Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nostalgi som gäller

  • Nostalgi som gäller

    Publicerad av lbj på 10 oktober, 2006 vid 15:38

    1979 gav Hans Wallen ut en bok “OPTIMIST SEGLING Råd, taktik och trimning”
    På sidan 70 och 71 finns följande läsa.
    Kan vara en förklaring till varför vissa hade fullt tryck och vissa knappt planade. Hans hade nog rätt redan då. Läs och begrunda.

    hakuna svarade 5 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jogo

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 16:56

    ahhh gamla minnen väcks till liv. Sommaren 1980 gick jag på den optimistseglarskola som Hans höll tillsammans med den (ö)kända “Kapten Dahlström” (han som några år senare, lite lätt packad körde på Buttö i Göteborgs skärgård med en stor Tor-Line färja) och för en 11-åring var det drömmen att ha en världmästare som segelinstruktör. Nästa sommar tröttnade jag på optimisten och tjatade till mig en Wayler, tittade på “Lär dig vindsurfa” på SVT och var frälst… Har vindsurfat sen dess och det blir bara roligare och roligare!

    /Jonas

  • alexasu

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 22:24

    Hans har även gjort en sjukt läcker optimistjolle-film i fullfjädraqd 80-talsmanér.
    i öppningsscenen ser man en bil med en optimist på taket parkera vi vattnet, varpå dörren öppnas (notera att i detta skede har spännremmarna hastigt försvunnit på något magiskt vis) och en 20 år yngre Wallén, med fluffigt hår och pilotbrillor stiger ur. När han sedan tar av sig solglasögonen, tittar djupt in i kameran och säger “hej (konstpaus) det är jag som är Hans” är stämningen magisk.
    sedan följer en del trim- och tekniktipps (och en del annat) akompanjerat av syntmusik a lá Sällskapsresan 2. man blir tårögd.

  • getwet

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 23:46

    Den filmen skulle nog kunna användas som ett litet “hot” i nästa års speedchallenge.

    Du Hans…nu skruvar du minsann upp min fart en del i protokollet, annars lägger vi ut en film på konfen!

    Om du har filmen hemma alexasu så sitter du nog på en raritet, värd en hel del:smile:

  • alexasu

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 23:12

    han som sitter på rullen är i staterna å pluggar denna vintern, men till sommaren kan jag nog skaka fram den igen. vet dock inte riktigt hur jag ska överföra från VHS till datorn.

  • hakuna

    Medlem
    8 februari, 2019 vid 20:46

    Någon som kan få in den scenen till youtu.be? Hade varit kul att posta på Facebook Old school Windsurfing!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nostalgi som gäller

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.