Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bom – kol elller alu?

  • Ny bom – kol elller alu?

    Publicerad av sailortrash på 25 augusti, 2021 vid 09:20

    Hello

    Jag behöver på sikt en ny bom – st 160-220 (ca). Så frågan är ju – ska man gå all in på en premium kol? Eller på ”näst bäst” kolbom?
    Billig kolbom a gunsails eller simmer 80% kol

    Eller styvare alubom…

    Jag funderar även på böjkurvan, där North sticker ut med ganska skarp vinkel nära masten. Bra eller adas?

    Samt mastfästen – om inte den viktigaste så en superviktig del. Där tycker jag alla fästen blivit bättre med åren, men finns det några som bör underkännas?

    Jag har bara kört alu genom åren, och i st wave tycker jag inte att alu bommar sviktar märkbart. I 180-230 och 160-220 tycker jag dock att det sviktar för mkt…

    Tacksam för erfarenheter…
    M

    rickard_nr1 svarade 2 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

    Medlem
    25 augusti, 2021 vid 19:16

    När det gäller att välja mellan kol och aluminium så är valet enkelt, tycker jag, kol är både bättre och faktiskt mera prisvärt. Budget kol eller högprestanda kol, är kanske ett lite svårare val.

    En aluminum bom är tyngre och håller bara i ett par år, på västkusten iaf, efter det så blir aluminiumet föråldrat och det är bara en tidsfråga innan den går sönder. En kolbom däremot håller “hur länge som helst” nästan, min första kolbom köpte jag ca 2005 tror jag (en vågbom) och den funkar än idag även om greppet börjar bli lite slitet på sina ställen efter spolningar över stenrevet i Åsa mm…

    Inte bara svikten/styvheten i en bom är intressant utan också själva vikten, en tyngre bom ökar på svängvikten och allt känns lite trögare, särskilt i manövrar men även för responset när vinden varierar. Det gör kanske inte så mycket på hårdvindssegling men i lättare vindar (dvs “lättare vindar” jmf med segelstorleken) så betyder det en hel del för känslan i seglet. Så för lättvinds foil (gissar att det är det som det kan handla om?) så skulle jag rekommendera högprestanda kol. Man betalar en gång och blir nöjd, istället för flera gånger och är missnöjd…

    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  the_novice.
  • the_novice

    Medlem
    25 augusti, 2021 vid 19:35

    Angående kurvformen på bommen, jag har inte provat just North bommen, men tanken är väl att formen (i den främre delen) skall underlätta i manövrar när man vill gå från “bom till bom” i freestyle och vanliga jippar etc.

    Vet inte om det blir så stor skillnad egentligen, viktigast är ju att sätta gippen ordentligt, med rätt fart och flyt så går ju rigg-flippen enkelt från “bom till bom” i gipparna ändå.

    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  the_novice.
  • safesurfer

    Medlem
    25 augusti, 2021 vid 19:56

    Jag kan bara instämma, ingen al bom har klarat mer än 5 år för mig. Valet av kolboom beror sen på preferens och vilken typ av segel du kör. Jag skulle prioritera lite extra cash på fena, mast, bom före segel och bräda. Verkar skilja endel mellan märken i hur väl bomhuvudet fungerar, ska både vara rörligt för olika vinklar mot masten men ändå stabilt. För race är det nog bra med överdimensionerat backstycke utanpå främre det ger full styvhet över hela lägdintervallet. Skulle kolla på point7 de ser fina ut men har ej testat. För race verkar lisa bommen vara ultimata lyxen.
    https://lisawindsurfing.com/

  • Stefan_Foil

    Medlem
    25 augusti, 2021 vid 22:12

    Instämmer med ovanstående. En alubom kan hålla lite längre i Stockholm och i sötvatten men ändå ofta man hör folk som seglat hem med ena halvan av bommen. Jag gissar att de hade alubommar Så absolut kör man mycket så är en kolbom en bra investering. Premiumbommarna lär heller inte bli mycket bättre än vad de är nu så man kan nog behålla samma i väldigt många år,

    För mindre segel duger budgetkolbommarna tycker jag, dra bara av 10cm på längden då dom brukar bli allt sämre ju mer man förlänger.

    Och det finns olika bredder, vågbommar är ofta smalare vilket jag tycker funkar bättre med foil.

    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2021 vid 09:14

    Väldigt bra svar!
    160-220 bommen är ju framförallt för foil och lättare bump n jump. Det klart den inte tar lika mkt stryk (höga hopp, hård vind mm) men samtidigt märks det mer än på 140-190 både vikt och svikt

    Inget mer alu låter det som=)

  • rickard_nr1

    Medlem
    26 augusti, 2021 vid 22:44

    Jag kör västkusten och de enda jag märkt på alubommar är att plasten spricker av ärjet under. Aluminiumet håller allt ok. Däremot är de ju svikten som skiljer även på småbommar. Jag lär inte gå tillbaka till alu av den anledningen och de är bara därför. Viktskillnaden är försumbar men styvheten är märkbar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bom – kol elller alu?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.