Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

  • Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

    Publicerad av imported_thorbjorn på 3 juli, 2008 vid 18:29

    Måste ni hoppa precis framför andra eller hoppa framför mötande kitare.

    Jag var i Lundåkra hamnen i dag och det är konstigt att detta fenomen bara förekommer vid östliga vindar. Och det är inte bara jag som råkar ut för det. Flera andra kitare tycker att det är anmärkningsvärt att det inte finns mer sjövett i en del kitare.

    Det här handlar om säkerhet jag har inte lust att få någon i huvudet eller köra över någon.

    Det skall tydligen till flera allvarliga olyckor innan alla fattar.

    Annars så var Det en mycket fin dag med bra vind och med kitande prins.

    blackadder svarade 15 år, 10 månader sedan 29 Medlemmar · 57 Svar
  • 57 Svar
  • sourra

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 18:43

    Jag tycker ofta folk gör det när man ligger på mötande kurs och den man möter måste lämna företräde. Då hoppar man istället för att falla av i höjd på vanligt sätt eftersom det är ett bättre sätt att spendera inkörd höjd på. Har inte upplevt några som helst problem med det. Eller var det inte det du syftade på?

  • blackadder

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:07

    @Thorbjorn 479868 wrote:

    Måste ni hoppa precis framför andra eller hoppa framför mötande kitare.

    Jag var i Lundåkra hamnen i dag och det är konstigt att detta fenomen bara förekommer vid östliga vindar. Och det är inte bara jag som råkar ut för det. Flera andra kitare tycker att det är anmärkningsvärt att det inte finns mer sjövett i en del kitare.

    Det här handlar om säkerhet jag har inte lust att få någon i huvudet eller köra över någon.

    Det skall tydligen till flera allvarliga olyckor innan alla fattar.

    Annars så var Det en mycket fin dag med bra vind och med kitande prins.

    Jag tycker det är mycket jobbigare med såna som inte riktigt vet hur kiten flyger när de hoppar. Det bästa är när de ska visa upp nåt “häftigt” precis nedanför en i vind, och när de höjer kiten för att hoppa så får man tvärnita och placera kiten i senit och be en bön att det ska klara sig. Å det är inte bara “nyhoppare” som gör detta. Man får ju liksom kolla runt sig innan man gör nåt.

  • hengo

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:12

    helvete va problem ni har!!! de där är väl inte så farligt? värre är ju om man har en snubbe strax bakom en själv, och man planerar att vända och snubben vänder också och blockerar en på så sätt för att våga kötta..

  • langens_kite

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:18

    @hengo 479882 wrote:

    helvete va problem ni har!!! de där är väl inte så farligt? värre är ju om man har en snubbe strax bakom en själv, och man planerar att vända och snubben vänder också och blockerar en på så sätt för att våga kötta..

    Lugn lugn !

    Får väven på måndag

  • hengo

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:29

    ingen större stress.. lånade mickes wakeboard. Snörde åt allt jag kunde, flög ur med ena foten och den andra foten drog med sig insertsen från brädan(!!!) Brädan verkar dock va intakt så man kan nog rätt enkelt epoxyera dit dom igen. Foten är rehjält stukad eller liknande så vilar nog minnst en vecka.
    Lärt mig nu att det INTE är någon höjdare att kötta överriggad med stor C-kite och självmordsleash i chickenloopen. 5elina är nog att föredra om man ska spänna åt rehjält.

    Du missade en finfin dag i den nya elefantkyrkogårdslagunen aka hyienans lagun.. Gissa var??

    foto micke

  • langens_kite

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:31

    Hur många gånger händer det att någon gör på det sättet kan ju inte finnas så många som saknar vet.
    Har för mig att du är en stor kille, förklara att störst går först.
    Funkar inte det finns det hårdare metoder.

  • langens_kite

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:33

    @hengo 479897 wrote:

    ingen större stress.. lånade mickes wakeboard. Snörde åt allt jag kunde, flög ur med ena foten och den andra foten drog med sig insertsen från brädan(!!!) Brädan verkar dock va intakt så man kan nog rätt enkelt epoxyera dit dom igen. Foten är rehjält stukad eller liknande så vilar nog minnst en vecka.
    Lärt mig nu att det INTE är någon höjdare att kötta överriggad med stor C-kite och självmordsleash i chickenloopen. 5elina är nog att föredra om man ska spänna åt rehjält.

