Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.

  • Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.

    Publicerad av vincentt på 4 december, 2012 vid 10:26

    Mina herrar och damer… har inte sett så många damer här dock,
    Jag är totalt stoked över detta med issurfing. Har länge siktat på en isjakt, men transport av en sådan farkost är svårt då man inte har dragkrok, sen är det nog inte så kul att åka igenom isen med sådan (Om det skulle hända). Iaf, det har inte varit förrän dem senaste veckorna då man har upptäckt på is/snösurfing som ett alternativ till isjakt

    Problemet är att man hittar ingen speciell klubb för nybörjare eller för en intressent som vill få kontakt med sporten eller rätt människor, jag har iaf inte hittat någon plats förutom här på surfzone. Av dem inlägg jag har läst, låter det som att ni som issurfare gaddar ihop er i en grupp och kör tillsammans någon dag? Om någon känner sig manad, så skulle jag vilja testa och köra några omgångar så man vet vad man ger sig in på. Men också gärna talar om för mig hur inskolning fungerar och fortsatt teknikövningar te.x? Känns meningslöst att börja om detta är en extrem individualist sport där alla nya lone rangers (blir medlem i en ny klubben) är erfaren ranger som inte behöver en inskolning och kör sitt eget race.

    Har varit inne på surfspot och har fått rekommendation att prenumerera på FB-gruppen och vänta på någon prova-på-dag, men av erfarenheter brukar såna aktiviteter dyka upp sent eller inga alls. Så jag tar kontakt här och se hur responsen blir.

    Jag tackar för mig och hoppas på ett varmt svar.

    Just D, jag befinner mig i Stockholmsområdet. Västerort.

    //Vincent

    vincentt svarade 11 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • kinetic

    Medlem
    4 december, 2012 vid 10:48

    Håll koll här så ser du var det kommer seglas! Det är bara o komma o fråga nån om du vill testa, jag lånar gärna ut min planka. Issurfing är betydligt enklare än “vanlig” surfing. Vanliga ställen man kör på är tex Ältasjön, Drevviken men även i kustbandet, tex Horsfjärden eller Bruket ute på Muskö

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 december, 2012 vid 11:05

    Se gärna över om du har några hockeyskydd el likn och ta med dessa. Att låna bräda o testa är nog inga problem. Lycka till!

  • vincentt

    Medlem
    4 december, 2012 vid 11:58

    Hej Kinetic,
    Dig känner jag igen, har läst många inlägg från dig och Boman (tror han heter). Det är kul att folk är positiva för “n00bs”. Det uppskattas varmt från mig.

    Det är jättebussigt att man for prova, jag får hålla utkik här inne och hoppas på att det händer något snart.

    Kan passa på att fråga en sak, jag har mälaren precis brevid mig (Görväln), vet ni hur läget ser ut med att issurfa där. Jag vet att mälaren har en väldigt jämn is och ingen snö (för det mesta), men jag kankse har fel. Jag vet inte exakt vad för förhållanden en issurfingbräda behöver beroende på om man ska surfa på is eller snö.

    P.S Surfande in på din sida. Tillverkar du isbrädor själv?

    //Vincent

  • vincentt

    Medlem
    4 december, 2012 vid 12:03

    Jag har läst en hel del om “skador”… hahahaha! Låter som en massa old timers issurfar “ramlade på höften och fick ont i 2 år innan värken gick över…” ^^.

    Iaf, det blir nog svårt att skaffa skydd eftersom jag inte riktigt vet vad man behöver som grundläggande. Hjälm? yes! knäskydd? Most likely!… men övrigt? Flytväst? höftskydd? Rygg? etc… Vanliga ställen ska skydda sig emot? Kan inte skaffa allat på ett bräde…

    //Vincent

  • vincentt

    Medlem
    4 december, 2012 vid 12:03

    @Herr Pelegrin 704239 wrote:

    Se gärna över om du har några hockeyskydd el likn och ta med dessa. Att låna bräda o testa är nog inga problem. Lycka till!

    Jag har läst en hel del om “skador”… hahahaha! Låter som en massa old timers issurfar “ramlade på höften och fick ont i 2 år innan värken gick över…” ^^.

