Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från Frankrike

  • hellboy

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:27

    Jupp, sitta i “bleke” är ingen höjdare, hoppas det vänder snart.

    Att du missade mig i Habo Ljung är ju inte så konstigt, höll mig lite för mej själv och åkte hem efter första dan när vindutsikterna inte verkade vara bättre för dag två. Det var ett mindre lyckat beslut så här med facit i hand såklart. :smirk:

    Vi ses definitivt på TT nån dag i höst.
    //hellboy

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:26
    SWE223 wrote:
    Anledningen till att mina bästa två “runs” ej blev godkännda är att i första fallet så avslutades min repa av ett rejält kastfall som i sin tur gjorde att gps:en tappade kontakten. I dom fallen kan tydligen gps:en visa fel om jag har förstått RTK rätt och den repan diskades.

    I den näst bästa repan så har gps:en av någon anledning gjort en 4 (se bifogad bild) secunders mätning istället för 2 sec. Det leder till att hela den repan diskvalificeras eftersom en repa ej får innehålla annat än 2sec mätningar.

    Otur för mej eftersom jag pga av att dessa två repor ej godkänndes så slog jag inte rekordet på avg 10 sec runs.

    //Nicklas

    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..

  • jeppe

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:59
    Markforce f.d. Markram wrote:
    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..

    Ger mig in i kastfalls diskussionen.

    Tycker att det är möjligt att “häva” kastfall genom att “stå på tå” och skota ut, i de fall inte är frågan om “tokby” med vindökning på drygt 5 ms, och om vindstyrkan du seglar i är runt 15 m/s, då är det rätt omöjligt att hinna med. Med föjden av alla möjliga skador.

    Jag har haft ganska få kastfall i moderata vindar i sommar, just med hjälp av “hänga i riggen och lätta på hälarna” och samtidigt skota ut. Lite svårt att förklara, men det funkar hyffsat för mig. Någon annan som kanske har bättre tips på teknik på att “häva” kastfall.

  • marden

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 14:01
    Markforce f.d. Markram wrote:
    SWE223 wrote:
    Anledningen till att mina bästa två “runs” ej blev godkännda är att i första fallet så avslutades min repa av ett rejält kastfall som i sin tur gjorde att gps:en tappade kontakten. I dom fallen kan tydligen gps:en visa fel om jag har förstått RTK rätt och den repan diskades.

    I den näst bästa repan så har gps:en av någon anledning gjort en 4 (se bifogad bild) secunders mätning istället för 2 sec. Det leder till att hela den repan diskvalificeras eftersom en repa ej får innehålla annat än 2sec mätningar.

    Otur för mej eftersom jag pga av att dessa två repor ej godkänndes så slog jag inte rekordet på avg 10 sec runs.

    //Nicklas

    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..
    det skulle jag också vilja lära mig,för här värkar inte riktigt mängdträningen funka för mig.
    måste vart ett imponerande kastfall i allafall 39kn-0 aj!

  • tobhed

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 17:00
    hellboy wrote:
    Vi ses definitivt på TT nån dag i höst.
    //hellboy

    Hoppas verkligen att det blir den 9-10 på Speed SM. Som jag har sagt innan så hoppas jag verkligen att så många som möjligt kan komma – man ska inte vara rädd för att det är tävling etc utan snarare se det som ett sätt att träffas, utbyta ideer, försöka slå sina egna gamla tider mm.

    /t

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:38

    Tobhed. Är väl den 7-8/10??

    Ang. kastfall… Skadar inte o väga ett par kilo extra. Har gjort ett kastfall i år, och det berodde på att fenan gick av uppe vid kasetten…

  • tobhed

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:54
    Jester wrote:
    Tobhed. Är väl den 7-8/10??

    Du har rätt Jesper =)
    http://www.north-sails.com/template/F2Speed.asp?iMenuID=478

  • faster

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:13

    Ger mig in i kastfalls diskussionen.

    Tycker att det är möjligt att “häva” kastfall genom att “stå på tå” och skota ut, i de fall inte är frågan om “tokby” med vindökning på drygt 5 ms, och om vindstyrkan du seglar i är runt 15 m/s, då är det rätt omöjligt att hinna med. Med föjden av alla möjliga skador.

