Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North drive light vs Unifiber progression

  • North drive light vs Unifiber progression

    Publicerad av isis på 29 juli, 2010 vid 22:45

    Jag har nu förtvivlat försökt köpa en begagnad rigg till min bräda under ett halvårs tid och börjar inse att det inte låter sig göras. Därför har jag kollat på lite sprillans paket på olika surfbutiker och surfspot.se verkar ha det klart bästa erbjudandena.

    Nu undrar jag om någon med lite störra kunskaper än mig skulle vilja tyckatill om deras paket. Framförallt är jag intresserad av dessa två paket:

    http://www.surfspot.se/north-drive-light-freeride-rigg-2010.html

    http://www.surfspot.se/unifiber-progression-segel-och-riggpaket.html

    Hur skulle dessa paket passa till brädorna på bilden (inte den i mitten) och hur förhåller de sig till varandra? det är ju än vesäntlig priskillnad mellan dem. Dessutom undrar jag om ni har några funderingar på vilken segelstorlek jag borde rikta in mig på? Jag har redan ett gaastra freeride 6.2 som med lite tur går att rigga okej tillsammans med den riggen.

    tack på förhand

    dr-masse svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bicless

    Medlem
    30 juli, 2010 vid 09:13

    Jag är ju partisk eftersom vi säljer dessa prylar men kan ändå ge ett svar.

    Mast, bom, mastfot, förlängare och mastfot är mer eller mindre identiska, Om det står North eller Unifiber på dem spelar ingen roll i instegsnivå för det kommer ofta från samma fabriker och jag märker i alla fall ingen skillnad i prestanda eller utförande/material.

    Seglen har dock avsevärd skillnad. North drive light låter som ett budgetsegel men det är snarare nästan för bra. Seglet tycker jag har samma kvalite prestanda som North fullbolodsfreeridesegel Natural, möjligen något enkalare sytt men med mycket bra prestanda, bra twist som ger bra vindregister, bra bottendrag, lätt och genomtänkt balans av förstärkningar som gör seglet lätt men ändå välförstärkt för vanlig sverigesegling. Jag skulle själv inte tveka en sekund att köra på det själv en hel sommar trots att jag seglat i över 20 år. Jag tycker till och med det är för bra, finns egentligen inga eller för få argument för att köpa north dyrare natural segel. Seglet passar bäst för medegoda seglare men då det är så lätt funkar det även utmärkt för nybörjare, dock inte lika nybörjarorienderat som Progresseion nedan.

    Unifiberseglet är ett instegssegel. Det är vassare än de enklaste no name seglen som finns på marknaden men det är stytt för att vara lätt och smidigt för nybörjare. När man börjar segla det i hårdare vind twistar det inte lika bra som ett fullblodssegel, dvs registret blir lite mindre. Sömmar och dyligt är inte lika förstärkta som ett fullblodsegel så för medelgoda surfare blir livslängden klart kortare. För nybörjare är det perfekt. Eftersom det är rätt bukigt och extremt lätt så tror jag 8 av10 nybörjare välja detta segel framför ett fullblods våg eller freeridesegel om de fick provsegla båda efter varandra. Det ger bra jämnt tryck även i lättvind vilket underlättar balansen.

  • isis

    Medlem
    30 juli, 2010 vid 10:41

    Det låter egentligen som att unifiberseglet skule passa mig bättre eferssom jag har väldigt få surftimmar bakom mig. Vilken segelstorlek skulle passa till de två brädorna till höger och vänster? När du säger att det tappar prestanda i hårdare vind, hur mycket vind pratar vi om då? Det är ju när det blåser som det är skoj 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 14:43

    Tillräckligt mer vind för full planing. Alla segel har en övre gräns när det blir mer brottning än segling och stabiliteten är en viktig del i det. Ju stabilare segel, desto mer måste det blåsa innan det händer. I gengäld kan segel som är väldigt stabila kännas lite “döda” och trista i svag vind. Man får liksom ingen feedback från seglet.

  • bicless

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 21:40

    Japp, det är mycket svårt att svara att vid viss m/s så funkar seglet sämre. Det finns många inputs som hur platt vattnet är, vilken bräda man kör, seglarens vik, fenans längd, seglarens kunskap.

    Men för att göra det enkelt så behöver jag gå upp på land tidigare med en progression 6,5 än med en drive 6,5 om det börjar blåsa upp.

  • culing

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 05:37

    Ta en titt på Gaastra Pilot istället.
    Betydligt bättre sytt med rejälare förstärkningar och finare mast för samma pengar som Notrh drive.

  • bicless

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 17:30

    Att Gaastras instegsmodell skulle vara bättre än North håller jag inte alls med om, jag skulle nog hävda motsatsen efter att ha testat drive en del denna säsong och pilot förra säsongen. Men jag är ju partisk så kanske alla fördelar med North förstärks för mig 🙂

    Men Pilot är självklart ett bra alternativ, Gaastra gör ju generellt tillförlitliga grejer.

    I North och Unifiberriggen ingår mastfot, förlängare och upphalstamp, verkar inte vara fallet med Pilot. Så skall man jämföra priserna får man nog dra av rätt många hundringar på dessa riggar. För de pengarna kan man uppgradera masten rätt friskt om man vill.

  • oscar

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 11:39

    North har ju förövrigt 5 års garanti på sömmarna….

  • dr-masse

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 12:39

    Äsch, vadå “North vs Gaastra”, mellan två butiksreppar dessutom (lite kul, dock). Men inte är jag opartisk, Skidsport som säljer Gaastra har ju varit min lokala surfshop rätt länge nu…

    Fast nog är båda bra och välsydda. Har dock ej skådat just North Drive själv, men de North jag kollat in på senare år (mest vågsegel) har ju väldigt fint detaljarbete och ser alltid välgjorda ut. Blev dock positivt överraskad av att se material och sömmar i Gaastra Pilot, såg i princip ut som mina Manic vilket för mig är ett bra betyg i ett lite “enklare” segel (och här är det fritt fram att kalla mina Manic för “tunna nybörjarsegel”, ha, ha!). Här delar jag Bicless åsikt om North Drive, fast på Gaastra fronten – att Pilot nästan är för bra jämfört med de lite “finare” modellerna i Gaastra familjen.

    Överhuvudtaget tycker jag att flera märken har snäppt upp sig vad gäller denna typ av “instegs/fortsättningssegel” på sistone, vilket ju är bra på alla sätt och vis. Jag skulle lätt själv kunna tänka mig att ha ett Gaastra Pilot/NP Zen/Simmer Addict/North Drive som lättvindssegel runt sexnoll.

    Bägge (och andra) är säkerligen bra, välj det som ger rätt kombo av pris/kvalitet/service/tips/magkänsla!

    Nu behöver jag få surfa lite, idag blev det ju inte någe.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North drive light vs Unifiber progression

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.