    Iaf, det blir nog svårt att skaffa skydd eftersom jag inte riktigt vet vad man behöver som grundläggande. Hjälm? yes! knäskydd? Most likely!… men övrigt? Flytväst? höftskydd? Rygg? etc… Vanliga ställen ska skydda sig emot? Kan inte skaffa allat på ett bräde…

    //Vincent

  • kinetic

    Medlem
    4 december, 2012 vid 12:10

    Hjälm räcker “långt”. Finns 2 typer av brädor, dels “4-medes” o “Pirate”. För o nackdelar finns med båda. Själv föredrar jag Pirate brädan då det är i princip samma känsla som att surfa på vattnet. 4-medes brädorna har fördelar genom att de svänger bättre. Det är bara att testa båda typerna! Ett tips är att aldrig segla ensam, med det menar jag att du inte skall vara helt ensam på isen…Har vi tur så kickar säsongen igång till helgen, kommer nog upp en tråd om var folk kommer köra…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 december, 2012 vid 15:41

    Vilka skydd Du har mest använding av framgår säkert av den tråd Du redan läst. Hur Du sen tar till Dig allt detta avgörs kanske snarare av Din ålder, grad av kaxighet, inre mod, inre mognad etc. Helt klart går det att göra illa sig – ingen tvekan om detta! Det kan gälla även mycket rutinerade åkare.

    Vitsen med att vara skyddad för de som inte har högsta grad av kaxighet kan exemplevis vara att man inledningsvis känner sig lite tryggare på plankan när det bär iväg i 25 knop och däröver. Det är ju inte särskilt svårt att åka isbräda men den tryggheten i sig kan kanske leda till att man utvecklas snabbare än om man varit dåligt skyddad och blir överdrivet försiktig.

  • electric

    Medlem
    5 december, 2012 vid 01:46

    @vincentt 704246 wrote:

    Jag har läst en hel del om “skador”… hahahaha! Låter som en massa old timers issurfar “ramlade på höften och fick ont i 2 år innan värken gick över…” ^^.

    Jättekul 🙁 . Oldtimer, vaddå?? Jag?? Skämt åsido: att skydda höft och svanskota (som också kan ta stryk) sker enklast (och billigast) genom att bara klippa till en rektangulär bit, typ 4×8 dm, ur ett vanligt liggunderlag, vilket du sen har innanför brallorna så att det täcker såväl svanskota som höfterna. Så gör i alla fall jag.

    /Lars

  • vincentt

    Medlem
    5 december, 2012 vid 06:53

    @Electric 704288 wrote:

    Jättekul 🙁 . Oldtimer, vaddå?? Jag?? Skämt åsido: att skydda höft och svanskota (som också kan ta stryk) sker enklast (och billigast) genom att bara klippa till en rektangulär bit, typ 4×8 dm, ur ett vanligt liggunderlag, vilket du sen har innanför brallorna så att det täcker såväl svanskota som höfterna. Så gör i alla fall jag.

    /Lars

    hahaha! Det vara bara en pik grabbar! Har full respekt med skydd på is. Men jag tänkte precis likadant. Så slipper man köpa massa prylar man inte har användning av förrän man kommer igång på allvar.

    Bra tips, tack!

  • bicless

    Medlem
    6 december, 2012 vid 09:39

    Här kommer lite fler tips

    Gällande skydd
    Börja med hjälm och knäskydd. Du kan ta ett par billiga i början
    Sen när du seglat ett tag kommer du märka vad som behövs. I år kör jag både vadderade shorts, ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd och revbensskydd och knäskydd. Men knappast nått du behöver första provåken i 10-15 knop. Men vill du utmana, träna jippar mm så blir man snabbt sugen på mycket skydd efter ha fått några blåmärken.

    Gällande testa
    Flera har ju redan erbjudit sig testa ovan. Även vi kan låna ut både 4 medars och pirat/Rad versionen om vi är på isen samtidigt som dig. Segling sker när det finns stabil is och någolunda is i stockholmsområdet. Vill man ha ett fast datum så är närmaste 12-13:e Jan icecup event i Kvicksund så då lär det finnas en del isselare där och även provgrejer.

