. I detta läge halkar man och slår bakhuvudet i väggen (i tursamma fall, istället för i blandaren), fastnar inkilad i duschkabinen och täpper för avloppet så att kabinen sakta vattenfylls… Ni kan tänka er resten..
    Har inte hänt mig, men tanken har slagit mig många gånger på risken att halka i duschen och slå i huvudet när dräkten ska av.
    Så hjälm på i duschen 😉

    Haha, för att lyckas med hela scenariot med drunkning så måste man nog ha en jäkla otur!
    Ett tips kan ju vara att sätta sig ner, istället för att balansera på ett ben 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:41

    Själv råkade jag tappa tvålen i duschen efter en surfsession mitt under prideveckan. Också en otäck upplevelse.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nära döden upplevelser..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.