Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nivåplugg på växellåda vw t4?

  • Nivåplugg på växellåda vw t4?

    Publicerad av ulriken på 22 april, 2009 vid 15:38

    Hallå!
    Det finns ju några med vw bussar här inne!
    Är det någon som har koll på var nivåpluggen sitter samt var man fyller på olja i växellådan på en Transporter T4, 1995 årsmodell?

    Har lite läckage och tänkte höra här innan jag åker till verkstaden för att få hjälp med detta…

    Ulrik

    ulriken svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • taxel

    Medlem
    23 april, 2009 vid 16:44

    Se bild här: http://www.vw-bus-t4.de/Forentipps/getriebeoel.htm <-Öleinfüllborung

    Kan ju berätta en anekdot att när jag köpte min T4 så hade dom nyligen bytt koppling och när jag var på resa ner genom Tysklanad.Besökte en VAG-verkstad för att kolla upp ett “vobblande ljud” i framvagnen så kom verkaren ut och höll sig för pannan och tog mig med ut i verkstaden. Han talade om för mig att det inte fanns någon olja i växellådan!! Å jag som kört drygt 100 mil sen köpet såg 1000-lapparna fladdra förbi. Det fanns 2st alternativ, byte till en utbyteslåda skulle gå på €2400 (24000kr) eller fylla på ny olja och hålla tummarna… Det fick bli det senare alternativet. Hade egagerat en verkmästare med provkörning, 2st mekaniker på en lyft i verkstaden och en bilförsäljare som tolk. Dom fyllde på lådan med olja och önska mig lycka till. För detta vill dom ha €0(!), sen peka han på kaffekassan och log. Jag tömde mina och tjejens fickor på alla mynt och tackade för mig. :cool2:

    Efter en nervös resa hem stannade vi på VAG i Lund och bad dom kolla nivån. Hade inte läck en droppe. Började inse att dom nog tömt lådan vid kopplingsbytet och sedan glömt att fylla på. Kan tilläggas att dom tog 500kr (!!!) för att kolla nivån trots mina högljudda protester! Tack för den VAG i Lund!! Idag, 1000mil senare går lådan som en dröm utan oljud eller något trubbel. Kommer köra tills det rasar… 😀

  • ulriken

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:41

    Jag bockar och bugar för ditt inlägg taxel!

    Ser ut som jag kan spara lite pengar på att kolla oljan själv nu….

    Ibland ska man ha lite flyt i vardagen, din historia är riktigt skön :smile:…

    Tack, tack Ulrik!

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:18

    När vi pratar om T4 och växellådor – är inte bensinarens 5-stegade låda rätt lågt utväxlad? Dryga 3000 varv när man passerar 110 känns rätt galet när den andra kärran vi har ligger på 2300 eller nåt sånt. Går det att på något sätt ändra utväxlingen utan att köpa en helt ny låda?

  • rasmus_w

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:41

    Jag kan inte se varför det skulle vara omöjligt att byta till andra drev i en växellåda. Däremot kan jag tänka mig att man skulle råka ut för en och annan gotcha om man gav sig på ett sånt projekt. Man ska nog t.ex. inte ta för givet att det finns plats för drev med andra storlekar än original.

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 19:50

    Tänkte mer om det fanns nån mer vedertagen lösning. Är inte sugen på att skjuta lådan pga min egen dumhet.

  • ulriken

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:17

    Ja, det varvas en del i lite högre hastigheter, lite konstigt med tanke på att det är en 5cylindrig motor!

    Varför vill du ändra utväxlingen? Är det för att spara bensin?

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:24

    Ja, och bara för att det känns som att den varvar onödigt högt. Det plus att det känns som att lådan är så sjukt tätt stegad för att klara tung last men jag kommer knappast köra den särskilt nedlastad. Men visst, det är en tysk bil så den är nog inte byggd för att köra max 80 så det är knappast några konstigheter.

  • ulriken

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:34

    Hittade ett forum som tog upp detta med att ändra utväxlingen för att spara bränsle på deras bilar och någon sa:

    “MEN det är alltså inte säkert att det på nåt sätt innebär en besparing av bränsle då resten av motor och insprutning inte är anpassad för den utväxlingen. Bilen kan alltså dra MERA bränsle och orka mindre.”

    Vad tror du om en cheva van med en v8 diesel istället :smile:…..

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 20:48

    Bränslet är inte främsta orsaken. Främsta orsaken är att det känns som att man kör på fyran 🙂

    Jag tänkte tanken på en Cheva för en kort stund. Sen påminde tjejen mig om att den bör gå att köra och parkera i stan och en fet cheva ryms inte i många p-hus…

  • ulriken

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:41

    Håller med och det låter som man har motorn i knäet!

    Ska börja att ljudisolera till sommaren, kika på detta:
    http://www.swedac-acoustic.se/

    Sen kan man ljudisolera i hjulhusen med underedsmassa som är fiberförstärkt för att det ska bli lite tystare!

    Apropå få plats i parkeringsgarage….körde in i Nordstans garage med takboxen kvar på taket…den ser inte ut som den gjorde innan längre….glömde bort att den satt på taket….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nivåplugg på växellåda vw t4?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.