Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

  • andi_j

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 05:54

    Hehe inte kört i lagunerna i Brasilien under högsäsong hör jag

  • olandstoken

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 06:03
    ninoh;479958 wrote:
    shit, fan vad folk gnäller.. tycker man läser det överallt.. klart man får räkna med att nån downwind drar ett hopp.. fan visa hänsyn istället o få åkningen att flyta på, hatar folk som gnäller på ALLT dom kommer på.

    sorry om jag brusa upp.. 😉

    Precis, chilla lite!
    Tips från coachen: Säg till de som gör dig irriterad på vattnet istället så får du lite mer träffsäkerhet 🙂
    På vattnet ska man vara glad 🙂
    , och om nån gör fel så kan man ju ta ett snack med dem på stranden, tror ju inte nån gör det för att jävlas, utan snarare av okunskap.

  • skejtar_henke

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:09

    @Thorbjorn 479997 wrote:

    Vad jag menar är om man möter som håller väl undanför för säker passage som sedan hoppar när de är 25 meter snett framför en och på så vis hamnar på samma spår som en själva så att jag måste tvärnita eller falla av för att undvika kollision.

    Tja vad skall jag mer säga om att jag gnäller det har efterlyst hur man gör sporten säkrare själv tycker det är onödig med att det skall bli någon incident. “Det är bättre att förekomma än att förekommas.”

    Nu kan jag inte hålla mig längre… Det är inte pardans vi sysslar med. Vad jag menar med det äratt lite får man räkna med. Men visst ska man använda huvudet när man åker.

    Jag har ju skejtat sjukt länge. Lite krisskrossing får man räkna med. Det är ju ingen pansionärssport vi sysslar mer. Om man vill vara helt hundra safe så tycker jag du ska börja syssla med shack eller nått.

    Inget illa menat. Du får givetvis tycka vad du vill men detta är min åsikt.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:51
    skejtar_henke;480021 wrote:
    Nu kan jag inte hålla mig längre… Det är inte pardans vi sysslar med. Vad jag menar med det äratt lite får man räkna med. Men visst ska man använda huvudet när man åker.

    Jag har ju skejtat sjukt länge. Lite krisskrossing får man räkna med. Det är ju ingen pansionärssport vi sysslar mer. Om man vill vara helt hundra safe så tycker jag du ska börja syssla med shack eller nått.

    Inget illa menat. Du får givetvis tycka vad du vill men detta är min åsikt.

    Ena stunden så pratas det om säkerhet det får inte hända några olyckor, nybörjare skall hålla sig undan mm. Sen i andra stunden så är det ok om det tummas på marginalerna.

    Du vet inte vem det är som du möter du kanske själva behöver kanske bara någon meter som säkerhetsmarginal. Det blir fler och fler på vattnet en hel del av de som är nya kan säkerligen inte väja eller få stopp på sig själva och kiten lika bra som du gör.

    Jag kommer ihåg att det var något inlägg förra sommaren om någon som hade landat kiten i huvudet på någon troligen av misstag, den som gjorde misstagen blev nästan hängd här på forumet. Vad händer om det är någon som landar med draken över någon annan med linor och allt ute på vattnet?

    Det jag efterlyser är att se er om kring innan ni hoppar och att ni har marginaler till det.

    Själva är har jag en marginal på 100 meter när jag hoppar jag vill reda ut det om det går fel. Du klar dig säker på mycket mindre marginal för att vara säker kanske bara någon tiotal meter. Men jag tror inte att du gillar att ha sådana som mig hoppandes med samma marginaler som du har.

    Sen vet jag inte vad skateboarding har med kitesurfing att göra, kitesurfing rör sig i ett annat ellement.

    Det som jag skrev i rubriken att ni som precis har lärt er eller tror att ni kan hoppa. Skall de som är nybörjare på att hoppa hålla sig mitt bland alla kitarna eller skall de hålla sig för sig själva.

    Bättre safe than sorry

    Schack är kanske det enda alternativet efter en olycka!

  • skejtar_henke

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:08

    Du verkar var riktigt rädd när du är ute och åker? Jag lovar jag ska hålla undan för dig om du känner dig otygg. Får den vibben i alla fall.
    Angånde skejt så drog jag bara en paralell. Det är ju lmycket folk och man får veja och ibland kör man in i varann. Sånt som händer när man sysslar med en “actionsport” eller vad jag nu ska kalla det. Har man gett i sig in i leken får man leken tåla.
    Men visst klart man ska tänka sig för.. Men det är lite mycket pekfingarar just nu. Lite får man ju tåla.

  • mackan

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:12

    @hengo 479882 wrote:

    helvete va problem ni har!!! de där är väl inte så farligt? värre är ju om man har en snubbe strax bakom en själv, och man planerar att vända och snubben vänder också och blockerar en på så sätt för att våga kötta..

    Det är inte så illa i Skåne som det låter. Gårdagens eftermiddag kommer jag inte glömma i första taget.. Inte på väg neråt under sommaren? I så fall står jag för Presidente och Oreo – fina grejer

  • skejtar_henke

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:12

    Hoppas du fattar mig rätt nu.. Det jag menar är att klart man inte ska hoppa in i nån eller göra kiteloopar precis framför någon tex. Men Chilla ner lite slappna av nu.
    Men den här mentaliteten på 100 meter dit och hit. Den har jag lite svårt för

    Ps. Lovar att inte hoppa över dig….

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:22
    skejtar_henke;480038 wrote:
    Hoppas du fattar mig rätt nu.. Det jag menar är att klart man inte ska hoppa in i nån eller göra kiteloopar precis framför någon tex. Men Chilla ner lite slappna av nu.
    Men den här mentaliteten på 100 meter dit och hit. Den har jag lite svårt för

    Ps. Lovar att inte hoppa över dig….

