Ny bom – kol elller alu?

This topic has 6 svar, 5 deltagare, and was last updated 1 month sedan by  Rickard_nr1.

  • Författare
  • #1524181
     sailortrash 
    Deltagare

    Hello

    Jag behöver på sikt en ny bom – st 160-220 (ca). Så frågan är ju – ska man gå all in på en premium kol? Eller på ”näst bäst” kolbom?
    Billig kolbom a gunsails eller simmer 80% kol

    Eller styvare alubom…

    Jag funderar även på böjkurvan, där North sticker ut med ganska skarp vinkel nära masten. Bra eller adas?

    Samt mastfästen – om inte den viktigaste så en superviktig del. Där tycker jag alla fästen blivit bättre med åren, men finns det några som bör underkännas?

    Jag har bara kört alu genom åren, och i st wave tycker jag inte att alu bommar sviktar märkbart. I 180-230 och 160-220 tycker jag dock att det sviktar för mkt…

    Tacksam för erfarenheter…
    M

    #1524190
     The_Novice 
    Deltagare

    När det gäller att välja mellan kol och aluminium så är valet enkelt, tycker jag, kol är både bättre och faktiskt mera prisvärt. Budget kol eller högprestanda kol, är kanske ett lite svårare val.

    En aluminum bom är tyngre och håller bara i ett par år, på västkusten iaf, efter det så blir aluminiumet föråldrat och det är bara en tidsfråga innan den går sönder. En kolbom däremot håller “hur länge som helst” nästan, min första kolbom köpte jag ca 2005 tror jag (en vågbom) och den funkar än idag även om greppet börjar bli lite slitet på sina ställen efter spolningar över stenrevet i Åsa mm…

    Inte bara svikten/styvheten i en bom är intressant utan också själva vikten, en tyngre bom ökar på svängvikten och allt känns lite trögare, särskilt i manövrar men även för responset när vinden varierar. Det gör kanske inte så mycket på hårdvindssegling men i lättare vindar (dvs “lättare vindar” jmf med segelstorleken) så betyder det en hel del för känslan i seglet. Så för lättvinds foil (gissar att det är det som det kan handla om?) så skulle jag rekommendera högprestanda kol. Man betalar en gång och blir nöjd, istället för flera gånger och är missnöjd…

    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  The_Novice.
    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  The_Novice.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1524193
     The_Novice 
    Deltagare

    Angående kurvformen på bommen, jag har inte provat just North bommen, men tanken är väl att formen (i den främre delen) skall underlätta i manövrar när man vill gå från “bom till bom” i freestyle och vanliga jippar etc.

    Vet inte om det blir så stor skillnad egentligen, viktigast är ju att sätta gippen ordentligt, med rätt fart och flyt så går ju rigg-flippen enkelt från “bom till bom” i gipparna ändå.

    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  The_Novice.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1524195
     SafeSurfer 
    Deltagare

    Jag kan bara instämma, ingen al bom har klarat mer än 5 år för mig. Valet av kolboom beror sen på preferens och vilken typ av segel du kör. Jag skulle prioritera lite extra cash på fena, mast, bom före segel och bräda. Verkar skilja endel mellan märken i hur väl bomhuvudet fungerar, ska både vara rörligt för olika vinklar mot masten men ändå stabilt. För race är det nog bra med överdimensionerat backstycke utanpå främre det ger full styvhet över hela lägdintervallet. Skulle kolla på point7 de ser fina ut men har ej testat. För race verkar lisa bommen vara ultimata lyxen.

    Home

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1524202
     Stefan 
    Deltagare

    Instämmer med ovanstående. En alubom kan hålla lite längre i Stockholm och i sötvatten men ändå ofta man hör folk som seglat hem med ena halvan av bommen. Jag gissar att de hade alubommar Så absolut kör man mycket så är en kolbom en bra investering. Premiumbommarna lär heller inte bli mycket bättre än vad de är nu så man kan nog behålla samma i väldigt många år,

    För mindre segel duger budgetkolbommarna tycker jag, dra bara av 10cm på längden då dom brukar bli allt sämre ju mer man förlänger.

    Och det finns olika bredder, vågbommar är ofta smalare vilket jag tycker funkar bättre med foil.

    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  Stefan.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1524207
     sailortrash 
    Deltagare

    Väldigt bra svar!
    160-220 bommen är ju framförallt för foil och lättare bump n jump. Det klart den inte tar lika mkt stryk (höga hopp, hård vind mm) men samtidigt märks det mer än på 140-190 både vikt och svikt

    Inget mer alu låter det som=)

    #1524212
     Rickard_nr1 
    Deltagare

    Jag kör västkusten och de enda jag märkt på alubommar är att plasten spricker av ärjet under. Aluminiumet håller allt ok. Däremot är de ju svikten som skiljer även på småbommar. Jag lär inte gå tillbaka till alu av den anledningen och de är bara därför. Viktskillnaden är försumbar men styvheten är märkbar.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account