    Du missade en finfin dag i den nya elefantkyrkogårdslagunen aka hyienans lagun.. Gissa var??

    foto micke

    ??????????????????????
    ovan Nyvik Obbola?
    Laga den inte med superlimm och tejp.

  • skejtar_henke

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 20:26

    @Thorbjorn 479868 wrote:

    Måste ni hoppa precis framför andra eller hoppa framför mötande kitare.

    Jag var i Lundåkra hamnen i dag och det är konstigt att detta fenomen bara förekommer vid östliga vindar. Och det är inte bara jag som råkar ut för det. Flera andra kitare tycker att det är anmärkningsvärt att det inte finns mer sjövett i en del kitare.

    Det här handlar om säkerhet jag har inte lust att få någon i huvudet eller köra över någon.

    Det skall tydligen till flera allvarliga olyckor innan alla fattar.

    Annars så var Det en mycket fin dag med bra vind och med kitande prins.

    Själv tyckte jag det var lungt idag… Inga konstigheter förutom lite flygande drakar. Så farligt var det inte. Tycker allt du gnäller lite mycket nu.

  • hbgsurfer

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 20:42

    @skejtar_henke 479920 wrote:

    Själv tyckte jag det var lungt idag… Inga konstigheter förutom lite flygande drakar. Så farligt var det inte. Tycker allt du gnäller lite mycket nu.

    För en gång skull håller jag med dig*ler*

  • gh0st

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:23

    @Thorbjorn 479868 wrote:

    Måste ni hoppa precis framför andra eller hoppa framför mötande kitare.

    Jag var i Lundåkra hamnen i dag och det är konstigt att detta fenomen bara förekommer vid östliga vindar. Och det är inte bara jag som råkar ut för det. Flera andra kitare tycker att det är anmärkningsvärt att det inte finns mer sjövett i en del kitare.

    Det här handlar om säkerhet jag har inte lust att få någon i huvudet eller köra över någon.

    Det skall tydligen till flera allvarliga olyckor innan alla fattar.

    Annars så var Det en mycket fin dag med bra vind och med kitande prins.

    Jag tycker bara det är artigt om någon hoppar ner downwind vid möte.

    Nu får du sluta klaga.

  • nic

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:24
    gh0st;479955 wrote:
    Jag tycker bara det är artigt om någon hoppar ner downwind vid möte.

    Nu får du sluta klaga.

    Japp, å helst ska det göras med en “generalen”.

    nic

  • ninoh

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:30

    shit, fan vad folk gnäller.. tycker man läser det överallt.. klart man får räkna med att nån downwind drar ett hopp.. fan visa hänsyn istället o få åkningen att flyta på, hatar folk som gnäller på ALLT dom kommer på.

    sorry om jag brusa upp.. 😉

  • langens_kite

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:53

    @LANGENS_KITE 479900 wrote:

    ??????????????????????
    ovan Nyvik Obbola?
    Laga den inte med superlimm och tejp.

    Kunde inte se bilden på jobbet,då hadde jag listat ut det.
    Om det ser ut som micke beskrev måste det vara ett kanonställe att fota på.
    Bra bild.

  • melker

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 22:09

    Kör vomb sjön så slipper ni skiten.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 01:11
    sourra;479870 wrote:
    Jag tycker ofta folk gör det när man ligger på mötande kurs och den man möter måste lämna företräde. Då hoppar man istället för att falla av i höjd på vanligt sätt eftersom det är ett bättre sätt att spendera inkörd höjd på. Har inte upplevt några som helst problem med det. Eller var det inte det du syftade på?

    Vad jag menar är om man möter som håller väl undanför för säker passage som sedan hoppar när de är 25 meter snett framför en och på så vis hamnar på samma spår som en själva så att jag måste tvärnita eller falla av för att undvika kollision.

    Tja vad skall jag mer säga om att jag gnäller det har efterlyst hur man gör sporten säkrare själv tycker det är onödig med att det skall bli någon incident. “Det är bättre att förekomma än att förekommas.”

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.