• Ny bräda?

    Publicerad av rasmus_w på 3 februari, 2005 vid 00:48

    Börjar fundera på om det inte är dags att byta ut min vågis mot nåt nyare. Har just köpt tre nya Simmer (Compact 5.7, Crossover 5.0 -03 och crossover 4.5 -04) och tvivlar på att de kommer till sin rätt på en bräda som ser ut så här: cls.gif

    Egentligen gillar jag fortfarande brädan men det känns som den inte kommer hålla så länge till, dessutom dyker nosen lite väl lätt när man seglar vågor och det är ju inte så kul, man blir tvungen att ha mycket tyngd på bakfoten för att ha en rimlig chans om vågen börjar bli lite brant. Snygg är den ju så efter pensioneringen lär den hänga på väggen nånstans i min lägenhet. smile.gif

    Längden är 250 cm, en kompis gissade på runt 80 liters volym, vilket kan stämma, den bär mig nätt och jämnt om vinden dör.

    Sen är frågan hur stor roll vågegenskaperna funkar för en Stockholmare som jag. 90 procent av tiden har jag seglat den på “plattvatten”, dvs normalchoppigt som Roxen och Kalmarsund. Nu har jag visserligen funderat på att börja segla Torö, men det känns som ersättaren blir ganska mycket av bump ‘n jump-bräda den med.

    Jag har oerhört lite erfarenhet av andra vågbrädor, jag kan bara jämföra med Mistral Ecstacy (minns nån den?), som kändes som en slalombräda i jämförelse, den ville helst gå rakt fram och svänga i vida högfartssvängar, jag kunde få den att svänga tajt, men då kändes det som jag fick ta i rejält jämfört med CLS:en. I princip antar jag att jag borde kunna hoppa på vilken bräda som helst utan särskilt mycket förutfattade meningar. Stubbie? Ren vågis? Freestylewave?

    Vad jag vill ha är en bräda som funkar bra i mycket vind, går fort i chop och framför allt som gippar grymt. Det jag gillar mest med CLS:en är att det räcker att sträcka lite på lilltån för att man ska märka en kursändring och att jag kan gå in i gippen med full speed och gippa riktigt tajt utan att behöva ta i. Bara att stampa till på railen och sen trycka mer och mer, den flyger inte upp ur vattnet, den behåller farten och svänger tajt nog för att det ska bli lite ansträngande att hålla benen någorlunda raka.

    Har funderat på lite olika brädor, både nya och begagnade, jag vet inte om jag kommer ha råd med nån bräda alls, ens en begagnad, men jag har funderat lite på en Fanatic Newwave 78 eller en Naish 214. Tabou Da Curve 79 och Pocketwave 78 liksom en massa andra liknande brädor. Fast bara för att jag gissar att 75-80 liter passar behöver det ju inte vara så.

    Vad gäller vindregister så känns det som att 4.5-5.0 är viktigast. Om den känns lite stor med 5.7:an är det inte hela världen, mellanbrädan är en av Anders Bringdals RRD-prototyper från -95, Per Andersson tittade på den och sa att den var till för 7.0, och när en fullcambrad 7.0:a känns stor så gissar jag att ett Compact 5.7 också börjar göra det. Däremot är det trevligt om den funkar hyfsat med 3.3 nästan gång Gudrun hälsar på, en och annan 3.5-dag har sabbats för att brädan konstant har tailwalkat.

    nordgren svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • calle_b

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 12:22

    Spana på Acid-linjen, antingen en 04-a eller 05:a. De nyare har gjorts bredare för lite sämre förhållanden. Kolla in http://www.star-board.com , så får du lite svar. En kul grej är att dom går att pressa upp i duktig fart i nästan alla vatten. Finns en tråd här någonstans på konfen där en kille lånade en Acid för att speeda med och vart grymt överaskad och glad. Den gippar fruktansvärt trevligt och det är bara att pressa… Jag upplever min acid som väldigt förlåtande och lärande(?). Jag känner att brädan lär mig hur den skall seglas och den skickar riklig feedback till den som seglar den.
    Jag kör själv på en 70 liters D-ram från 04 och är mkt nöjd. Det finns juh massa alternativ, så som realworldwave (knubbisar) från alla märken, men de har inte lika mycket spätta som en klassisk vågshape.

    Lite tips kanske?

    Fler får fylla på.

    Ha d gott

    Calle

  • nordgren

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 14:52

    Jag skulle också rekomendera Starboards Acid linje. Grymma vågisar som även funkar på plattvatten som bump’n’jump brädor.
    Starboard Kombat ser ju riktigt grymma ut också! En sådan lurar jag på, är crossover mellan våg och freeride. Dessutom får man med två fenor vilket är bra! En våg och en freeride.
    Kolla på http://www.starboard.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.