Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vinter våtdräkt vilka rekomenderas?

  • andersbq

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 10:21

    Tror dom menar att det är jobbigt att hålla i bommen, oavsett vad det kallas av fysiologer, och att det kommer sig av att dräkten/handskarna klämmer för mycket runt armar och handleder 😉

  • dude

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 10:53

    Tjena Oscar, så klart de e mjölksyra vi pratar om men jag tror vi vindsurfare säger kramp för vi är mer vana att få det är mjölksyra… Klättrare säger pump. Men det är ju samma sak för det 🙂

  • dude

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 11:37

    Jag har kört Psycho II ett par vintersäsonger men som styret säger kyler den lite och jag tycker den är för kall för att va en vinterdräkt. På vintern har jag har definitivt blivit kall i den, har känt att jag vart allmänt stelare och haft svårt att komma igång, skulle till och med dra mig till att säga att jag dragit på mig ett par knäskador för att jag vart kall i när det vart 3 °C.

    Nej, jag tycker faktiskt att det finns en del missförstånd här. För den dräkten, alltså O’Neill Psycho II, funkar ju helt ypperligt under hela sommarhalvåret. Den håller superbra och jag är inte det minsta orolig för hål i dräkten när jag går genom taggbuskarna på Dalen eller byter om på parkeringsplatser.

    Sen tycker jag att ska man sen segla på vintern så ska man skaffa sig en riktig vinterdräkt, som är gjord för åtta grader och neråt. O om man tänker efter, är inte det sex månader om året?!?! Det blir också störst vågor och häftigaste förhållanden på vintern :santa:

    För mig blev det en Rip Curl Flash Bomb 6/5/4 med inbyggd huva. Jag är helnöjd efter tre gånger, tycker dräkten är varm och smidig helt enkelt. Jag kan dock tänka mig vilken annan 6/5/4dräkt med huva som är smidig och passar en bra. Både det ena och det andra märket har ju såna idag. Det finns ju även de med lägre pris och det är ju klart att de kan vara kanon också, det kan jag inte säga nåt om. Gå nu inte o köp en dyr fin dräkt som inte sitter bra på DIG, då är det bättre du skaffar någon enklare o utvärderar den för att se om du verkligen behöver nåt bättre.

    Jag har i alla fall hittat mitt optimala våtdräktskit för Sverige, jaja, jag får väl lägga till min kortärmade Neil Pryde NPX också, med tjockare neo över smalbenen som jag tar fram kanske en gång på sommaren om jag kör plattvatten nån vam dag. Men mest ligger den nog o väntar på att jag kommer iväg på en resa till kanarieöarna.

  • andersbq

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 20:29

    En variant är att köra med ett Polypro-underställ under en vanlig 5/3 dräkt och om det blir kallt efter typ en timme så aktiverar man ett par Tiki Heatpads.
    http://www.andersbq.com/2011/03/polypro-read-my-words.html

  • woodleaflay

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 21:13

    Har en rip curl f-bomb. Sjukt nöjd. Seglade i fredags och då var det kallt i luften och vattnet men om kroppen var jag varm. Smidig varm och skön. 5 stjärnor i min bok.

  • gordon-gekko

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 22:44

    Du skrev att du kikat på en ION Quantum Semidry 5/4, jag köpte en i höstas och är super nöjd. Har funkat hur bra som helst hela vintern. Inte varit kall en ända gång, tror de är 4-5 grader nu senast jag var ute så den kan jag rekommendera. Väldigt smidig och skön mot kroppen.

    Skulle även vilja fråga om någon har tips på varma handskar? Testat ett par Dakine tumvantar som är ok men kanske finns bättre?

  • dude

    Medlem
    18 januari, 2012 vid 04:19

    Om någon hittar ett par vantar eller handskar som funkar bättre än DaKine Cold Water Mitten så vill jag gärna prova den. Jag är nöjd med den vanten men man vet ju aldrig om utvecklingen tar ännu ett steg framåt.

  • usel

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 08:40

    Alternativ till F-Bomben skulle kunna vara, O’Neill Psycho freak 6/5/4 med integrerad huva.
    Jag har kört med denna dräkt under två vintrar och tycker den är super.
    Du kommer aldrig att frysa men kommer inte att kunna använda dräkten under sommaren, sen våren eller tidig höst då den i regel är allt för varm.

    Alternativ till Dakine mittens skulle kunna vara Simmers tumvantar som jag tycker är varmare (har visserligen inte provat Dakines nya vante) men som du behöver använda remspray för att förbättra greppet.

  • bicless

    Medlem
    21 januari, 2012 vid 19:11

    För vindsurf på större brädor tycker jag torris är kanonalternativ, typ IOn fuse, Dry fashion, Mystic Force, Gul.
    Smidiga och man är torr= oslagbart.

    Men inte så kul ligga i vågorna och guppa med sån, det blir klart osmidigare i vattnet (smidigare ovan vattnet) seglar man mycket vågor så kör en av de bättre 5-6mm neopren dräkter. Mystic razor, IOn quantum, Mystic Crossfire, Ascan Icehawk är grymma dräkter som du inte fryser i. Vågsurfingdräkter som Oneill Psyco, Rip curl, Tiki Prodigy funkar också fint men de är inte lika varma i blåsten eftersom de är gjorda för att vara mycket under ytan, inte ovanför. Det är ganska markant skillnad i vinden tycker jag. Vågsurfingdräkternas fördel ä’r att de ofta bättre slitagetålighet med nylon laminerat även på utsidan.

