Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

  • skanepaul

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 21:11

    gäsp gäsp på denna tråd…

    Förresten kul att ha dig tillbaks här Patrik, menar i full styrka om man kan säga så!?

  • patrikol

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 21:33

    Tack ja det ser lite ljusare ut på just få tid över till kite.
    Bättre arbetsschema!
    Kul att det dykt upp så många nya goa gubbar.

    Men inte utan att man saknar bataljerna med Rambo ibland!
    🙂

    Betydligt snällare på Steffo idag än tidigare. Bra på ett sätt men lite tråkigt ändå om du fattar vad jag menar.

  • johnk

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 17:57

    Detta kanske inte är allmänt vedertaget (men jag trodde det). Ska man inte genom att hålla kiten högt eller lågt signalera att man vill/tänker gå uppvind eller nedvind om den man möter? Om man (är i kurs mot varandra,) håller man kiten kl 13 och drar av ett hopp nedvind så har man ju signalerat för nåt och gjort motsatsen. Det beror förstås på hur långt ifrån varandra man är när man gör det, dvs om man hinner hoppa, landa och med god marginal hinner sänka (eller höja om man tycker att man har rätt till det) kiten igen innan mötet.

  • ninoh

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 18:12
    johnk;480339 wrote:
    Detta kanske inte är allmänt vedertaget (men jag trodde det). Ska man inte genom att hålla kiten högt eller lågt signalera att man vill/tänker gå uppvind eller nedvind om den man möter? Om man (är i kurs mot varandra,) håller man kiten kl 13 och drar av ett hopp nedvind så har man ju signalerat för nåt och gjort motsatsen. Det beror förstås på hur långt ifrån varandra man är när man gör det, dvs om man hinner hoppa, landa och med god marginal hinner sänka (eller höja om man tycker att man har rätt till det) kiten igen innan mötet.

    kanske en anledning till att hålla kiten lågt när man hoppar? 😉 nej men ärligt, möter man nån med avsikt att köra downwind så är dingeldangel = no good.

  • johnk

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 18:24

    @Eddie 480114 wrote:

    Har någon hört om en allvarlig olycka där två kiteare har krockat?
    Inte jag…

    Enda gången någon slår sig är när de träffar land… (eller bottnen)

    Det beror på vad du räknar som krock-yta. Bara kitearen eller kitare+utrustning? Jag höll på att skära halsen av en kille med mina linor en gång. Det föranleddes inte av ett hopp, men krock som krock (riskmässigt). Att påstå att något inte kommer hända med motiveringen att det inte har hänt tidigare överträffas nog bara i dumhet av motiveringen att man själv inte har HÖRT att det har hänt.

    Dock låter 100m säkerhetsavstånd rätt analt. Men man bör väl se till att landa iaf en linlängd downwind om man hoppar vid möte. De som inte gör det tar väl Darwin förhoppningsvid hand om.

    Nåt annat som talar emot att hoppa med små marginaler vid möte är att den andre kanske också drar av ett hopp samtidigt. Det finns väl ingen regel som säger att man inte får väja bara för att man inte måste?

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 18:52
    johnk;480343 wrote:
    Dock låter 100m säkerhetsavstånd rätt analt. Men man bör väl se till att landa iaf en linlängd downwind om man hoppar vid möte. De som inte gör det tar väl Darwin förhoppningsvid hand om.

    Tja det beror väl hur erfaren eller är nybörjare du är, samt rådande vindar. Låt sej att det blåser 16ms, du kommer rätt rätt långt när du hoppar.

    Samt vilka är råden från våra instruktör när de lär de som har hålt på ett tag att hoppa, räcker det med 1,5 linlångd för att göra hoppen på ett säker sätt?

  • johnk

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 19:34

    @Thorbjorn 480354 wrote:

    Tja det beror väl hur erfaren eller är nybörjare du är, samt rådande vindar. Låt sej att det blåser 16ms, du kommer rätt rätt långt när du hoppar.

    Samt vilka är råden från våra instruktör när de lär de som har hålt på ett tag att hoppa, räcker det med 1,5 linlångd för att göra hoppen på ett säker sätt?

    Nu tror jag du missförstod mig. Jag menade att man inte bör landa närmare än 30m _nervind_ från någon annan (så att mötande person behöver väja) om man legat på kollisionskurs och hoppar.

    Jag pratade inte om avståndet man bör hålla när man hoppar uppvind om någon (som bör vara mycket större).

  • johanw

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 22:19

    Missförstå mig inte…. Jag tycker int att vi skall hoppa över huvudtaget!!!!

  • edorf

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 23:10

    @Melker 479979 wrote:

    Kör vomb sjön så slipper ni skiten.

    helt rätt,

    vill man köra på ställen där det är mycket folk får man väl ta att filk kommer f flygande från höger och vänster.. störst går givetvis först!

  • gh0st

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 13:24

    @Thorbjorn 480354 wrote:

    Tja det beror väl hur erfaren eller är nybörjare du är, samt rådande vindar. Låt sej att det blåser 16ms, du kommer rätt rätt långt när du hoppar.

    Samt vilka är råden från våra instruktör när de lär de som har hålt på ett tag att hoppa, räcker det med 1,5 linlångd för att göra hoppen på ett säker sätt?

    blåser det 16ms o ni är på kollisionskurs och ingen vänder så är det någon av er som gör nått fel.

  • sourra

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:21

    Är den här tråden fortfarande vid liv?

  • blackadder

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:37

    Nej nu dödförklarar vi denna tråd!

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.