    Stå på tå och segla över 60 km, då blir det garanterat kastfall. Här handlar det om att ha vikten så mkt bakåt som möjligt. En som vet, har haft 3 st ledband avbrutna i axel pga kastfall. Man kan ju inte hålla på med någon balett på brädan !!!!!!

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:18
    Jeppe wrote:
    Markforce f.d. Markram wrote:
    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..

    Ger mig in i kastfalls diskussionen.

    Tycker att det är möjligt att “häva” kastfall genom att “stå på tå” och skota ut, i de fall inte är frågan om “tokby” med vindökning på drygt 5 ms, och om vindstyrkan du seglar i är runt 15 m/s, då är det rätt omöjligt att hinna med. Med föjden av alla möjliga skador.

    Jag har haft ganska få kastfall i moderata vindar i sommar, just med hjälp av “hänga i riggen och lätta på hälarna” och samtidigt skota ut. Lite svårt att förklara, men det funkar hyffsat för mig. Någon annan som kanske har bättre tips på teknik på att “häva” kastfall.

    Öhhumm, har du kört downwind i Fiskebäck någon gång?
    Vad jag vill säga är att ett kastfall kan bero på :
    1. Orutinerad “passiv” seglare -det fall du tar upp.
    2. Åt H-e för stort segel och rejäla vindbyar (fick själv 2 kotförskjutningar 2004 i endast 28.5 knop undrar vad som hänt med min krop om det varit i 38 knop?)
    i Björlanda körde gammalt 5.0 slalomsegel från 91 när andra riggat 3.5 (min ursäkt är att jag inte äger mindre segel..
    3. Vatten/vågförhållanden (typ fiskebäck)

    Vad jag försöker komma fram till är om det gäller att väga +85 kg för att prylarna skall gå sönder istället för kroppen eller om det finns något mer trikc än det bästa jag läst hittils när kastfallet är ett faktum (tips som Dunken skrev i speed artikel för ett par år sen:
    -Whatever happens hold on to the boom.

    Jag funderar på om det är så att jag slagit mig/mosat utrustning när jag
    släppt bommen halvvägs igenom kastfallet oeller om jag gjort annat fel

  • jeppe

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 08:58
    Markforce f.d. Markram wrote:
    Öhhumm, har du kört downwind i Fiskebäck någon gång?
    Vad jag vill säga är att ett kastfall kan bero på :
    1. Orutinerad “passiv” seglare -det fall du tar upp.
    2. Åt H-e för stort segel och rejäla vindbyar (fick själv 2 kotförskjutningar 2004 i endast 28.5 knop undrar vad som hänt med min krop om det varit i 38 knop?)
    i Björlanda körde gammalt 5.0 slalomsegel från 91 när andra riggat 3.5 (min ursäkt är att jag inte äger mindre segel..
    3. Vatten/vågförhållanden (typ fiskebäck)

    Vad jag försöker komma fram till är om det gäller att väga +85 kg för att prylarna skall gå sönder istället för kroppen eller om det finns något mer trikc än det bästa jag läst hittils när kastfallet är ett faktum (tips som Dunken skrev i speed artikel för ett par år sen:
    -Whatever happens hold on to the boom.

    Jag funderar på om det är så att jag slagit mig/mosat utrustning när jag
    släppt bommen halvvägs igenom kastfallet oeller om jag gjort annat fel

    Ähuum downwind har jag inte provat på i Fiskebäck, men jag har provat på en del downvind rejält överriggad, vid Hagapark i ganska grov chopp, senast vid speedchallenge vid Haga. Visst har jag fått/får rejäla kastfall av och till, varav ett för ett par år sedan i just Haga då jag fick den angenäma trippen rakt genom seglet med hyffsad lårkaka på köpet.

    Av någon anledning så har rejäla kastfall lyst med sin frånvaro i år. Men att hänga i bommen räta upp kroppen när kastfallet närmar sig, det är det jag försöker säga. Men som sagt när det kommer en tokby, så är det ju naturligtvis lite svårare att häva kastfallet. Sen väger jag runt 95 kg också så det är säkert till min fördel.

    Skillnaden i segelstorlek brukar väl vara runt det du nämner, ligga på 1 – 2 kvm större när man speedar, än andra icke speedare. Men du kanske menade att du körde på 5.0 speed segel medans de andra körde på 3.5 speedsegel, vilket jag har lite svårt att tro, då det inte finns så små speedsegel vad jag vet.