    Vi har bara lite olika säkerhets tänk, jag respekterar dig för det.

    Slut på kommentar

  • patrikol

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:24

    Citat!

    “Sen vet jag inte vad skateboarding har med kitesurfing att göra, kitesurfing rör sig i ett annat ellement.”

    Visst rör sig kiteurfingen i ett annat element än skateboardingen.

    Är inte därför paralellen dras.

    Det är en brädsport som tål att jämföras med andra brädsporter.

    T.e.x Snowboard, Wakeboard, Surfing, Kitesurfing, Skateboard.

    För övrigt är ju detta ett forum för just brädsporter.

  • imported_lars

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 11:42

    @Thorbjorn 480029 wrote:

    Ena stunden så pratas det om säkerhet det får inte hända några olyckor, nybörjare skall hålla sig undan mm. Sen i andra stunden så är det ok om det tummas på marginalerna.

    Du vet inte vem det är som du möter du kanske själva behöver kanske bara någon meter som säkerhetsmarginal. Det blir fler och fler på vattnet en hel del av de som är nya kan säkerligen inte väja eller få stopp på sig själva och kiten lika bra som du gör.

    Jag kommer ihåg att det var något inlägg förra sommaren om någon som hade landat kiten i huvudet på någon troligen av misstag, den som gjorde misstagen blev nästan hängd här på forumet. Vad händer om det är någon som landar med draken över någon annan med linor och allt ute på vattnet?

    Det jag efterlyser är att se er om kring innan ni hoppar och att ni har marginaler till det.

    Själva är har jag en marginal på 100 meter när jag hoppar jag vill reda ut det om det går fel. Du klar dig säker på mycket mindre marginal för att vara säker kanske bara någon tiotal meter. Men jag tror inte att du gillar att ha sådana som mig hoppandes med samma marginaler som du har.

    Sen vet jag inte vad skateboarding har med kitesurfing att göra, kitesurfing rör sig i ett annat ellement.

    Det som jag skrev i rubriken att ni som precis har lärt er eller tror att ni kan hoppa. Skall de som är nybörjare på att hoppa hålla sig mitt bland alla kitarna eller skall de hålla sig för sig själva.

    Bättre safe than sorry

    Schack är kanske det enda alternativet efter en olycka!

    Klart man ska se sig omkring innan man hoppar(!), men marginaler på 100m är lite väl itaget! Om du vill ha dessa marginaler för att hinna reda ut saker som går fel har du samma marginal när du bara åker? Skulle aldrig fungera om alla hade sånna marginaler, på vissa ställen finns inte lika mycket plats och då får man exempelvis hoppa när man ska väja, så kan den andre hoppa precis efter mötet.. Precis som någon skrev är det oftast skönare att hoppa än att åka ner i vinden..

    Bra med säkerhetstänkt men det behöver som sagt inte gå till överdrift, folk vill nog inte vara otrevliga när de säger att du gnäller. Jämför med ett bil-forum, rätt så många som skadar sig i bilolyckor men inte går folk in och skriver att man ska hålla 100m avstånd till alla andra bilar.. En kite går att få stopp på fortare än en bil.

    Jag tror mer att problemet ligger i osäkerhet och okunskap om väjningsregler. Klart att nybörjare kan hoppa bland andra kitare, så länge de är säkra på vad de gör. Så de inte kommer landandes framför någon som de egentligen ska väja för.. Är man osäker på vart man tar vägen när man hoppar så är det så klart bäst att hoppa längre från alla andra.

    Bra regel att komma ihåg är “vinden vänster väjer”, eller nästan lika bra “vinden i höger öra bara tuta och köra”.

    Kita hårt och säkert!

  • hengo

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 11:49

    @Mackan 480036 wrote:

    Det är inte så illa i Skåne som det låter. Gårdagens eftermiddag kommer jag inte glömma i första taget.. Inte på väg neråt under sommaren? I så fall står jag för Presidente och Oreo – fina grejer

    Ja någon halvmeter Oreos och några öl vore inte fel. Drar till cableparken den 23e och stannar en vecka. Du måste komma dit! fast du kanske inte är så mycket för “sånt” ? 😀

  • eddie

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 13:18

    Har någon hört om en allvarlig olycka där två kiteare har krockat?
    Inte jag…

    Enda gången någon slår sig är när de träffar land… (eller bottnen)

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 13:33

    Det ser ut som det pratas om olika saker vad jag menar är varför en del hoppar framför en, se gul pilmarkering. Är det inte bättre att hoppa efter att man har passerat varandra?

    Så som den lilla pilmarkeringen visar så har inga invändningar mot detta.

  • sourra

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 13:36

    @Eddie 480114 wrote:

    Har någon hört om en allvarlig olycka där två kiteare har krockat?
    Inte jag…

    Enda gången någon slår sig är när de träffar land… (eller bottnen)

    Najj, det som ligger närmast är nog när Krillan klotade framför en vindsurfare i Varberg i höstas och blev överkörd.

  • vicky

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 14:33

    @Thorbjorn 480115 wrote:

    Det ser ut som det pratas om olika saker vad jag menar är varför en del hoppar framför en, se gul pilmarkering. Är det inte bättre att hoppa efter att man har passerat varandra?

    Så som den lilla pilmarkeringen visar så har inga invändningar mot detta.

    Det jag hatar är när som i första pil exemplet. Grön pil faller av i höjd istället för att gå upwind när han ser att killen han möter lägger upp ett trick.
    Det är så sjukt störande och rent livsfarligt.
    Istället då creds till killen som faller av i höjd med ett trick/hopp och ris till killen som då börjar falla av istället för att kanta på järnet.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som precis har lär er att hoppa eller tror att ni kan det!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.