    Om du bygger ihop nått själv och ger dig ut så tänk på att köra ungefär samma issäkerhet som vid långfärdsgrillor, dvs med dobbar, rätt kläder, säkerhetslina, sällskap.

    Gällande mälaren
    Det borde funka kanon. Men bra köra med andra så innan du lärt känna några mälarseglare (det finns garanterat sådana) så kan du köra med oss som är aktiva här på surfzones isurfdel. Många av oss kör drevviken och älta på södra sidan. en del ner åt muskö. En del i uppsala.
    Jag vet det finns issurfare även i västa stockholm men har inga namn i huvudet.

  • marden

    Medlem
    6 december, 2012 vid 16:14

    vid görveln fin det väl en isjaktsklubb? med möjlighet till förvaring ?
    men om du är sugen på issurfing tror jag nog du får köpa en gammal rigg för ca 1000kr och antigen bygga ihop en bräda om du har möjlighet till det eller köpa en oss som kan bygga en till dig i olika färdighetsgrad…
    men klart du kan komma ut och testa någon först ,fast tillfällerna är få och oftast med kort varsell . lite som att vilja testa lössnöskidåkning det gäller nog att skaffa eget och jaga tillfällerna..

    fast issurfing undrar jag om det inte mest är till för sommarsurfare med abbstines som orkar med .
    kanske en kitewing med skridskor är det rätta att börja med ?

  • vincentt

    Medlem
    13 december, 2012 vid 12:51

    @Mården 704365 wrote:

    vid görveln fin det väl en isjaktsklubb? med möjlighet till förvaring ?
    men om du är sugen på issurfing tror jag nog du får köpa en gammal rigg för ca 1000kr och antigen bygga ihop en bräda om du har möjlighet till det eller köpa en oss som kan bygga en till dig i olika färdighetsgrad…
    men klart du kan komma ut och testa någon först ,fast tillfällerna är få och oftast med kort varsell . lite som att vilja testa lössnöskidåkning det gäller nog att skaffa eget och jaga tillfällerna..

    fast issurfing undrar jag om det inte mest är till för sommarsurfare med abbstines som orkar med .
    kanske en kitewing med skridskor är det rätta att börja med ?

    Klubb vet jag inte, men jag har sett att några isjakter som står på isen, längst in i viken, och fastkedjade i varandra. Svårt att att transportera dem, just därför låter issurfing mycket mer tilltalande för mig. Sen är det rädslan av att sjunka ner i isen i sådan… har plurrat 1 gång i mälaren när jag åkte långfärd… det är inte kul…

    Jag misstänkte att det blir på väldigt kort varsel och ni som seglar står lite på “stand-by”… det är samma sak för mig när jag åker långfärd, åktur 12h innan avfärd i princip. Bäst blir nog att vänta fram till nästa cup den 12-13 jan 2013. Då hinner man goggla lite och forska lite.

    Det låter iallafall intressant att det finns billigare riggar till salu, men då pratar vi endast om själva brädan?

    Kitewing är lite för instabilt för mig. Jag är inte så pass duktig på att åka skridskor, har tom mer skills inom segling än skridskor, men det är bra idé. Kanske ska prova när man har förbättrat skridskoskillen ^^.

  • vincentt

    Medlem
    13 december, 2012 vid 12:54

    @Bicless 704345 wrote:

    Gällande mälaren
    Det borde funka kanon. Men bra köra med andra så innan du lärt känna några mälarseglare (det finns garanterat sådana) så kan du köra med oss som är aktiva här på surfzones isurfdel. Många av oss kör drevviken och älta på södra sidan. en del ner åt muskö. En del i uppsala.
    Jag vet det finns issurfare även i västa stockholm men har inga namn i huvudet.

    Jag har aldrig sett några issurfare där ute… sjön är ju stor iofs, men jag tror initalt att det är få. Jag får hålla utskick…ska tackla när jag ser en och ställa lite frågor ^^.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.