Taggad: 

  • Publicerad av rasmus_w på 30 juli, 2004 vid 02:32

    Jag pallar inte att dra nedhalet på min 9,7:a (ett North Warp från -01), och ingen annan tycks heller göra det. Jag är inne på min andra förlängare, blocket började spricka på den första, och är inne på min tredje tamp sen jag köpte seglet för nån månad sen. Akterliket blir inte ens löst till första VTS-pricken och i min rygg gör det ont.

    Har nån här praktisk erfarenhet av nedhalsvevar? Hurpass mycket lättare blir det? Vilken ska man köpa? Är det svårt att låsa cleaten när veven drar i den för fullt? Jag ser dessutom framför mig hur man får fingrarna blåslagna om man tappar taget om handtaget…

    Hoppas Norths PowerXT snart kommer i den där utlovade formulaversionen med större utväxling, jag vill ha en.

    koste svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 08:02

    Hej!

    Först en fråga, vad har du i öljetten i seglet? Jag kör Warp -04 och på dessa finns det inga rullar utan bara ett hål. Om det är lika på -01 vet jag ej, men om det är det är det bara att köpa Streamlined nedhalsblock så är saken biff.
    Dra inte nedhalet med armarna utan sätt på dig selen och pressa med benet alá Knäböj. Funkar kanon på de trögaste av segel! Ytterligare en pryl du kan testa är att slå över camsen och ruska på hela riggen så att allt sätter sig som det ska. Sedan går det ofta lättare att dra. Silicon på masten likväl som massor av uthal samt att blöta hela riggen en gång innan du drar ordentligt kan hjälpa det med……….

    North-Sails e´ kanon!

    Mvh.
    Wille

  • mbokell

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 08:59

    Köppte en nedhalsvev från http://www.surfbutiken.nu under rubriken
    Chinook tillbehör 2004 (Pris 395:-).
    Är grymt nöjd med veven.
    Ett annat tips är att använda sig utav 556 (smörjmedel) på blocken, detta gör en enorm skilnad.
    MVH//Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 09:25

    Svar till:


    Jag pallar inte att dra nedhalet , och ingen annan tycks heller göra det. och i min rygg gör det ont.

    [/ QUOTE ]

    fan va sant! Klart sämsta med sporten.. att man måste alltid dra så jä… mycket i nerhall mad.gif

  • baywatch

    Medlem
    1 augusti, 2004 vid 09:39

    Blir ju bra uppvärmning…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2004 vid 18:59

    Eller köp en Streamlined nedhalsmojäng med tre kullagrade block som du sätter i öljetten. ASbra!
    Finns på Surfers Paradise. Kostar i och för sig 350 spänn men det är det värt!

  • ian

    Medlem
    2 augusti, 2004 vid 09:42

    siliconspray på nedhalslinan…

  • koste

    Medlem
    5 augusti, 2004 vid 02:45

    Jag tog en kass alubom och kapade ner ca 30 cm lång bit, svarvade en träbit till 25.9 mm, pressade i och borrade 2 genomgående hål i. Den är mycket bra att dra med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.