Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu ska frun och barnen vindsurfa!

  • Nu ska frun och barnen vindsurfa!

    Publicerad av eestere på 9 september, 2020 vid 10:37

    Precis som rubriken lyder så har familjen visat intresset för vindsurfing. Därmed har alla utrustats med våtdräkter, vi har införskaffat ett lämpligt samt komplett rigg som vi provat på min freeride bräda men den var för ranglig för att det skulle vara kul.

    De senaste kvällarna har jag försökt få så mycket information jag bara kan för att avgöra vilken bräda vi bör införskaffa för att det ska fungera och vara kul. Har sammanställt alternativen i en tabell med lite data och har mina favoriter men innan jag skrider till handling tar jag tacksamt emot era synpunkter, tips och kommentarer.

    Frun väger runt 65 och barnen runt 40. Vi surfar på östkusten, inomskärs mellan Stockholm och Oxelösund.

    Här är brädorna jag har fokuserat på. Ser fram emot er hjälp.

    AHD Zen 170
    Fanatic Viper 75
    RRD 360 Evolution Softskin V4
    BIC Beach 160 D
    BIC Techno 160 D
    BIC Techno 293D OD
    Unifiber Rookie 160
    JP Australia Funster EVA 170
    Starboard Go Windsurfer 165

    Attachment Image
    • Denna diskussion ändrades 3 år, 7 månader sedan av  eestere.
    • Denna diskussion ändrades 3 år, 7 månader sedan av  eestere.
    eestere svarade 3 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • irieman

    Medlem
    9 september, 2020 vid 16:21

    Utan att veta jättemycket om brädorna ovan så tror jag i alla fall att Starboard GO eller RRD 360 blir kanon. Jag har en Lorch Academy 185 som jag har som familjebräda och den är klockren för ändamålet + att den planar bra när dom väl börjar komma till den punkten.

  • bopung

    Medlem
    9 september, 2020 vid 19:53

    Vi har haft en RRD 360 i säkert 15 år och den funkar bra till barnen som i år var 7-13. Funkar även till frun som surfar en vecka per år på Haga Park. Det var många år sedan jag körde på den men när jag gjorde det fick man upp den i planing. Tycker att den är väl tung med sitt evodäck men då jämför jag med min 105liters Gecko.

  • eestere

    Medlem
    10 september, 2020 vid 08:21

    @Bopung, hur många liter är eran RRD brädan på?

    Enligt min sammanställning ovan, verkar den vara en av de lättare i 160-170 liters klassen med centerbord. Har inte tänkt på att EVA tillför mer vikt utan utgått ifrån att man gärna har EVA överallt för nybörjarna.

    Jag vet att det finns mycket information om nybörjarutrustning men det är främst info och råd man får där, inte några direkta jämförelser brädor emellan. Därefter är inte det fullt så simpelt att få ett svar från de kända surfbutikerna eftersom de inte säljer samtliga märken på ett och samma ställe.

    AHD Zen har jag tittat lite extra på men hittar tyvärr inga jämförelsetester där brädan är med. Det är även intressant att brädan är Foil ready ifall man skulle vilja prova även det i framtiden.

    När man köper en brödrost så hittar man tester som testar typ 15 olika fabrikat. Har jag missat liknande för mindre nybörjarbrädor eller finns inte de?

  • bopung

    Medlem
    10 september, 2020 vid 11:50

    @Bopung, hur många liter är eran RRD brädan på?

    Enligt min sammanställning ovan, verkar den vara en av de lättare i 160-170 liters klassen med centerbord. Har inte tänkt på att EVA tillför mer vikt utan utgått ifrån att man gärna har EVA överallt för nybörjarna.

    Jag vet att det finns mycket information om nybörjarutrustning men det är främst info och råd man får där, inte några direkta jämförelser brädor emellan. Därefter är inte det fullt så simpelt att få ett svar från de kända surfbutikerna eftersom de inte säljer samtliga märken på ett och samma ställe.

