Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nästa storlek efter 12a

  • lucus

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:36

    Har en 12:a Best Waroo och en 9:a Best Nemesis HP. När det är choppigt och lite vågor är 9:an nästan för lite vid 10m/s , väger 73kg. Handlar du en 7:a får du vänta tills det börjar blåsa en bit över 10m/s för att det ska hända något.

  • sourra

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:48

    Men du kör väl tolvan då får man anta? Om inte – lär dig hantera kraften från kiten genom att kanta emot hårdare istället för att bara skota ut.

  • eliasp

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:59

    kör 12 och 8 sb III… tycker det fungerar exceptionellt, dock är jag ju grön, men känns som ett stabilt kit att ha i början

  • smaskens

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 05:50

    Tjena,
    Körde tolvan igår i Rågelund. Otroligt kul, vattenstarter gick galant.
    Det blåste väl cirka 9,5-11 och det var kanon.
    Jag väger 70kg nykissad så jag tror det känns mest rätt med en 8 SB som utökning.
    Jag körde en del på snö i Hardangervidda förra året och då funkade 12 också i vindar upp till 10.

    Kollade lite på Cabrinha hemsida: 12 levereras med 55cm bar och 8 med 45cm bar. Är linorna lika långa på bägge?
    Går det att byta mellan dessa?

    Revolver 9 kan vara intressant. Hur är den jämfört med Switchblade?

  • hbgkitare

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:26

    @smaskens 494934 wrote:

    Tjena,
    Körde tolvan igår i Rågelund. Otroligt kul, vattenstarter gick galant.
    Det blåste väl cirka 9,5-11 och det var kanon.
    Jag väger 70kg nykissad så jag tror det känns mest rätt med en 8 SB som utökning.
    Jag körde en del på snö i Hardangervidda förra året och då funkade 12 också i vindar upp till 10.

    Kollade lite på Cabrinha hemsida: 12 levereras med 55cm bar och 8 med 45cm bar. Är linorna lika långa på bägge?
    Går det att byta mellan dessa?

    Revolver 9 kan vara intressant. Hur är den jämfört med Switchblade?

    Revolver är mer inriktad för vågor, har inte samma breda vindregister har jag hört!

  • tetras

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:35

    @smaskens 494934 wrote:

    Tjena,
    Körde tolvan igår i Rågelund. Otroligt kul, vattenstarter gick galant.
    Det blåste väl cirka 9,5-11 och det var kanon.
    Jag väger 70kg nykissad så jag tror det känns mest rätt med en 8 SB som utökning.
    Jag körde en del på snö i Hardangervidda förra året och då funkade 12 också i vindar upp till 10.

    Kollade lite på Cabrinha hemsida: 12 levereras med 55cm bar och 8 med 45cm bar. Är linorna lika långa på bägge?
    Går det att byta mellan dessa?

    Revolver 9 kan vara intressant. Hur är den jämfört med Switchblade?

    Om du inte kör vattenstart vad kör du annars?

  • tetras

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:49

    Kitarna idag har betydligt bättre span än vad de hade för 2 år sedan. Normalt kan du hålla en 12: rätt högt upp men måste då ändra ditt körsätt något. d.v.s. är det bara för att kunna kita så kan storlekarna skilja sig betydligt (Kanten i, högt upp mot vinden och bit ihop och vilka hopp sedan .).
    Men är det för att kunna köra på ungefär samma sätt i olika vindförhållanden så bör storlekarna ligga närmare. Men i princip håller jag med de flesta inläggen här som förespråkar en 12:a i kombination med en 8:a(9:a).

  • jonaish

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:54
    tetras;495007 wrote:
    Kitarna idag har betydligt bättre span än vad de hade för 2 år sedan. Normalt kan du hålla en 12: rätt högt upp men måste då ändra ditt körsätt något. d.v.s. är det bara för att kunna kita så kan storlekarna skilja sig betydligt (Kanten i, högt upp mot vinden och bit ihop och vilka hopp sedan .).
    Men är det för att kunna köra på ungefär samma sätt i olika vindförhållanden så bör storlekarna ligga närmare. Men i princip håller jag med de flesta inläggen här som förespråkar en 12:a i kombination med en 8:a(9:a).