    Våtdräktsfabriker typ sheico gör dräkter åt flera märken så märke är inte alltid lika med kvalite. Sen kan märket välja gummi kvalite (vanligast är S-foam) och vad som skall lamineras på insida och eventuell utsida (vanligast är D fence nylon) och hur den skall fogas ihop i sömmarna (blindsydda, limmade, liquid seams etc). Vissa fabriker slarvar med limmet och ett gammalt lim gör att sömmarna går upp och då får man limma på nytt. Det verkar vara det vanligaste felet.

    Köper man på webben så har alla svenska butiker har öppet köp enligt lag så du borde kunna provköpa en dräkt du tror funkar utan att ta allt för stora risker.
    Så har du garanti 1 år, efter garantin så man man ofta få skador fixade på goodwill under rimlig tid och om de är utan åverkan. Många skador är rätt lätta limma själv, men se till att ha färskt lim, gammalt lim är värdelöst och håller aldrig.

  • dude

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 14:06
    Bicless;680121 wrote:
    För vindsurf på större brädor tycker jag torris är kanonalternativ, typ IOn fuse, Dry fashion, Mystic Force, Gul.
    Smidiga och man är torr= oslagbart.

    Men inte så kul ligga i vågorna och guppa med sån, det blir klart osmidigare i vattnet (smidigare ovan vattnet) seglar man mycket vågor så kör en av de bättre 5-6mm neopren dräkter.

    Det här håller jag med om, men jag undrar bara, varför köra fem mm när man kan köra sex mm med inbyggd huva som aldrig tar in vatten i nacken för att se till att hålla sig riktigt varm, skön och säker på vintern om man vill segla då.

    Bicless;680121 wrote:
    Mystic razor, IOn quantum, Mystic Crossfire, Ascan Icehawk är grymma dräkter som du inte fryser i. Vågsurfingdräkter som Oneill Psyco, Rip curl, Tiki Prodigy funkar också fint men de är inte lika varma i blåsten eftersom de är gjorda för att vara mycket under ytan, inte ovanför. Det är ganska markant skillnad i vinden tycker jag. Vågsurfingdräkternas fördel ä’r att de ofta bättre slitagetålighet med nylon laminerat även på utsidan.

    Min O’Neill Psycho II 5/3 är för mig en vår-, sommar- och höstdräkt. Den är hållbar i och med att den är dubbelneoprene. Den är inne på sin andra eller tredje säsong.

    Min Rip Curl Flash Bomb 6/5/4 med inbyggd huva är också i dubbelneoprene. Den är inte det minsta kall i vinden. Jag har kört med den i januari än så länge. Jag tror att den blir bra från november till april, även om det är fortsatt kallt i maj.

  • fastlandsguten

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 08:57

    Inbyggd huva är nog bra, har någon testat Simmer Generator 654 Hooded Chest Zip?

  • manno

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 10:08
    FastlandsGuten;680385 wrote:
    Inbyggd huva är nog bra, har någon testat Simmer Generator 654 Hooded Chest Zip?

    Har en sån dräkt, det är den del i min utrustning som jag håller mest kär och aldrig skulle byta mot nåt annat (och inte för att resten är skräp). Hade en 6/5/4 med inbyggd huva, full stretch, front zip å hela pisset av annat fabrikat innan men den var som de flesta dräkter, gjord för vågsurfing och för tight över armar/axlar. Simmerdräkten är en av de få dräkter i den kategorin som är utvecklad för vindsurfing och det gör en jävla skillnad! Ska inte hypa för mycket men den ökade rörligheten gör även att man seglar aktivare och håller värmen bättre. Löjligt bra!

  • nachoman

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 10:34

    Beträffande Simmer Generator 6/5/4: Hur är den att krypa in och ur? Har testat en del vågsurforienterade dräkter och de är ofta ett rent helvete att ta på och av. Går det att köra “nercabbad” utan att för den delen strypas?

  • usel

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 10:57

    Tror att alla de nämnda dräkterna, Ripcurl, Oneill samt Simmer är väldigt lika i design, känsla och kvalitet.
    Jag har visserligen bara använt Oneill dräkten personligen men klämt och lyssnat på användare av de andra dräkterna. Av alla utlåtanden drar jag slutsatsen att de antagligen är jämförbara förutsatt att du har rätt storlek som passar din kropp. För svensk vintersegling/surfing är en 6/5/4 med integrerad huva helt klart överlägsen för värme och komfort. Märket är antagligen av sekundär betydelse utan passform och tillgänglighet är viktigare faktorer vid val av dräkt.

  • dude

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 18:12
    usel;680391 wrote:
    Tror att alla de nämnda dräkterna, Ripcurl, Oneill samt Simmer är väldigt lika i design, känsla och kvalitet.
    Jag har visserligen bara använt Oneill dräkten personligen men klämt och lyssnat på användare av de andra dräkterna. Av alla utlåtanden drar jag slutsatsen att de antagligen är jämförbara förutsatt att du har rätt storlek som passar din kropp. För svensk vintersegling/surfing är en 6/5/4 med integrerad huva helt klart överlägsen för värme och komfort. Märket är antagligen av sekundär betydelse utan passform och tillgänglighet är viktigare faktorer vid val av dräkt.

    Bra skrivet.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vinter våtdräkt vilka rekomenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.