Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny produktionsteknologi på vågsegel

  • Ny produktionsteknologi på vågsegel

    Publicerad av bicless på 19 februari, 2009 vid 21:54

    Kanske detta inlägg är för reklamigt men webmastern får i sådant fall ta bort den. Jag ser det som info om ny teknologi.

    Sailloft släpper i seglet Bionic en teknik som kommer från yatchsegel, laminerade membran med kevlar. Dyrt men hightech. Resultatet är extremt låg våtvikt och även halvt kilo lägre torrvikt. Seglet är alltså starkare men materialt är ungefär hälften så tunnt som normal monofilm.

    Seglet testades i senaste nummret av tyska surf för de som har denna. Fick där bäst av alla testade segel på acceleration, glid och kontrollerbarhet i hårdvind.

    Länken nedan är ej till själva testet utan till en websida som skriver lite om det.

    http://www.windsurfing-test.de/index.php?loc=details&sid=209

    larsd svarade 15 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • p-malmkvist

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:06

    Du får se till att det kommer lite “riktiga” segel från dem också, du vet sådana med massa cambers i..:wink:

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:17

    skall bli 🙂
    De mumlade (på tyska) om både fullblods slalom och formula tidigare men kanske lågkonjunkturen satte käppar i investeringshjulen.

  • jester

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 14:06

    Petter: Det finns redan. Challenger säljer ju Aero+ 3D System redan. Hemsidan verkar nere, men du har lite bilder på min lilla blygsamma blog:http://swe491.blogspot.com/2008/11/challenger-aero-2009.html

    /Jesper

  • oscar

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 14:25

    Är inte det där mer som Maui Sails XT??

  • jester

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 14:33

    Vilket av dom? Challenger är ju formgjutet osv..

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:10

    Detta är nått annat än MauiSails XTR, challenger vet jag ej.
    Sailloft använder tunn X-ply som man sen laminerar in kevlar i. Detta material går ej att köpa på rulle utan tillverkas i saillofts fabrik. Den viktigaste egenskapen man åstakommer är att seglet blir mer direkt och kraftfullt. En trevlig bieffekt är att vikten går ner exempelvis 650 gram om man jämför exempelvis Bionic 5,3 och Curve 5,3 som är det normala vågseglet i rangen.

    Mig veterligt använder lätta segel som Maui sails XTR eller Severne E4 standrard x-ply eller monofilm.

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:15

    Denna bild visar hur man laminerat vid clew.
    Sköna med små företag är att de två grabbarna som ritar alla segel och syr prototyperna är också de som säljer dem till mig så man får rätt bra svar när man frågar om nått.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:26

    Jag har för mig Maui Sails kör med Cuben-fiber.

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:47

    Aerotech vet jag har cubenfiber på sina lättviktare.

  • larsd

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 20:09

    @Rasmus_W 531499 wrote:

    Jag har för mig Maui Sails kör med Cuben-fiber.

    De första prototyperna av TR4 XT segel var gjorda i Cuben fiber. Vad jag förstår gick priset på materialet upp ganska rejält när North Sails köpte företaget som äger Cuben fiber. Maui Sails XT-seriesegel är gjorda i Dimension Technora (något liknande Cuben antar jag).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny produktionsteknologi på vågsegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.