    Kunde du inte ha sagt det lite tidigare? Nu har ju jag redan gått å köpt mig en 18 rhino räv….

  • debkausf

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 17:51

    @smaskens 494934 wrote:

    Tjena,
    Körde tolvan igår i Rågelund. Otroligt kul, vattenstarter gick galant.
    Det blåste väl cirka 9,5-11 och det var kanon.
    Jag väger 70kg nykissad så jag tror det känns mest rätt med en 8 SB som utökning.
    Jag körde en del på snö i Hardangervidda förra året och då funkade 12 också i vindar upp till 10.

    Kollade lite på Cabrinha hemsida: 12 levereras med 55cm bar och 8 med 45cm bar. Är linorna lika långa på bägge?
    Går det att byta mellan dessa?

    Revolver 9 kan vara intressant. Hur är den jämfört med Switchblade?

    Till swbl. 2 o 3 är bommarna lika och går att blanda som man själv känner.
    Till swbl IDS Kan man också blanda som man självill, tror även att det är samma bom till crossbow men e inte helt hundra. Det går däremot inte att använda en IDSbom till SWbl 2 o 3 å tvärtom.
    Kör du swbl. ids eller swbl 3 finns det dock ingen anledning att harva runt med en 12:a om man bara väger 70 panner då tycker jag att man lika gärna kan gå på en 10:a om man inte tvunget envisas med att köra en illsmal bräda förstås:wink:
    Har väldigt lite erfarenhet om revolvern men den tar inte swbl ids på att hoppa högt iaf. där vinner idsen över alla andra. revolvern tål dock sjukt mycket vind. Vid ett tillfälle i våras såg jag en som körde revolver 7:a med full sweet kontroll när alla andra körde 3 o 4meters kites.

    Ha de bra allihop!:grin:

  • rimsson

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:11

    hooopppppp…dags att kränga, här varsogod Smaskens: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=20001

    RING MIG!!!

  • dannep

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:48

    Om man har en 12:a känns 9 rätt som komplement eller som i Cabrinhas fall en 8.

    Lånar tråden lite…

    Men jag som kör Slingshot Rev 11. Skall jag köra ner till 7? Känns lite kort steg att hoppa ner till 9? Samtidigt som det suger bäverpung när polarn drar ut på en 13 och jag inte kan gå ut vid lättare vindar. Så? Några tips? Höstvindarna är väl oftast mer drag i och jämnare eller? Lär mig gärna, detta är min första säsong…

    / Danne

  • sourra

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 20:01

    Ja, klart du ska ned till en sjua.

  • dannep

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 20:34
    sourra;495250 wrote:
    Ja, klart du ska ned till en sjua.

    Tack… mitt val ligger också åt det hållet… men grön som man är vill man ju ha inputs från andra…

    I ungefär vilka vindar kan man köra en 7:a? Tänker på i första hand liknande modeller som Rev:en, inte C kite…

    Ps: 7:an blir kanske en bra landkite och snökite också i mindre vindar… :laugh:

    / Danne

  • rimsson

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 21:19

    vet du inte vilken storlek du ska köpa så ska du inte ge dig ut i 7a vindar 😉

  • dannep

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 06:42
    rimsson;495266 wrote:
    vet du inte vilken storlek du ska köpa så ska du inte ge dig ut i 7a vindar 😉

    Haha… nu vet jag inte vem du svarade eftersom jag lånade tråden lite.
    Tycker att fråga om 9 el 7 är en bra fråga.

    Har lånat en sjua en kort session när min 11 var för stor, hade väldigt kul på den…

    Men dryga svar finns det gott om här på Steffo.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nästa storlek efter 12a

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.