    AHD Zen har jag tittat lite extra på men hittar tyvärr inga jämförelsetester där brädan är med. Det är även intressant att brädan är Foil ready ifall man skulle vilja prova även det i framtiden.

    När man köper en brödrost så hittar man tester som testar typ 15 olika fabrikat. Har jag missat liknande för mindre nybörjarbrädor eller finns inte de?

    jag har för mig att vård RRD är 150 l men är inte helt säker. Vi har haft den så länge att jag tror att det är en av de tidigare 360 Evolution. Det jag vet är att brädorna upp emot 180 och 200 l blir väldigt stora. Jag tycker inte att den storleken behövs. Mina barn har inte haft några problem att hålla balans på vår i alla fall och vår har inte centerbord utan en mindre “mittfena” som vi dock aldrig använt. Vi har nöjt oss med akterfenan 39cm.. Evodäcket är klart att föredra när barn surfar. Hade det inte vägt så mycket hade jag velat ha det på min bräda också…

    Tester har jag dålig koll på…

  • eestere

    Medlem
    10 september, 2020 vid 14:07

    Intressant att ni har klarat er utan centerbord. Jag läste i en tråd att en del nybörjare som köper för svåra brädor, kommer tillbaka och meddelar att de skulle ha valt bräda med centerbord istället. Så nu börjar tankarna snurra, behöver frun (65kg) och barnen (40kg) verkligen ha 160L bräda med centerbord?

  • lillputte73

    Medlem
    10 september, 2020 vid 14:36

    Jag skaffade en AHD Zen för några år sedan.
    Ja, den är ganska tung. Men jag tycker den funkar hyfsat för nybörjare och jag brukar köra den lite då och då i byig skärgårdsmiljö när man bara vill ut och leka lite utan att det behöver vara perfekt. Kan också tipsa om att den funkar utmärkt som badleksak/sup för både barn och vuxna. Sedan kanske man vill ha en mindre bräda när man kommer i fasen att lära sig gippa och vattenstarta, men som leksak att lära sig på tycker jag den funkar utmärkt.

  • lillputte73

    Medlem
    10 september, 2020 vid 14:46

    Samtidigt är frågan om jag idag inte skulle fundera på något i stil med BIC Techno 130 och då få möjligheten att få en bräda som funkar för både nybörjare(särskilt om man är lätt) och för den som vill börja köra foil?

  • eestere

    Medlem
    10 september, 2020 vid 15:19

    Tack för input, @Lillputte. Äntligen en AHD Zen ägare som uttalar sig och det du beskriver är lite det jag är rädd förr, att brädan kommer inom en snar framtid blir för stor och för tung framförallt för de lätta familjemedlemmar.

    Det där med gippa och vattenstarta, jag trodde att den moderna promen, dvs 160-170L bräda, var bra för ändamålet. Är inte det så?

    BIC Techno 130, kanske kan jag ersätta min Tiga Free R 288 med den men är den verkligen OK för frun och barnen?

  • eestere

    Medlem
    12 september, 2020 vid 12:23

    Tänkte avsluta tråden med lite återkoppling.

    Efter en hel del forskning, fundering samt kontakt med expertisen så blev de slutliga kandidaterna Starboard CARVE E 144 Flex Balsa och AHD Topaz 147. Jag kunde inte hitta motivering nog att betala extra för Starboard.

    Anledningen till att de ursprungliga brädorna föll bort är p.g.a. vikten och storleken. Viktigt att tillägga att jag fick tag på min första bräda, en Fanatic Bat som jag under 90-talets mitt lärde mig på. Brädan kanske inte är den roligaste med dagens mått mätt men kan vara tillräcklig att börja med. Så fort grunderna sitter så tror jag att en 147-liters bräda med en bredd på 89cm kommer att fungera utmärkt. Dessutom känner även jag av behovet att gå upp lite i antal liter för att stärka mitt kunnande. Så så blev det med det 😊

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu ska frun och barnen vindsurfa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.