    Släppa bommen under kastfall brukar man väl endast göra och få sig en flygtur om man inte är ikrokad, om jag är ikrokad så är det bara att hålla i bommen för glatta livet.

    Tipsen var kanske usla? För mig verkar det funka i alla fall, du får väl leta vidare efter Dunkens tips i annat fall. 😉

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 09:31

    Inget nytt för mig Jeppe.
    Väger man 70kg så blir det kastfall när det snittar 20m/s och
    man är deum nog att köra på 5.0..
    Det jag hoppas hitta är tipset som jag missat och tar därför emot alla
    möjliga tips med glädje.
    Det bästa hittills är att inte släppa bommen, när det smäller.
    ett annat vore väl att skaffa lite mindre segel -men det är ju tungt
    att lägg upp 7 lapp för en rigg som bara funkar 4ggr/år:confused2:
    Men det är klart man kanske kan äta upp sig 15 kilo eller så:tongue:

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 09:36

    Men det är klart man kanske kan äta upp sig 15 kilo eller så

    Japp. Inga problem alls. Åt upp mig 25 kg på ett år när jag började jobba. Dock aningens svårare att bli av med dom… 😀

    Man undviker ju kastfall lättast genom att använda skallen… Se till att använda rätt utrustning efter förhållandena, och köra efter den förmåga/kunskap man besitter. Sedan så är ju vissa kastfall svåra att undvika, för annars skulle ju gubar som dunken, finian osv aldrig få kastfall,och så är ju inte fallet…

    Och just det. Glöm inte hjälmen! Trasiga prylar går ganska enkelt att köpa nya…

  • jeppe

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 12:16
    Markforce f.d. Markram wrote:
    Inget nytt för mig Jeppe.
    Väger man 70kg så blir det kastfall när det snittar 20m/s och
    man är deum nog att köra på 5.0..
    Det jag hoppas hitta är tipset som jag missat och tar därför emot alla
    möjliga tips med glädje.
    Det bästa hittills är att inte släppa bommen, när det smäller.
    ett annat vore väl att skaffa lite mindre segel -men det är ju tungt
    att lägg upp 7 lapp för en rigg som bara funkar 4ggr/år:confused2:
    Men det är klart man kanske kan äta upp sig 15 kilo eller så:tongue:

    Ja då återstår det väl bara att skaffa hjälm hålla i, samt köra på med en +15 kg pizza kur.

    Annat alternativ är väl att man helt enkelt löser ut sig i +20 vindar, om man hinner ana oråd. Kroka ur och kliv av, och vänta på nästa tåg, det är nog det bästa förslaget jag har att komma med idag! 😀

    Getwet! Du är ju ganska vass på att undvika kastfall har jag märkt! Har inte du några bra tips att komma med?

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 12:40

    Getwet! Du är ju ganska vass på att undvika kastfall har jag märkt! Har inte du några bra tips att komma med?

    Undvika sandbankarna på Haga??? :D:D

  • getwet

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 13:38
    Jester wrote:

    Getwet! Du är ju ganska vass på att undvika kastfall har jag märkt! Har inte du några bra tips att komma med?

    Undvika sandbankarna på Haga??? :D:D

    Nä fan heller, jag läser bara i bondepraktikan under rubriken “Hurufvida kastfall må undvikas av mindre begåfade vindbrädessutnyttjare”.

    Och där står det sisåhär:

    Om det under kvällning framgår att himlen lysa röd under minst tre nätter, kommer inga kastfall att ske. Om det däremot må vara vindigt enbart under tiden mellan predikan och och slåttern så hava vi få många kastfall under kommande vindiga period.
    Kastfall må också under vissa förhållanden kunna undvikas med hjälp av Fernet Branca, om denna intages i rask takt innan seglings påbörjande må kroppen bli mjuk och följaktig.

    Ja så gör jag, läser bondepraktikan och inga kastfall längre jag få. Rekommenderas varmt.
    Nä nu ska jag gå ut igen o segla här på Fårö, och jag kommer inga kastfall få eftersom jag slaviskt följer bondepraktikan, skål på er.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från Frankrike

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.